Rijd je met zweep??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Rijd je met zweep

Ja iedere dag met een lange zweep
45 (38%)
Ja iedere dag met een korte zweep
13 (11%)
Af en toe met een lange zweep
23 (19%)
Af en toe met een korte zweep
13 (11%)
Nee nooit
22 (18%)

Totaal aantal stemmen: 116


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:19

IK rijd nooit met zweep. Het is helemaal niet nodig bij misty, en hetgeen waarvoor ik een zweep nuttig vind (actieveren achterhand enz.) dat is bij misty nog niet nodig, zo ver zijn wij nog niet haha!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:21

Cinzano schreef:
Als ik ga dressuren rij ik altijd met een lange zweep.
Als ik ga springen of naar het bos ga neem ik een kort zweepje mee.


Ik juist hetzelfde, alleen op een paar paarden rijd ik zonder zweep. 90% van de paarden die ik rijd, rijd ik met zweep.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:33

Dit zei mijn lesgever:

Als je paard niet reageert op je benen, wat moet je dan gebruiken?
ik: Zweep?
hij: Nee, ook je benen..
ik rijd nu wel met een zweep, maar dat is voor bij de piaffe en voor moeilijkere oefeningen.

Had ik iemand horen zeggen (deel deze mening) = Zoals bij sporen, er zijn mensen die sporen dragen omdat hun paard niet vooruit gaat, maar sporen dienen gewoon toch om je hulpen te verfijnen en niet om je paard vooruit te schoppen?


Wat vinden jullie ervan?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:40

Ik rijd altijd met een zweepje. Maar daarom gebruik ik het nog niet altijd natuurlijk. Op Samira had ik meestal een dressurzweepje mee, tenzij op buitenrit, dan een kort zweepje. Op mijn bijrijdfjord altijd een kort, want als je die een tikje geeft achter je been, krijg je een stel flinke bokken als antwoord, & op een tik op zijn schouder reageert hij positief.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:17

Dookie schreef:
Dit zei mijn lesgever:

Als je paard niet reageert op je benen, wat moet je dan gebruiken?
ik: Zweep?
hij: Nee, ook je benen..
ik rijd nu wel met een zweep, maar dat is voor bij de piaffe en voor moeilijkere oefeningen.

Had ik iemand horen zeggen (deel deze mening) = Zoals bij sporen, er zijn mensen die sporen dragen omdat hun paard niet vooruit gaat, maar sporen dienen gewoon toch om je hulpen te verfijnen en niet om je paard vooruit te schoppen?


Wat vinden jullie ervan?


Ben het volkomen met je eens... het zijn idd hulpmiddelen om je hulpen te verfijnen... en als je paard sloom is, kan je dat bijv. ook oplossen door actiever te rijden; overgangen, figuren etc. Lachen

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:27

Ik rijd altijd met zweep, maar gebruik 'm bijna nooit. Als ik een zweep in mijn handen heb, dan loopt Codex vanzelf, maar meneer heeft het ook heel snel in de gaten als ik de zweep laat liggen. In de hand houden is al genoeg.
Naar buiten neem ik de zweep ook altijd mee, voor het geval dat.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:43

ik rijd nooit met zweep. maarja ik rijd dan weer met sporen als hij sloom is. Daar kan je meer mee berijken vind ik... Behalve als hij echt aan het k*tten is..

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:45

Ik rijd altijd met zweep in de zomermaanden het meeste omdat hij dan erg sloom is en eigenlijk gebruik ik hem alleen als het echt nodig is. In de wintermaanden is hij juist erg voorwaarts en wordt ie alleen maar heet als ik de zweep gebruik dus dan rijd ik er niet mee. Mijn zweep is niet zo lang ongeveer 1m. Dus zit tussen lang en kort in.

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:54

Ik rij een jonge merrie, die ik met een lange zweep rij, maar alleen als ze niet goed op mijn been reageert, voor de rest probeer is zoveel mogelijk de zweep niet tegebruiken.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:00

MIjn eigen pony rijd ik met een lange zweep want die kan aardig sloom zijn ( zoals je weet Margon)
De shet rijdt ik in met een korte zweep want voor een lange is ie veel te klein. Daar bij gebruik ik hem om hem te laten snappn wat benen geven is en eigenlijk heb ik nu geen zweep meer nodig in de stap en draf maar als ik wil galoperen heb ikk nog wel een stokkie nodig om hem te helpen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:17

Ik rij nooit met zweep, Kasje heeft dan regelmatig de neiging om ietwat staatsgevaarlijk te worden Haha!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:29

ik rij altijd met lange zweep, maar niet iedere dag...
ik gebruik de zweep nauwelijks maar hij is handig bijvoorbeeld met hoeken insturen, als mn paard echt smokkelt dan leg ik de zweep eens aan, als een soort van waarschuwing. verder dan dat ga ik niet, ik ga mn paard geen mep verkopen omdat hij de hoeken niet inloopt.
helaas denken veel mensen op mijn manege daar anders over Boos!
ik ken er die niet eens hun benen gebruiken, ze tikken gewoon hun paard voorwaarts... Stoom uit je oren

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:45

Ik rijd ook nooit met zweep, Lyra is super aan de hulpen en is heel gevoelig, dus geen zweep nodig. Als ze echt vervelend is, gebruik ik nog wel eens een klein springzweepje om iets bij te tikken op de schouder, maar is vrijwel nooit nodig.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:47

Op de ene altijd met lange zweep, op de ander nooit, wel spoortjes, bij allebei.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:04

Bij Arco rij ik altijd met lange zweep, dit omdat:
1. Meneertje soms sloft en daarom hem af en toe een tikje bij geef zodat ie zijn beentjes op leert tillen.
2. Om hem te straffen als meneer weer eens hengstenkuren krijgt zoals gingantisch bokken, net zolang tot je er naast ligt (en vóórdat je ermaast ligt hem op z'n flikker geven Haha! ), weg rennen, zogenaamd schrikken, enz..
3. en als meneer geen zin heeft om te 'werken' dan luisterd hij minder op mijn hulpen, ook dan geef ik hem een tikje bijv achter de kuit (ohoh.. wat ben ik eigenlijk streng nu is dit zo lees Scheve mond )

Bij Skippy rij ik alleen buiten met een korte zweep. Dit omdat ze geheid wel 5x in de lucht gaat.. en dan geef ik dus niet op net zolang tot ze vooruit gaat ipv achteruit en omhoog..
In de bak rij ik met skip zonder zweep of sporen oid, dit omdat ze al hard genoeg gaat, en ook gevoelig genoeg is Haha!

xxx