[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:44

Ik ben even aan het meelezen omdat ik opzoek ben naar een oplossing voor het voeren van hooi boven de vloer. Paard staat op zaagsel en krijgt nu volgens mij toch ongemerkt het ea binnen. Nu vroeg ik mij af, bij de mensen die de hooi/aanhangnetten zo laag hebben hangen, gaat dat nooit fout? Is er iemand bij wie het wel eens mis is gegaan, paar dat er in bleef hangen oid?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:47

Ik heb mn paarden blootsvoets. Maar hoefijzers kan een probleem zijn bij (langhangende) slowfeeders..

Anoniem

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:24

Ik heb ze ook zonder ijzers en ze hebben geen halster om in de stal. Kan weinig mee gebeuren lijkt mij zo.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 01:52

Wij hebben netten in open stallen gehad en hingen laag. Toen stonden er een van 1.49m, 1.42m en 95cm. In de winter ben ik eens gekomen dat de shet met de voorsluiting van zijn deken vast zat aan het net. Geen idee hoelang, maar hij stond heel rustig. Hij had hem vast kapot kunnen trekken als hij had gewild.

Onze ibc vaten zijn echt laag en ze staan er nooit in zover ik ooit heb gezien. Wel verplaatst het af en toe een stukje. Dat komt door het trekken aan het net. Nu hebben we weer de netten en die hangen aan 2 punten. Als het leger is, wordt het langer en slapper. Soms hangt eentje ernaast.

ikkeniet

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:04

Bij mij staan ze ook zonder ijzers en halsters op stal en in de paddock.
Daar heb ik kliko's staan met hangend een net erin. Nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:29

Die van ons hebben ook geen dekens om, kan me voorstellen dat dat inderdaad ook een aandachtspuntje is/ kan zijn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:45

Goeie van de dekens. Hangende netten bleven haken achter de sluitinf van bijv amigo dekens, bij mn rambo niet. En zo had ik in twee dagen een gat in mn aanhangernet vd action. Bij andere netten trouwens niet gebeurd, maar sindsdien deed ik stof voor de sluitingen zodat het niet kan blijven haken.
Zal misschien bij halstersluitingen van musketonhaak ook wel kunnen. En er zal vast ook wel ooit een ijzer zijn blijven haken in een net.
Maar ik denk dat de aantallen niet heel groot zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:19

Wij hebben het nu niet meer zo vamwege verhuizing en de shet draagt geen dekens meer.

Maar ik weet wel bijna zeker dat het niet door gewoon eten kwam. Ik heb hem vaker zien kroelen met het net toen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:46

Ik heb na grondig gelezen besloten om niet voor een houten of cv frame te gaan, maar voor een van steigerbuizen. Heb via drie site vergelijkingen gemaakt waar ik ze het voordeligste op maat kan maken. Kom rond de 60,- uit excl. net, maar die heb ik zelf genoeg.

Wel ben ik nog even benieuwd naar hoe jullie het zouden doen, omdat ik onderin een kraantje heb in t ibc vat.
optie 1: De buizen daar onderbreken en het net wat ruimer laten vallen, zodat het frame gewoon tot de bodem gaat, maar er niet in eens een gat is om te eten.
optie 2: Of het frame door laten lopen, maar dan komen ze dus niet goed bij het onderste.

Voor de beeldvorming van het kraantje even een foto van het ibc vat geplaatst, dit gegalvaniseerde net gebruik ik dus niet. Er komt een frame omheen met een hooinet eromheen.


Afbeelding

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:16

Afbeelding

Ik vul het tot aan boven met hooi dus geen last van het kraantje omdat de baak nooit leeg is.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 03:27

Misschien dat gegalvaniseerde net "ophogen" zodat het boven het kraantje komt. Kan ook mooi alle stof en kleine hooideeltjes eruit vallen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 08:56

Was een goed idee geweest, maar dat net heb ik er niet bij :)

Heb nu tijdelijk een aanhangernet gespannen, maar wat een drama. Die heb ik op 6 punten vast, maar hij zoekt de open punten op en gaat dan met t ruwvoer spelen. Alles eruit wippen, erin plassen en mesten.

Het opmeten vond ik trouwens best lastig. Als ik ik het midden van het vat meet, is hij 100x120, maar als ik bij de uiteindes meet kom ik op 92x112. Maar dat zou dan betekenen dat ik in het midden 8cm speling heb, dat klinkt als ruimte om hooi van te pakken ipv uit het frame te gaan eten. Zijn jullie daar niet tegen aan gelopen?

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:33

Hoe maken jullie een frame voor in een bak en met welke dikte van de buis?
Ik wil er zelf een gaan proberen te mmaken want niemand hier in de buurt verkoopt ze..

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier heb ik het frame gemaakt van het ijzer van het IBC vat, op maat gezaagd en aan elkaar laten lassen door de loonwerker.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:31

@patricia: zou je jouw frame voor mij ook willen opmeten?
Ben even benieuwd wat jouw binnenste amten van je ibc vat zijn.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:34

Kennis die deed lassen. Hii had zelf nog een aantal buizen liggen dus die heeft hij gebruikt.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:51

Jotoma schreef:
@patricia: zou je jouw frame voor mij ook willen opmeten?
Ben even benieuwd wat jouw binnenste amten van je ibc vat zijn.


Zal het morgen voor je opmeten!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:10

Bedankt! Ik ga mijne ook nog even opmeten en foto's maken, jullie technisch inzicht is hopelijk beter.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:30

Is er hier ook iemand die een hooistolp gebruikt?

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:27

Afbeelding
Hoe maken jullie het net mooi vast? Ik heb ern net kapot geknipt en voor een deel door de buizen gedaan. Maar ik ben vang dat het afgeknipte stukje gaat rafelen...

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:28

zoefie schreef:
[ [url=m/4rKCrh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe maken jullie het net mooi vast? Ik heb ern net kapot geknipt en voor een deel door de buizen gedaan. Maar ik ben vang dat het afgeknipte stukje gaat rafelen...

Als ik geknipt heb houd ik er een aansteker onder. Is alleen best langdurig werk op een flink net :+

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:29

Steek een waxinelichtje aan, zet die op een stevig oppervlak en smelt elk afgeknipt stukje vast. Gaat simpeler voordat je de buis erdoorheen hebt zitten.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:39

Ah mooi, gewoon even branden? Of moet er ook nog iets v kaarsvet of zo bij?

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:43

Enkel het vlammetje, waxinelichtje is voor mij in elk geval een stuk simpeler dan een aansteker en je hebt beide handen vrij.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:47

Ik rijg het met touw, word dus steviger en rafelt niet..
Afbeelding