hoeven vetten/teren , hoe vaak ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:18

Velen nemen kennelijk direct aan dat de hoefsmid altijd gelijk heeft? En gaan niet zelf op zoek naar wat het beste is voor de hoeven van je eigen paard?

Ikzelf vet de hoeven nooit in en als dat een keertje wel zou gebeuren, idd eerst goed schoonmaken. Teren doe ik 1x per jaar, Snowdon is vrij gevoelig voor rotstraal, meer dan het gemiddelde paard. En idd de hoeven worden er juist hard van Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:26

Mijn smid heeft meer ervaring in hoeven als ik, ieder zijn vak
Hij ziet ze de hele dag in verschillende staten.
Aan zijn kundigheid kan ik niet tegenop.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:33

runningkawa schreef:
Mijn smid heeft meer ervaring in hoeven als ik, ieder zijn vak
Hij ziet ze de hele dag in verschillende staten.
Aan zijn kundigheid kan ik niet tegenop.


Ik weet ook wel heel zeker dat er genoeg zijn die er verstand van hebben en heel veel ervaring hebben, ik zou alleen niet van enkel zo iemand afhankelijk zijn, in veel gevallen zijn het hoefsmeden die alles wel beter weten en zonder pardon goed bedoeld advies geven. *nu is het vetten van de hoeven dan niet zo bijster belangrijk, maar ik bedoel t ook algemener*

Letizia

Berichten: 12150
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:39

runningkawa"]
Mijn smid heeft meer ervaring in hoeven als ik, ieder zijn vak
Hij ziet ze de hele dag in verschillende staten.
Aan zijn kundigheid kan ik niet tegenop.
[/quote]

[quote="letizia80 schreef:
Ik doe in de zomer bijna iedere dag hoefvocht op de hoeven omdat ze anders inscheuren


Dit doe ik op advies van de hoefsmid.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:19

tiamo schreef:
Als de paarden bij ons gewerkt hebben worden ze gedouched en de hoeven worden gevet, elke dag dus....
Teren doen wij nooit als de stalen goed zijn.


Hier hetzelfde sinds deze zomer Schijnheilig

Teren heb ik een bloedhekel aan en het is eigenlijk nooit nodig Heb het denk ik al meer dan 3 jaar niet meer hoeven doen
Invetten doe ik na het werk als het niet heel erg rotweer is, dan sta ik namelijk niet graag met mijn emmertje en hoefvet buiten Knipoog En in de box gaat het zo rottig...Haha!

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:48

Pauline schreef:
Nooit Haha! IS niet nodig en alleen maar verspilde moeite bij Joris, 2 stappen in de bak en weg is het vet. Teer schijnt helemaal niet goed te zijn, sluit de hoef af en halt het vocht eruit, dus ik teer echt nooit, vet deed ik vroeger voor de foto.
tis ook de bedoeling van teer dat het het vocht eruit haalt als de straal bv te week is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:55

Ik vet 1 keer peer week.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:27

Ik gebruik het ook nooit.

Mijn pot vet is al 17 jaar oud, zegt al genoeg denk ik.(is nog half vol).

Mijn smid is er ook niet zo voor, behalve dan als je een show hebt o.i.d.

Teren doe ik alleen als de stralen slecht zijn, maar meestal rijd ik dan een keertje naar zee dat werkt voor de meeste hoefproblemen super.

Heel toevallig had ik onlangs mijn fjord voor de 2e keer in zijn leven gevet Haha! (paard is 5 jaar met super goede hoeven)

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:54

Ik doe het ook nooit. ik heb hier ook al jaren een pot teer en een pot vet staan. vorig jaar has sweet last van droge hoeven en iemand rade me aan ze iedere dag te vetten. Toen ik dat aan mijn smid vertelde zei hij dat ik daar meteen mee op moest houden. Daar werden ze volgens hem nog droger van. Zowel mijn smid als mijn nhs-leeraar zijn het erover eens nooit teren en nooit vetten. Tenzij er wat aan scheelt natuurlijk maar dan zullen ze me dat wel zeggen. Ik heb dit jaar op de Tinkerfair in Lommel wel een potje laulier olie voor de hoeven gekregen. Die smeer ik er nu wel eens op op buiterit want dan glimmen de hoefjes zo mooi.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:31

ik doe het niet meer, vroeger wel, maar heb op school les gehad van de europese kampioen hoefsmid en hij zegt dat je met vet enzo de hoeven dichtsmeert zodat er niks meer in of uitkan. Dit vond ik wel logisch (heb dus niet gelijk aangenomen dat dat dan zo is, omdat het een goede smid is) Ik heb het laatst ook nog aan mijn eigen smid gevraagd en die vind ook dat als de hoeven goed zijn je er niks aan moet doen. Het enige wat goed is voor een hoef is water.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:31

ik doe het niet meer, vroeger wel, maar heb op school les gehad van de europese kampioen hoefsmid en hij zegt dat je met vet enzo de hoeven dichtsmeert zodat er niks meer in of uitkan. Dit vond ik wel logisch (heb dus niet gelijk aangenomen dat dat dan zo is, omdat het een goede smid is) Ik heb het laatst ook nog aan mijn eigen smid gevraagd en die vind ook dat als de hoeven goed zijn je er niks aan moet doen. Het enige wat goed is voor een hoef is water.