Zaagsel eten slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Zaagsel eten slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 19:55

Een paard op stal moet nu wegens een beenwond 23 uur per dag op stal, en blijft er gelukkig heel rustig onder, maar ondertussen staan ze heel de tijd tussen het zaagsel te froeten en de stalhouder heeft een sterk vermoeden dat ze veel zaagsel binnen krijgt met al dat gefroet.

Is dit ernstig?
Ze krijg al meer hooi maar heel de dag hooi en niks doen lijkt ook geen slim idee voor de rust die ze nodig heeft Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:47

Ik geloof dat die van mij nu al 2 jaar op zaagsel staat en daar ondertussen ook al aardig wat van gesnoept heeft. En ze leeft nog steeds Haha!
Nee is niks om je zorgen over te maken hoor Knipoog Of ze moeten echt flinke happen ervan nemen dan wordt het een ander verhaal.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 07:12

Als ze veel zaagsel binnenkrijgt is dit volgens mij niet goed. Veerle deed dit ook en toen las ik ergens op bokt (volgens mij in een topic van Annemieke) dat zaagsel vocht op neemt in de maag oid? Iig dat het slecht is. Maar het ligt er natuurlijk aan in welke hoeveelheid. Veerle heeft volgens mij ook aardig wat binnen gekregen en nergens last van ..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:29

Zaagsel eten is idd niet bevorderlijk voor de gezondheid. Net als zand wordt zaagsel niet verteerd en blijft daardoor achter in de maag en darmen. Het kan op die manier verstopping veroorzaken.

* To Belg, or not to Belg *

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:38

De mijne doet het ook al een aantal jaartjes , en ze heeft nog nergens last van gehad...dus ik denk niet dat het veel kwaad kan...

!Update profiel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:51

Maak het hooi eten gewoon wat spannender en moeilijker!
Hooinet goed volproppen en dichtknopen (zo strak mogelijk). Daaroverheen een ander hooinet, ook lekker strak dichtknopen, en dat vrij in de stal ophangen. Zo hebben ze veel langer wat te pulken en te vroeten om hun hooi binnen te krijgen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:23

Zaagsel eten is inderdaad niet erg gezond. Als je gewoon wat ouder hooi geeft dan kun je zo veel geven als ze hebben wil, heeft toch bijna geen voedingswaarde meer!

There is no reality, only perception.

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:45

Kan alleen maar zeggen dat er eergisteren een paard bij mij op stal koliek had door het eten van zaagsel!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:08

Joyce schreef:
Als ze veel zaagsel binnenkrijgt is dit volgens mij niet goed. Veerle deed dit ook en toen las ik ergens op bokt (volgens mij in een topic van Annemieke) dat zaagsel vocht op neemt in de maag oid? Iig dat het slecht is. Maar het ligt er natuurlijk aan in welke hoeveelheid. Veerle heeft volgens mij ook aardig wat binnen gekregen en nergens last van ..

Dit topic bedoeld je zeker? Knipoog [VMR] Kan het eten van zaagsel kwaad? *spoed*

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 19:15

het is niet omdat een bepaald paard er (gelukkig) geen last van heeft dat het daarom goed is.het kan idd zeker verstoppingskoliek veroorzaken, dus ofwel op ander strooisel, ofwel doorlopend lang gemaaid hooi.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:08

Elise at het ook altijd op. Ze deed het niet meer toen in vrij veel vies zaagsel door het nieuwe zaagsel deed. Mischien een goede tip? Lachen

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:08

Basje heeft helemaal gelijk dat een paard bij ons op stal koliek heeft gekregen van zaagsel eten, wil er alleen aan toevoegen dat dat paard ook koliek heeft gekregen van stro (eerder al). dat paard kan volgens mij zowiezo niet zoveel hebben.
Het ligt er volgens mij maar net aan hoe gevoelig je paard is.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 06:25

zaagsel gaat naar mijn weten plakaten vormen in het maag en darmstelsel en kan daardoor dus koliek veroorzaken.. zoals met zoveel dingen: een beetje kan wel, wordt het veel dan moet je oppassen... Kan ie niet op gewoon stro gezet worden? daar kunnen ze zoveel van eten als ze willen zonder gevaar...

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 08:52

Het zal vast niet goed zijn voor je paard!! Maar ja zoals sommigen al zeggen dat er nog paarden zijn die het heel veel eten en nog leven

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:59

Ik denk ook dat het er aan ligt hoeveel zaagsel een paard eet. Eet dat paard de halve stal leeg..tja kan nooit goed zien idd.
Maar een beetje struinen en knabbelen kan volgens mij wel.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:05

Zaagsel is volgens mij niet echt goed..,misschien kan je het hooi eten idd. zoals Sonja zegt wat moeilijker maken...
of een liksteen geven...

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:36

Bij ons staat er een van 28 en die staat ook al jaren op zaagsel en vreet er ook een hoop van op, maar ze heeft er gelukkig niks van. Maar er zijn wel paarden die er niet tegen kunnen, mn pony had gelijk koliek, maar die was daar dan ook wel heel gevoelig voor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Karintich, SentiBot en 4 bezoekers