Waarom met slof bos in???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:27

Ik rij graag buiten, maar jamaica wordt vrij snel heet. Het zou toch echt niet in me opkomen om er een slof om te hangen "als noodrem, voor de veiligheid"

Als je met een slof MOET buiten rijden omdat je paard anders niet te houden is heb je IMO niks op de weg te zoeken.

Ik heb niet vaak in het bos gereden, maar die keren dat ik het gedaan heb zat ik an vrij snel met mjin teugel in een tak vast omdat het paard in kwestie niet door een plas midden op het ruiterpad wilde (manegepaard trouwens) Met slof lijkt dit risico me nog veel groter

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:56

Eleonoor schreef:
Kijk, mijn paard is verkeersmak en heeft tot op heden nog niet iets gedaan waardoor de slof die ik dus WEL om hem nodig is geweest. Maar een paard blijft een paard en is in basis een vluchtdier. Mocht het ooit nodig zijn ben ik dus wel BLIJ met de slof.


Nog even een toevoeging (in de hoop mijzelf helder uit te drukken Ziek ). Het gaat mij dus vooral om bovenstaand stukje.

Het simpele feit dat een paard een vluchtdier is, is voor mij geen reden genoeg om er buiten een slof aan te hangen. Dat zou dus betekenen dat iedereen buiten een slof op zijn paard moet hangen (alle paarden zijn vluchtdieren).

Ik kan me wel goed voorstellen dat het voor bepaalde paarden en ruiters verstandig is om in sommige gevallen een slof te gebruiken op een buitenrit. Dat is ook een stukje risico-analyse.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:49

Een slof is een hulpteugel die je gebruikt om een paard iets bij te leren. Als je die verkeerd gebruikt, gebeuren er ongelukken.
Een buitenrit moet een pleziertje zijn voor paard en ruiter. Als je een slof nodig hebt als rem, dan mag je wel eens nadenken of je wel zo'n goede ruiter bent of dat je paard zover is dat hij naar buiten kan. Ik heb weinig respect voor mensen die op die manier aan recreatie rijden doen. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:44

Eleonoor"]
(...) MAar ja, jij zal dan wel geen echt paard hebben dat dat JOU NOOIT kan overkomen. Jij gaat dus ook nooooit een buitenrit maken met een jong paard voor begeleiding als oudere, neeee, want dan kan je paard ervan door gaan.
[/quote]

Ik vat deze opmerking niet. Wat bedoel je? Vooral die eerste zin. Omdat die van mij rustig is en er niet zo snel vandoor gaat is het geen echt paard? Goh, wat heb ik dan? Volgens mij toch echt een haflinger wat onder de paardenrassen valt.

[quote="Eleonoor"]
Of die debiele hondeneigenaren die hun honden achter paarden laten jagen, heb jij ook nog noooooit meegemaakt.
[/quote]

Nee, nooit de eigenaren, wel slecht luisterende honden. Maar omdat die het wel aftaaien als die van mij begint te dreigen. En dus niet in paniek raakt, zie ik het probleem niet.

[quote="Eleonoor"]
Of die ene eend die net tussen zijn benen springt, kan jou noooooit overkomen, toch!!
[/quote]

Nope, eenden zijn braaf opgevoed hier. Knipoog

[quote="Eleonoor"]
Want die van jou is zo vreselijk braaf of heb hem al braaf gemaakt door de voorbereiding.
[/quote]

En hier draait het om, er zijn nog teveel paarden die niet fatsoenlijk zijn opgevoed, en waar echt de tijd voor is genomen. Die van mij is idd van karakter braaf en rustig. Maar was toen ze net bij mij kwam (op 2-jarige leeftijd) ook behoorlijk bang voor landbouwmachines. Door rustig te wennen en alles, staat ze zonder een spier te vertrekken voor een draaiende combine. Dat is nou werken aan je paard zijn opvoeding...

[quote="Eleonoor schreef:
Het zijn hele GOEDE opties om de ergste scherpe randen van een te fris paard af te halen. Maar zal nooit en ter nimmer het vluchtgedrag van een paard WEGNEMEN.


Nooit geheel, maar door goede opvoeding kan je het wel beperken. Dus dat hij minder snel iets eng vind, en dus ook de moeite vind om er voor vandoor te gaan...

Eindelijk een prettige discussie hier OK dan!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:04

Ik rijd altijd zonder slof heb er niet eens 1! Ze is wel erg pittig maar als je vertrouwen in elkaar heb kan je zelf met een lang teugeltje in rengalop Cool dat hebben wij dus in elkaar Tong uitsteken

Maarja best triest hoor. Een goede ruiter en een normaal paard moet dit kunnen en zeker in het bos.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:32

stef schreef:
Als je met een slof MOET buiten rijden omdat je paard anders niet te houden is heb je IMO niks op de weg te zoeken.



Dat vind ik nou ook!

Ik heb verder niets te klagen, want Licor is zo bomproef als wat, laatst beet er een hond bijna in zijn achterbenen, maar koele Licor bleef rustig staan Haha! Als hij andere paarden ziet (als hengst) wil hij zich ook wel erg sterk maken en erachteraan gaan, maar ook dat is geen reden om een slof eraan te hangen. Moet ik maar die extra moeite doen om me te ontspannen en hem bij me te houden.

Adri (haf) ging er wel eens met me vandoor (of poging tot) maar dat was dan alleen maar MIJN EIGEN SCHULD en dat moest ik dan maar ZELF OPLOSSEN door hem in de bak ook beter te leren controleren... En ja, hij was jong en onbezonnen (zelf opgeleerd) en NEE hij was geen typische 'ik ga overal langs want niks is eng' haf...

Een slof voor dat doeleinde is imo pure luiheid.

Nouja, uiteindelijk doet iedereen wat hij/zij wil, maar ik vind het getuigen van onkunde...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:17

Alweer een discussie over het slofgebruik....... Word er af en toe gewoon moe van als ik sommige opmerkingen van bepaalde mensen lees.

Ik heb zo´n 4 weken een slof bij het buitenrijden gebruikt toen ik net met Nap op de Lage Vuursche kwam staan. Ik kende daar niemand, had dus ook geen beschikking over een ¨leerpaard¨ en mijn eigen paard had al meer dan een 1/2 jaar stil gestaan. Ik moest weer gaan opbouwen met hem, het liefst buiten, lange rechte stukken draven en galloperen, maar niet in de bak want de bak was vrij zwaar, tja wat doe je dan? Verward Toendertijd gooide mijn paard af en toe ineens zijn hoofd omhoog omdat ie net was ingereden en als ie lekker de smaak in draf of galop te pakken had wilde ie nog wel een zijn onderhals eruit gooien en kreeg ik hem niet normaal terug....... Ik vind dat ik dus met gegronde reden met een slof heb buiten gereden.

Trouwens met slof rijden betekend voor mij dat de slof in een boogje hangt en geen werking heeft zolang je hem niet aantrekt. Bij mij werkte de slof alleen in als hijh zijn hoofd ineens omhoog gooide. Daarbij komt nog eens dat niet iedereen altijd maar over een braaf paard of braaf leerpaard beschikt. Bovenal............ zelfs het braafste paard kan schrikken en daar hoef je idd niet voor de veiligheid een slof aan te hangen, wel vind ik als het je een stukje zekerheid geeft en je niet voor een wissewasje de slof aantrekt je dan best met een braafpaard en slof naar buiten kan. In dit soort gevallen zou ik dan wel op den duur proberen de slof voor bijvoorbeeld een martingaal te wisselen!

Uiteindelijk rij ik Nap nu altijd met Martingaal in het bos, ik weet namelijk dat als ie iets leuks, geks of engs ziet hij zijn onderhals erop probeert te zetten en dan dansend langs het object wil Haha! mijn martingaal zorgt er nu dus voor dat ik op zulke momenten net even iets meer over meneer te vertelen heb

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:52

Wat een bullshit.. als je een goede ruiter bent dan rij je niet met slof buiten en anders heb je buiten niets te zoeken.
We hebben een aantal jachtruiters op stal die ook nog eens hoge dressuur rijden (lichte tour en grand prix). Zij rijden zelfs met slof buiten en raden het aan andere mensen aan als die problemen hebben met hun paard. En ze kunnen echt wel een stukkie sturen.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:04

Mijn verslagje [VvdD] ´t is hier fantaaaasties is in dit geval wel heel toepasselijk.
Zometeen ga ik dus weer met slof het bos in. En dat heeft niets met angst te maken, maar idd met een stukje veiligheid. Nu rent hij nog door het bos, maar de volgende keer gebeurt het bij een spoorwegovergang of autoweg en dan is het leed niet te overzien.
En ik ga echt geen andere mensen in gevaar brengen om te kunnen bewijzen dat ik zonder slof kan rijden. Nergens voor nodig. Ik ken mijn Pappenheimer en ik ken zijn streken.
En of je dan Leontine, Dennis of Anky heet: als Fitz iets in zijn kop heeft dan doet hij waar hij zin in heeft en dat heeft met verkeersmak helemaal niets te maken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:06

Citaat:
raden het aan andere mensen aan als die problemen hebben met hun paard


Ik denk eerder dat het paard een probleem heeft met de ruiter Knipoog

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:06

Fitzroy schreef:
Mijn verslagje [VvdD] ´t is hier fantaaaasties is in dit geval wel heel toepasselijk.
Zometeen ga ik dus weer met slof het bos in. En dat heeft niets met angst te maken, maar idd met een stukje veiligheid. Nu rent hij nog door het bos, maar de volgende keer gebeurt het bij een spoorwegovergang of autoweg en dan is het leed niet te overzien.
En ik ga echt geen andere mensen in gevaar brengen om te kunnen bewijzen dat ik zonder slof kan rijden. Nergens voor nodig. Ik ken mijn Pappenheimer en ik ken zijn streken.
En of je dan Leontine, Dennis of Anky heet: als Fitz iets in zijn kop heeft dan doet hij waar hij zin in heeft en dat heeft met verkeersmak helemaal niets te maken.


Amen!

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 11:38

Eleonoor schreef:
En Lobke, jij rijdt dan zeker ook zonder CAP? Want eigenlijk gaat deze discussie dezelfde weg in. Heb je je paard niet onder controle dan niet naar buiten, zo wel dan naar buiten zonder slof, dus ook maar geen CAP nodig??


Sorry hoor, ik heb de vraag over de slof niet neer gezet omdat ik er op tegen ben. Ik heb weinig verstand van hulpteugels. Ik was gewoon nieuwsgierig of het iets zou zijn voor mij. En dat van die cap...dan ken je mij nog niet: Never nooit niet zonder cap. Het liefst zou ik er twee op doen Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:36

Nou rij ik zelf niet met slof of andere hulpteugels, en ben het ook niet van plan als we voor het eerst naar buiten gaan.
Kortom ik ben er geen voorstander van als het niet nodig is.

Maar ik vindt het wel erg kort door de bocht om mensen die de slof wel gebruiken voor de zeker/veiligheid af te gaan kraken.
Wantrouwen in je paard hebben?
Of je paard kennen?
We weten allemaal dat karakters verschillen.

En voor degene die zonder rijden en hun paard perfect onder controle hebben: way to go ga zo door!
Maar om dan mensen met een jong, fris, ongeduldig, heethoofdig of wat dan ook karakter te gaan uitmaken voor lui of wantrouwig vindt ik overdreven.

Vergeet niet dat je niet alleen bent met je paard, je hebt nog meer mensen en dieren om je heen lopen als je naar buiten gaat.
En als iemand zijn of haar paard goed kent en liever de extra voorzorgmaatregel neemt voor in het geval dat: Groot gelijk.

Klinkt misschien heel tegenstrijdig maar ik kan me wat dat betreft wel enigszins inleven.

Maar ok, mijn eerste keer komt nog Haha!
En Par kennen gaan we vliegeren Party!! *met cap uiteraard Knipoog *

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:47

Mensen die met een slof DIE BIJNA CONTINUE STRAK STAAT buiten rijden hebben wat mij betreft daar nog niets te zoeken. Maar een slof die er voor de veiligheid (en soms gemoedsrust tussen de oren) om een paard hangt vind ik niet raar.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:54

Ieder moet het lekker voor zich weten hoe hij rijdt Schijnheilig Ik heb godzijdank alleen maar een martingaal nodig buiten en verder niets Een martingaal omdat hij anders lekker met zijn hoofd omhoog gaat en hard schudden om de macht over het stuur Haha! over te nemen..... *LOL* het is een racemonster maar zou je een blauw oog kunnen slaan met zijn hoofd (heeft hij een keer bij mijn ex bijrijdster gedaan). In de bak rij ik alleen met hoofdstel. Slof heb ik nog nooit met Omar gebruikt en ik zou niet eens weten hoe ik zo'n ding moet gebruiken. Gelukkig heb ik dat niet nodig maar ik ben van mening dat als iemand alleen met slof naar buiten kan en anders niet.. ja dan begrijp ik dat ze de slof erom doen om toch een buitenrit te kunnen maken. Eigenlijk vind ik het best dapper dat ze met een moeilijk paard met slof naar buiten gaan... Wij hebben echte dressuurruiters op stal (Z zwaar) die altijd met slof in de bak rijden en te bang zijn om buiten te rijden.. zelfs niet met slof Scheve mond

