onderhoud weide?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Coberlina

onderhoud weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 21:35

hey
volgende week verhuist 1 van mijn 2 paarden naar een weide met schuilhok. De weide is goed afgezet met schrikdraad, alleen is er geen accu om er stroom op te zetten Scheve mond Er is ook zo'n buis waar je grondwater kunt uit oppompen.
Mijn grootste vragen zijn eigenlijk wat voor onderhoud je aan een wei moet doen? En hoeveel keer moet mijn paard gecontroleerd worden (de eigenaar vd wei fiets er elke dag verschillende keren voorbij, dus als er iets is, dan belt hij wel) Tegen wanneer moet hij bijgevoerd worden? (met hooi) en moet hij dan ook nog krachtvoer bijkrijgen als het echt koud zou worden?
Verder, het schuilhok is wel groot, maar nogal oud (metalen platen) kan ik er iets aan veranderen dat het wat veiliger wordt? En de bodem van die stal is spijtig genoeg zand, wat dus bij veel regen wel eens modder zou kunnen zijn. Helpt er iets het water buiten te houden, of kan ik dan beter een tweede schuilhok achteraan zetten waar het zeker droog blijft?
alvast bedankt
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:02

wij geven de paarden als het wat kouder wordt nog wat hooi erbij `s morgens en `s avonds maar ze gaan ook vrij snel weer naar binnen hoor.

kun je niet een andere bodem bedekking in dat stalletje doen bijvoorbeeld zaagsel?

ik hoop dat het allemaal goed zal gaan op zijn nieuwe plaatsje Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 10:17

hmm ik kan hem op deze plaats niet echt binnen houden; ze kunnen in de stal gaan als ze dat willen.
Vorige winter wou hij zelfs een keer niet eens naar binnen komen terwijl het onweerde en hagelde, dus ja Scheve mond
xxxx

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:09

hmmm schrikdraad zonder stroom? sterkte Scheve mond
wij zetten in de wei weleens stukken af met schrikdraad zonder stroom, maar alleen als bepaalde paarden niet in de wei staan, want er zijn paarden die dat snel doorhebben en die stampen er dan gewoon doorheen.
alleen bij ons staan ze dan nog in de wei, bij jou staan ze dan buiten de wei begrijp ik? Scheve mond

toen wij sharir net hadden, stond er ook een schuilstal met zand als bodem, de eerste winter gooiden we hier steeds zaagsel op, maar het werd toch zo'n smeerboel, ze trappen het zaagsel gewoon de grond in en dan komt de blub weer boven, dat we het maar betegeld hebben. het water buiten houden is erg lastig, wij hebben het nu zo betegeld dat het schuin afloopt naar de ingang, maar als er alleen zand ligt kan je zoiets natuurlijk niet doen.

wij voeren altijd krachtvoer bij, en swinters ook hooi (vanaf eind september/begin oktober)

let op dat als het gaat vriezen dat dan die pomp niet stukvriest, dat is namelijk bij ons de eerste winter gebeurd met 2 grondwaterpompen.

sharir gaat trouwens soms zijn stal ook niet in als het regent/onweert/enz, maar toch gaat hij er soms wel in als het flink regent. als ze er niet ingaan, dan zal hij het ook wel niet nodig vinden denk ik altijd maar.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 12:14

thanks, hier heb ik al iets aan Knipoog
Ik zal wel zien hoe het lukt. Als het nu moest zijn dat de wei onder water zou staan (je kan nooit weten) vind ik wel nog ergens een stal voor hem.
xxx
owja, en de mijne blijft wel staan op de wei als er geen stroom op de draad zit. De draad zit namelijk op 3 of 4 hoogtes vast, dus hij kan er niet echt onderdoor (wat hij wel durft, als het alleen 1m20 hoog is)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie