c

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 21:08

c
Laatst bijgewerkt door janna op 08-05-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:11

droog
net geen hooi
vinden ze ook allemaal heerlijk.

Die natte is te zuur voor de paarden.
Helemaal niet goed voor de darmen.
Moet je echt voorzichtig voeren want anders zijn ze aan de race kak.
Als je hooi gewend bent, geef je dat snel teveel.

Zolang er geen schimmel opzit, of warm is kan de natte wel.
Maar vind het dan eigenlijk koeien voer.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:40

Op stal waar ik werk..hebben we in de winter ook wel eens van die vieze natte zooi. Het ruikt zuur en de paarden vinden het niet lekker. Ze krijgen hier maar een beetje van maar toch.
Als het kuilvoer gewoon nat en warm is, zonder schimmel kan je het gewoon voeren..alhoewel paarden droge kuilvoer lekkerder vinden.
ikzelf voer aan mijn paarden droge kuilvoer..ben er erg over tevreden

!Update profiel!

Ineke2

Berichten: 33055
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:34

Droog...bij ons op de manege voeren ze ook droge balen, zolang ze goed verpakt zitten valt het wel mee met schimmel.
En het stinkt inderdaad niet zo.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 00:30

die natte muik is kuilgras
is vrij vers gras dat maar kort op het land heeft gelegen om te drogen en dus vrij nat is ingepakt
hier zit over het algemeen veel eiwit en vet in
is van oorsprong voor de koeien, die hebben veel voedingstoffen(vet/eiwit)nodig ivm de melkgift
van dit spul voer je al snel te veel ivm vet en eiwit inname(hoefbevangenheid, maandagsziekte ed als gevolg)


voor een paard kun je beter voordrooggras hebben, dat is het redelijk droge hooi in plastic balen
heeft langer op het land gestaan waardoor het niet zo vet en eiwitrijk meer is en meer structuur heeft
heeft na het maaien ook langer op het land gelegen
kan een paard meer van hebben dan van dat natte spul
en hij doet er langer mee doordat het meer structuur heeft


trouwens ook dat natte spul moet niet zuur ruiken , zuur is fout

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 07:47

Op de manege kreeg Lois nat kuil. Hij vond het heerlijk en heeft nooit ergens last van gehad. Ik weet wel dat er behoorlijk veel paarden waren die er maar heel weinig van mochten hebben omdat de anders diaree of dikke benen krijgen.
Op de huidige stal voeren ze droge kuil. Het droge kuil vind ik zelf veel fijner voeren. Je kunt zelf aan de geur beoordelen of het goed is en je kunt nog zien wat er in zit. Alle paarden eten het graag en ik heb nog nooit gehoord dat er paarden zijn die het niet lekker vinden of moeilijk verdragen.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:15

Voor zowel koeien als paarden is de drogere variant het beste. Kuilgras bestaat eigenlijk niet meer. Het wordt nog wel zo genoemd, maar de juiste term is voordrooggras. Het gras moet niet te droog zijn, anders zit er teveel lucht tussen bij het verpakken en is de kans dat de conservering mislukt groter. Het gras moet ook niet te nat zijn bv door een regenbuitje tijdens het drogen, anders kost het meer tijd voordat de conservering op gang is gekomen en blijven er te weinig suikers over.
Nat voordrooggras is geen koeienvoer. Ook de koeien doen het veel beter op droger voordrooggras, omdat hier meestal meer voedingsstoffen in zitten. De best gelukte partijen zijn meestal in de zomer gemaakt als het gras eiwit en suikerrijk is. De mindere partijen worden vaak in de herfst gemaakt als er minder eiwitten en suikers in het gras zitten. De suikers zijn een belangrijke factor bij de conservering van het gras.

Kortom. Droog spul voert het prettigst, omdat de conservering vaak beter is geweest als bij nat spul.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers