Spaans rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:44

ow slecht ben op de website geweest.... slik.. ben weer helemaal in love.. wat zijn die paarden toch mooi! Wat kwel ik mezelf toch altijd weer om er naar te kijken met de weet dat ik er nooit 1 zal hebben.... Huilen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-03 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:45

Hee Idra wat leuk

jij kent dus ook John
dat is dus mijn instructeur
ben toevallig vorige week zondag bij John en Kim geweest

Vindt dit wel grappig
en inderdaad je kan dar ook lessen in Lanaken wonen ze
Ze hebben op dit moment 10 paarden staan en geven daarmee ook les

Verder komt die dus eens in de 14 dagen naar drenthe voor een aantal van zijn leerlingen maar dan moet je dus je eigen paardje hebben

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:47

Ik ken hen niet persoonlijk, maar heb wel veel gemaild met hen in mijn paardenzoektocht-periode. Ze wonen helaas wat te ver van me af om er instructie bij te volgen...

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:49

jammer
ze zijn erg goed

maar wat is ver weg ik woon in drenthe en hun in Lanaken
ook 300km uit elkaar

dus voor John elke 14 dagen even 600 km tuffen op 1 dag

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:12

Daar zal je dan ook wel voor betalen, zeker Haha!

En hier in de buurt weinig tot geen mensen met Barokke paarden, dus de vervoersprijs kan ik niet delen...

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:19

60 euro per uur

maar daar heb je dan ook wat voor
kan je niet naar hem toe reizen bij hem thuis betaal je geloof ik 50 euro voor privelessen

en anders een beetje promoten het in je omgeving
heb ik ook gedaan
heb hier een stuk of 6 privelessers verzameld in de buurt waar we dus gezellig na elkaar mee lessen
en het hoeven geen barokke paarden te zijn hoor

bij ons rijdt een vrouwtje met een 2x kwpn (intermediar niveau)
een vrouwtje met een kwpn B nivaue en een arabier lichte tour ( ze gaat weer naar de EK voor arabische volbloedpaarden) Ze is al eens ek kampioen geweest
Dan nog een vrouwtje en die weet ik niet wat ze heeftt
en ikke (zei de gek)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:59

Vind ik toch behoorlijk veel... Ik kan les volgen bij een man die heel erg veel ervaring heeft met Lusitano's en er zelf ook verkoopt, hij is een leerling van de 1e Obereiter van de Spaanse Rijschool in Wenen Arthur (?)Kotas: 30 EUR (exclusief vervoer)

Dan nog een Spanjaard die in België woont en zijn opleiding gevolgd heeft in de Real Escuela del Arte Ecuestre van Jerez: ook 30 EUR.

Dus ik zal dan eerder op hen terugvallen dan op Kayyal... ben nu eenmaal maar een arm studentje Haha!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:04

john is dus een leerling van signor borba ook uit jerez
en iderdaad het is veel
maar ik ben tevreden

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 14:44

Wederom bedankt voor de info Haha!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 09:43

Wat vinden jullie zo fijn aan het Spaanse rijden?
Wat is er anders dan de Engelse manier?
Kun je ook op beide manieren met je paard rijden?

Volgens mij was Centro Lusitano failliet en moesten ze een nieuwe lokatie zoeken. Wel jammer, want het centrum is prachtig!

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:41

Je kan ook eens informeren bij Mens & Paard informeren. Die zitten in Zuid Limburg, ik ben er 1 keer geweest, heb er niet gereden. Maar die zijn volgens mij ook erg goed. www.mensenpaard.nl

Zietje

Berichten: 447
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:14

Als je op de site van http://www.trailfinders.nl kijkt staan er onder cursussen twee cursussen die met het spaanse rijden te maken hebben, veel suc6

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:27

Dizzy schreef:

Volgens mij was Centro Lusitano failliet en moesten ze een nieuwe lokatie zoeken. Wel jammer, want het centrum is prachtig!


Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook met mijn eerdere opmerking, de site doet het wel maar daar is ook alles mee gezegd vind ik.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 16:07

Bedankt voor de links, zal ze snel even bekijken.

*edit* als ik op cursussen klik en dan op die cursus is Nl dan staat er : error page not found. Helaas! *edit*

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:08

Het verschil tussen Spaans- of Europees rijden heeft niets met spaanse pas of hoge school te maken. De eerste is een manier van lopen en de tweede een tak van sport en beiden kun je op beide manieren van rijden aanleren.
Het verschil tussen spaans en europees rijden zit in de manier van hulpen geven. De spaanse methode rijdt met een ander zadel, langere stijgbeugels en doorzitten. Ook de teugelvoering is bijna andersom; de spaanse manier rijdt op teugeldruk tegen de nek en niet op geven en nemen van een bitzijde en verder rijdt men veel met de serreta.

De spaanse manier van rijden is een afgeleide van het de hele dag in het zadel zitten en rijden met één hand om de koeien te hoeden.

Het is beslist niet aan te raden om spaans te gaan rijden als je dit niet altijd en met al je paarden gaat doen en die paarden ooit doorverkoopt. Het is namelijk voor jou veel makkelijker om om te schakelen dan voor een paard.

Kortom vergeet het spaans rijden en spreek liever van spaanse stíjl, dus met andalusiër, spaans zadel en dergelijke. Klein probleempje is dat de spaanse zadels zich véél beter lenen voor het rijden met langere stijbeugelriemen en doorzitten dan jullie over het algemeen geleerd hebben. Maae goed, zelf licht rijdend op een spaans zadel (niet-vaquero) is nog altijd lichter voor het paard dan op een 'engels' type.

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 21:41

Bedankt voor de uitleg. Ik bedoel ook eigenlijk het rijden op een andalusiër, in spaanse stijl (met zadel etc). Ik moet zoals je al wel doorhebt nog veel leren over deze manier van rijden (hulpen etc). Ik wil me er ook eerst in verdiepen voordat ik eraan begin en voordat ik een andalusier koop. Lijkt me wel logisch dat je goed weet waar je mee bezig bent toch? Ik ga volgend jaar sowiezo naar Spanje om rond te kijken en wat ´ervaring´ op te doen.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om het paard dat ik koop ooit weer te verkopen. Ik wil graag op deze manier leren rijden en dus ook voor altijd en niet steeds omschakelen.

Ik kan idd beter zeggen spaanse stijl dan spaans rijden, kwam op dat moment alleen niet op de juiste benaming.

groetjes Dominique