Vroeg me al af waar het zaagsel bleef....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Vroeg me al af waar het zaagsel bleef....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 20:35

Image staat op zaagsel, omdat ie een giga puinhoop van z'n stal maakt als er veel ligt dus op een klein beetje, alleen in de plashoek zegmaar. Ik leg dan altijd een voorraadje aan in een andere hoek. Had ik donderdag weer gedaan, was vandaag weg, is altijd zo maar denk ik niet zo bij na, zal de eigenaar wel gedaan hebben. Tot vandaag. De eigenaresse had gezegd dat ik hem maar ff in z'n stal moest poetsen, ze moesten paar x langs z'n stal met armen vol spullen dus was het nie handy als ie daar stond. Oke, ik stal uitgemest, zet hem op stal om te poetsen, wat doet die mafkees, begint van het zaagsel te eten! En niet een hap, nee meneer eet vrolijk door... Dus daar bleef dat zaagsel! Raar paard....

Nou mijn vraag, zijn er meer mensen die een paard kennen die dat doet? En kan het kwaad als een paard zaagsel eet? Ik denk zelf van niet, omdat ie dat blijkbaar al een tijdje doet en nergens last van heeft, maar wijst dat op een tekort van het een of ander in zijn voeding? Merkte wel dat hij meer ging schuimen door dat zaagsel, heeft ie normaal niet.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:39

Echt fris & fruitig lijkt het me niet......

Is hij niet gewoon op zoek naar een ruwe vezel om zijn tanden en darmen aan het werk te houden Verward

Ik bedoel , een paard is van nature graag een beetje aan het kauwen en houdt de hele dag door de spijsvertering op gang.... heeft hij niet gewoon te weinig gras / hooi / stro tot zijn beschikking en dat 'ie daarom maar het zaagsel gaat staan vermalen ?

Of het echt heel erg kwaad kan weet ik niet ,
maar gezond zal het zeker niet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:44

ik zou eens navraag doen bij de DA, en net wat Pmarena zegt, krijgt hij wel genoeg hooi ed?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:46

Dat is slecht hoor! Indien hij voldoende hooi en/of stro tot zijn beschikking heeft is dit abnormaal. Idd even navragen bij DA

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 08:43

Ik weet niet over wat voor soort zaagsel je het hebt, maar in princiepe is elke zaagsel slecht voor je paard als hij er grote hoeveelheden van eet! Als ik jou was zou ik zorgen dat je geen puur schoon zaagsel in zijn box legt, meng het gewoon met wat mest of met oud zaagsel dan hebben ze vaak minder trek om het op te eten.

In ieder geval zou ik asl ik jou was maar oppassen met dit gedrag, het kan o.a. verstoppingskoliek veroorzaken. Heb het zelf ondervonden met mijn paard! Omdat zijn voerbak lager hangt dan bij de andere stallen bij ons werd er nogal eens voer overheen gegooid, dit met gevolg dat het tussen het zaagsel kwam en Nappie dus ook grote hoeveelheden zaagsel binnen kreeg 4 dagen koliek als gevolg hiervan Huilen Wees dus alsjeblieft voorzichtig!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:01

Ja die van mij deed het ook. Nu is ze verkocht, maar als ik dat veel oud zaagsel erdoor deed at ze het niet op!
Nu eet het varken al het zaagsel op Bloos! Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:20

Begrijp ik nu goed dat je paard alleen in de hoek waar ze altijd staat te plassen zaagsel heeft liggen? En verder, staat ze op het kale beton ofzo? Omdat ze anders een zooitje van haar stal maakt? Krijgt ze wel genoeg afleiding? Kan me voorstellen dat ze zaagsel gaat eten uit verveling, en het is niet gezond.
Gooi er meer zaagsel in, ook al kost het je meer tijd met uitmesten, een paard heeft ook een goede ondergrond nodig om te kunnen liggen! En geef haar desnoods een plak stro erbij en voldoende hooi zodat ze voldoende ruwvoer binnen krijgt.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 11:46

Ik zal het er eens over hebben met de eigenaar, ik heb eigenlijk gewoon de manier van mesten overgenomen die zij altijd toepassen en mij werd verteld dat ie maar een klein beetje strooisel moest hebben omdat ie d'r anders een puinhoop van maakt. Hij heeft van die rode tegels in z'n stal, van dat spul dat ook wel in speeltuinen onder klimrekken ligt. Gok tenminste dat het dat is. Weet niet precies wat voor zaagsel het is, zit in van die grote balen, weet niet welk merk. Hij staat alleen op zaagsel, niet op stro. Ik weet niet hoeveel beweging ie krijgt als ik er niet ben, ik gok dat ie dan gewoon de hele dag op stal staat en als ie gemest word, ff in de bak word gezet. Ik kan maar 2x per week komen en ik heb nu ook contact met een meisje dat misschien erbij komt rijden zodat ie wat meer beweging heeft. Als ik kom, zet ik hem in de bak, ga ik mesten, dan rijden en daarna laat ik hem in de bak staan. De eigenaren zetten hem 's avonds rond een uur of 6 dan weer binnen. Maar als ik kom, is er van dat oude zaagsel nix meer over en ook het voorraadje is weg. Dus mengen word lastig, denk dat ik dan maar wat mest er tussen door gooi. Geloof dat ze wel een aantal keren per dag hooi krijgen, maar dat is meestal al op als ik er ben en word pas gegeven als ik weer weg ben, dus heb ik niet echt zicht op.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:06

van die matten in de stal zei je? die hebben wij ook eiglijk hooeft daar geen zaagsel overheen, maar het is wel makkelijker met schoon houden omdat de urine enzo erin trekt, bij ons in de stal ligt er over 3x3 m ook maar 1 emmertje krullen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:03

Ik sluit me aan bij Esther. En wat bedoel je eigenlijk met ' hij maakt een puinhoop van zijn stal'? Heeft het niet met verveling te maken? Nogal sneu voor het paard dat hij bijna geen bodembedekking heeft, en ook niet zo fijn als hij wil liggen.

Zaagsel eten geeft een behoorlijke kans op verstopping. Waarom niet gewoon op stro? Paarden zijn gemaakt om zo'n 16 uur per dag te eten. Nu eet hij van armoe zijn zaagsel op......als je alleen rubbermatten ofzo op de vloer legt heb je natuurlijk dikke kans dat hij een andere stalondeugd gaat ontwikkelen.

Je moet de oorzaak aanpakken en niet de symptomen bestrijden; het paard raakt hier alleen maar meer gefrustreerd door!

Maar goed, ik begrijp dat het paard niet van jou is, dus heel veel heb je er natuurlijk niet over te zeggen. Als het paard lekker zoveel mogelijk buiten kan lopen, voldoende ruwvoer krijgt en gewoon stro in zijn stal heeft zou hij een stuk opknappen.

Eigenlijk is het toch ook belachelijk. Bij vrijwel elke stal waar je komt (voor zover ze dan met hun hoofd uit de stal kunnen! ) zijn de staldeuren afgevreten. Puur verveling en frustratie. We slaan dan massaal aan de Cribox, bovenluik dichtmaken en weet ik niet wat. Waar zijn we eigenlijk mee bezig?!

Ik hoop dat jij de eigenaren van je verzorgpaard kan laten inzien dat hoe ze nu bezig zijn echt niet in het belang van het paard is. Veel succes.