Gouden tip voor weerstandjes in drinkbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lonely

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Hier, daar, overal en nergens.

Gouden tip voor weerstandjes in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:57

Hallo,

Ik lees hier enorm vaak mee maar plaats zelf niet zoveel berichten. Nu had ik wel een dringende vraag.
Wij zijn in onze stalling op zoek naar weerstandjes die je in de drinkbakjes kan vastmaken. Ze moeten werken op 12 volt en een vermogen hebben van 10 watt. Het zijn cilindervormige dingetjes die je gewoon in de drinkbakjes zelf kan vastmaken en die verspreiden bij vorsttemperatuur dan warmte.

Nu is onze leiding helemaal geïsoleerd en met een warmtekabel die erlangs loopt, dus de leiding is nooit bevroren, enkel dus het water in de bakjes zelf.

Wie o wie kan ons een tip geven waar we die dingen kunnen vinden? We hebben ze ooit gezien op internet en toen niet besteld en we vinden het nu helemaal niet meer terug.

Alvast bedankt!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:06

Als je je paard zat bent, kun je 'm ook verkopen!
Rotopmerking? Toch niet helemaal; wat jij hier voorsteld is niet alleen onmogelijk, het is ook levensgevaarlijk!

Je legt eerst voor veel geld een tracingsysteem aan en vervolgens "vergeet" je dat lint even om de bak te draaien. Dat is niet erg slim. Je moet gewoon het lint verlengen en één of twee keer rond de aansluiting van de drinkbak draaien. Om te voorkomen dat de paarden eraan gaan knagen, zet je er een RVS kapje omheen, zodat de aansluiting beschermd is. Beetje isolatie er omheen helpt extra.
Raychem (onderdeel van Tyco) verkoopt setjes om verwarmingslint aan elkaar te maken. Kijk hier even: http://www.tycothermal.com/netherlands/dutch/

Nog even los van dit alles. 12V 10W is 800mA. Je hebt blijkbaar meerdere stallen. Wel eens nagedacht wat de trafo alleen al kost om 10 van die weerstandjes te voeden? Ga je met 100 euro niet redden.......

Lonely

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Hier, daar, overal en nergens.

Re: Gouden tip voor weerstandjes in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:57

...ok, afgezien van het feit dat je ook een béétje vriendelijker had kunnen reageren...

De stallen zijn niet van mij, ik huur daar alleen maar. Ik heb op vraag van de verhuurders rondgevraagd op fora naar eventuele oplossingen, ik heb ook de 12volt en 10 watt doorgekregen en weet zeker dat zoiets bestaat want ooit kregen ze de kans om zoiets te kopen maar hadden via "kenners" gehoord dat dat niet nodig was en dat dat verwarmingslint rond de LEIDING genoeg zou zijn in de winter. Daarom is het dus ook maar rond de leiding aangelegd en niet even verder rond de drinkbakjes.

Heb ik jou gevraagd om een botte reactie a la "jullie zijn dom geweest" ? Ik dacht het niet. Het enige wat ik vroeg was of iemand hier toevallig weet waar je die weerstandjes kan krijgen. Als ik (of tenminste onze stalverhuurder) op fouten gewezen zou willen worden, zou ik dat hier ook wel vermelden, dank u.

Ik snap al helemaal niet wat ik jou ooit heb misdaan...

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Gouden tip voor weerstandjes in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:59

volgens mij was mijn stal eigenaar hier ook naar aan het kijken zoldat de leiding niet meer bevriest :j ik volg ff kan je geen tips geven

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:59

Tracing is dusdanig middenin mijn vakgebied dat ik je tot in het laatste detail uit kan tekenen hoe je zoiets aanlegt. Uit je post blijkt overduidelijk dat het systeem op die stal niet is aangelegd door vakmensen. Wat "kenners" zeggen geloof ik al jaaaaren niet meer, ik ga uit van professioneel advies. Ik heb dit kunstje ondertussen echter al zo vaak op moeten tuigen dat zelfs dat advies nog maar zelden wordt ingewonnen. Ik ben namelijk installateur, ik doe dit professioneel.

De meest simpele oplossing is gewoon een paar meter verwarmingslint kopen, een aantal doorkoppelmofjes (bijvoorbeeld Raychem verbindingsmof BTV S-19 Technische unie art.nr. 7218091) de boel aan elkaar maken, rond de aansluiting van de waterbak draaien, RVS afschermkapje er overheen en klaar is Klara. Dit is niet zo zeer goedkoper in materiaal maar het is vele malen eenvoudiger en sneller uit te voeren dan wat je stalbaas nu in gedachten heeft. Nog even afgezien van het feit dat dit veel veiliger te installeren is.