Alleen altijd maar in de bak rijden is voor een paard ook geestdodend lijkt mij. Wij hebben veel paarden op stal staan (ong. 90) en ik moet zeggen dat er niet veel met een slof naar buiten gaan

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:03

voor de veiligheid. ik ken iemand die rijd dan ook met slof.
ze laat m wel de hele rit los hangen dat het paard er geen last van heeft.
als het echt mis gaat. of het paard gaat er vandoor gebruikt ze hem.
verder niet

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:36

Fitzroy schreef:
Mijn verslagje [VvdD] ´t is hier fantaaaasties is in dit geval wel heel toepasselijk.
Zometeen ga ik dus weer met slof het bos in. En dat heeft niets met angst te maken, maar idd met een stukje veiligheid. Nu rent hij nog door het bos, maar de volgende keer gebeurt het bij een spoorwegovergang of autoweg en dan is het leed niet te overzien.


Fitz eigenlijk vind ik jouw stukje helemaal niet toepasselijk Haha!. In jouw geval vind ik het heel logisch dat je de slof gebruikt: vreemd terrein, je rijdt alleen en Fitz wil nog weleens heftig zijn buiten.

Zelfde voor Napoleon: vreemd terrein, paard lang niet buiten geweest. Dan als veiligheid een slof.

Dit zijn toevallig net de situaties waarbij het fijn is als je wat extra's hebt.

Wat eerder in dit topic vermeld werd: altijd met slof want paarden zijn vluchtdieren (en slof nog nooit nodig gehad want paard braaf) vind ik een beetje onzin. Ik ga ook niet met Kevin met slof buiten rijden.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:35

uit schijterigheid

miekehw
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:38

ik rijd nooit met slof, heb er niet eens 1. mijn pony staat bij t bos, ga vaak met hem rijden in t bos, en altijd met lange teugel. heerlijk is dat. Lachen ik vind dat als je buiten met slof moet rijden, je fout bezig bent. als je je paard of pony netjes opvoed moet dat zonder slof kunnen. anders is er geen vertrouwen.

miekehw
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:39

ben het trouwens ook met fjordenfan eens.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:33

miekehw schreef:
ik rijd nooit met slof, heb er niet eens 1. mijn pony staat bij t bos, ga vaak met hem rijden in t bos, en altijd met lange teugel. heerlijk is dat. Lachen ik vind dat als je buiten met slof moet rijden, je fout bezig bent. als je je paard of pony netjes opvoed moet dat zonder slof kunnen. anders is er geen vertrouwen.


Oftewel, jij kunt dus absoluut niet lezen.............

Er zijn wel eens paarden die nog niet eerder naar buiten zijn geweest, of die een lange tijd op rust hebben moeten staan en die daarna weer voor het eerst naar buiten gaan, of paarden die perfect opgevoed zijn maar in het bos zo vrolijk worden dat het niet verstandig is om zonder bijvoorbeeld een slof naar buiten te gaan. Dat heeft niets maar dan ook helemaal niets met opvoeden of de kwaliteit van rijden mee te maken, integendeel dat zijn mensen die hun paard toch iets willen leren of mensen die het toch eerlijk ten opzichte van hun paard vinden om naar buiten te gaan voor de afwisseling maar voor de zekerheid een bijvoorbeeld slof om doen. Zo´n paard merkt er niets van hoor als die slof er maar een beetje bij bungelt, dacht je nou echt dat ie gaat relativeren:¨ôh help mensen, er bungelt een slof tussen mijn benen, nou kan ik niet van het bos genieten?¨, dacht het niet, ze merken het niet eens

Trouwens jouw pony staat in het bos, is dus ook gewend aan het bos, wat dacht je van paarden die niet in het bos staan en misschien niet veel naar het bos gaan, die worden fris en soms ook te uitgelaten om nog comfortabel op te rijden.

En wat betreft schijterigheid, wat is daar erg aan? Als je over een angst heen wilt komen zul je toch op een bepaalde manier moeten beginnen. Domme opmerking vind ik dat, maarja er zijn van die mensen.......... , Lips are sealed