wat kan ik doen tegen stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:02

Kleintje"]
[quote="zalina schreef:
is al eerder gezegd, vervang stro door zaagsel.

En neem stalondeugden op de koop toe.
[/quote]

mijn paard heeft jaren op zaagsel gestaan en heeft geen enke;e stal ondeugd . er zit geen direct verband tussen die twee.

wat ook helpt is zorgen dat de onder laag wat "viezer" blijft.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:24

Bij ons op stal staat ook geen enkele wever of luchtzuiger trouwens. Maar ze staan allemaal op stro. Op één na sinds kort, die staat op proef op henparade of hemparade. Is een mooi strooisel maar ze kunnen er dus alleen op staan. De onderlaag blijft bij ons wel viezer omdat er slechts 1x in de week uitgemest wordt, er ordt wel iedere dag opgestrooid en na een week heb je dus een vieze behoorlijk natte stal waar je je rug op breekt om hem leeg te halen Boos! Als ik paard was zou ik er da een dag of 4 ook geen sprietje meer van eten Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:38

er is een verschil natuurlik tussen WAT viezer en smerig Knipoog
maar dat is de luxe van je eigen stal moeten doen Haha!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:33

De tip voor zaagsel is al gegeven, je kan er dan natuurlijk stro op gooien om ze toch wat te laten knabbelen. Mijn verzorgpony heeft ook een tijdje op vlas gestaan. Is ook goed spul ook om te mesten.
Die colafles vind ik helemaal top dat ga ik eens proberen en de tip in het volgende clubblad schrijven.... veel paarden staan zich in de winter op stal te vervelen....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:57

Stro is geen garantie op voorkomen van stalondeugden, en tevens gezelschap niet of het ontbreken daar van! Het bewijs is m'n merrie die ik vorige jaar verkocht heb. Zij is gaan luchtzuigen op stal met RUIM stro aanwezig en met een veulen bij haar .... Verder zijn er inderdaad soorten stro. Je kan tarwestro hebben, gerstestro, haverstro .... en allemaal hebben ze hun voor en nadelen Knipoog

Verder wat je kan doen tegen stro eten is gewoon een oogje dichtknijpen. Als je paardje er geen last mee heeft, waarom zou je het dan willen voorkomen??? Als hij/zij er teveel van eet dat het een risico zou vormen zou ik met houtkrullen werken met een toplaagje stro of op rubber matten en een beperkt laagje stro. M'n hengst staat nu ook op rubber matten, en ik geef hem dagelijks een schuif stro bij z'n hooi. Echt kwaad kan het niet mits zoals alles ... met mate Knipoog

Ilse1979

Berichten: 499
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:04

Mijn verzorgpaard staat na afgelopen winter op koolzaadstro. Dit vinden ze niet zo smakelijk Knipoog Die vrat namelijk ook flink aan het stro, wat 3 koliekaanvallen in 1 winter ten gevolg had