Lonely

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Hier, daar, overal en nergens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:24

Dankje, ikke, daar kan ik al heel wat mee.
De stalbaas is wel een handige harry en heeft inderdaad alles zelf aangelegd. Ik heb niets te klagen over alles op stal, alleen die paar weken vorst zijn niet zo leuk. Ik heb hem dus ook de bovenstaande oplossing voorgesteld, maar hij zei dat hij toen geen lint rond de bakjes deed omdat hij mensen met een stal kent die dezelfde bakjes hebben en dit geen baat had bij de vlotter.

Onze waterbakjes zijn namelijk automatische, dus zonder klep waar ze met hun neus moeten tegen duwen, maar met een vlotter die via het waterpeil aangeeft wanneer het water bijgevuld moet worden. De mensen in de andere stal met idem waterbakjes hadden hun draad rond de bakjes gedaan, maar daardoor bevroor de vlotter binnenin alsnog. Toen hadden ze dus het lint ook een stuk rond de bak waar die vlotter in zit gebonden, maar dat hielp niets. Er moet ergens een punt zijn waar die vlotter nog steeds blijft vastvriezen, dus vandaar dat de stalbaas op zoek is naar weerstandjes in de plaats. Daarom dat het ook maar een 12 volt zou zijn ipv 220, zodat de paarden zich niet zouden bezeren.
(maar ik ken niets van al die technische dingen, dus ik kan hier enkel maar doorgeven wat hij me zei.)

De weerstandjes zouden dus achter de ijzeren klep bevestigd worden (waar de paarden er zowieso niet aankunnen en waar hij dicht bij de vlotter hangt zodat deze niet meer bevriest.

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: Gouden tip voor weerstandjes in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:50

Ik heb juist begrepen dat dat lint bij die vlotterbakjes wel werkt, maar bij die vingerbakjes (of hoe dat ook mag heten, met zo'n zwarte vinger waar ze hun neus tegenaan duwen) niet omdat daar een klein veertje inzit wat bevriest... Ik heb dus zo'n vingerbak en heb dus nu een cementton staan met water.

Lonely

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Hier, daar, overal en nergens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:34

MirjamN schreef:
Ik heb juist begrepen dat dat lint bij die vlotterbakjes wel werkt, maar bij die vingerbakjes (of hoe dat ook mag heten, met zo'n zwarte vinger waar ze hun neus tegenaan duwen) niet omdat daar een klein veertje inzit wat bevriest... Ik heb dus zo'n vingerbak en heb dus nu een cementton staan met water.


Hmmmz, bij ons zeiden ze dat het bevroor nochtans. Een beetje lastig om nu te weten wat juist is, want voor hetzelfde geld kunnen ze gaan investeren in tracing rond drinkbakjes en werkt het toch niet. Nu hoor ik alleszins al twee tegengestelde meningen.

Hier staan ook emmers en cementtonnen. Ze bevriezen wel, dus moet iedereen vele malen daags water geven. Voorlopig zal het dus maar op die manier verder moeten, vrees ik.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Gouden tip voor weerstandjes in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:49

De stal waar mijn ruin staat is voorzien van een thermosstaat die ervoor zorgt dat het water altijd 14 graden is nu.
De leidingen zijn natuurlijk ook geïsoleerd. Het is een aardige investering (ik geloof rond de 500 euro) maar nooit geen bevroren/koud water meer.

Lonely

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Hier, daar, overal en nergens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:59

rapido schreef:
De stal waar mijn ruin staat is voorzien van een thermosstaat die ervoor zorgt dat het water altijd 14 graden is nu.
De leidingen zijn natuurlijk ook geïsoleerd. Het is een aardige investering (ik geloof rond de 500 euro) maar nooit geen bevroren/koud water meer.


Kan je iets meer info geven over waar die thermostaat zit en hoe het precies werkt alsjeblieft? Want eigenlijk is ons water in de winter ook behoorlijk warm vanwege die warmtekabel die langs de leiding loopt. Zelfs warmer dan 14 graden denk ik. Maar daarmee is het afgekoelde water in de bakjes zelf en rond de vlotter nog niet opgelost :(

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:16

Ik heb verder niet zo veel verstand hiervan, kan dus verder weinig uitleg geven hierover. Misschien moet je het even googelen Thermosstaat voor drinkbakken vee/paarden ofzo!? Of bij Agradi kijken op de site, die heeft ook artikelen voor drinkbak verwarming. Ik had alleen van de boer gehoord wat het kostte!