[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:19

Een net eromheen is idd nog wel een optie! Hooi of stro gaat helaas niet ivm het stof waar de andere paarden niet tegen kunnen.. dus overdag staan ze in paddocks en snacht op vlas en mag aleen voordroog voeren.. ze krijgt tussendoor nog wel luzerne en wortels dus ze krijgt in principe wel de hele dag door te eten gelukkig.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:48

Het dik worden komt door de kwaliteit van je ruwvoer en niet het onbeperkt voeren.

Sowieso aten die van ons de hele dag door bij voordroog. Met hooi zijn een aantal problemen weg. Maar zie ik ook dat ze langer en beter kauwen en meer voldaan zijn door de betere structuur. Het vreten is gestopt.
Maar ook hooi kan te rijk zijn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:13

Voordroog zou ik ook niet onbeperkt willen voeren.
Lastig, ik denk dat je dan niet anders kan dan wat je nu doet. Doe het te spreiden over die 3/4 keer zorg je in elk geval dat die maag niet te lang leeg is.
Die van mij is overigens ook gevoelig op stof en moest op vlas en nat hooi. Sinds hij in een buitenstal staat en inmiddels 24h buiten kan hij het weer normaal eten. Is die optie er?
Overigens werkt t met stoffig hooi dan nog steeds niet, maar met gewoon goed hooi wel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 03:05

Je moet je afvragen waar de problemen door komen. Onze paarden stonden binnen op een potstal. Aten van de grond. Onze shet kreeg luchtweg problemen. Dus op meds gestaan en kuil. Helaas geeft kuil andere problemen. Dus toen we op hooi gingen, hooi steeds natgemaakt. Daarna helaas weer op voordroog/kuil gestaan, maar wel 24/7 buiten met schuilstallen.

Toen we eindelijk konden verhuizen naar een plek waar we zelf hooi konden kopen, hebben we het eigenlijk nooit meer natgemaakt en het gaat nog altijd goed. Maar ze staan nu ongeveer 10-12 uur buiten en straks weer langer tot 24/7.

Ik schud bijv nooit het stro uit als paarden op stal staan. En in stro zit ook nog wel stof.

Hooi zit altijd wat stof in. Ik vind het stof/zand ook onderin de bakken terug, dus er valt veel uit met het trekken uit de hooinetten.
Momenteel voeren we zeiknat hooi, want het regent steeds en ons hooi staat niet onder afdak.

Toch heb ik een tijd voordroog/kuil natgemaakt en daar komt ook vrijwel evenveel stof en zand vanaf. Het kleeft alleen meer aan en zal dus in spijsverteringkanaal terecht komen en niet in de luchtwegen.

Ik zie veel mensen hun stallen doen als hun paard erin of ervoor staat, paarden die veel teveel in de stal staan ( wat echt effect heeft op luchtwegen ) en te hoog hooinetten ophangen. Op zich is van hoog af eten ter afwisseling niet slecht en vast veiliger voor sommigen. Maar het geeft ook meer stof in de neusgaten.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:34

24/7 buiten is geen optie. Ze gaan sochtend om 7 uur naar buiten en savonds om 9 uur weer op stal. En dan wel een stal waar ze de kop naar buiten kunnen steken. Ik heb een 28 jarige staan met zware bronchitis die absoluut geen stof aan kan. Nu heb hij nergens last van. Ik heb een 20 jarige staan met nog een enkele kies in de mond dus die kan dat zachtere voordroog beter wegkrijgen dan stug hooi. Dus we hebben eigelijk overal een oorzaak voor en op deze manier gaat het prima en daar verander ik dus helemaal niks aan. Deze 2 doen ook de hele dag over hun beetje hooi. Maar nummer 3 schrokt binnen een half uur al dr hooi weg en staat zich dan te vervelen. Ik had ze ook graag allemaal bij elkaar gehad maar nummer 3 eet alles op voor de rest een kans heb om te eten. Dus het gaat me er echt om dat ze te snel eet, en daar zoek ik een oplossing voor.. ik ga straks iig een los hooinet om de slowfeeder doen om te kijken of dat effect heb.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:21

Ik kreeg zelfs te horen dat iemand nog een graaskorf om deed en paard dan nog uit slowfeeder liet eten.
Leuk is t niet, maar eventueel nog een allerlaatste optie.

DubbelFun

Berichten: 88862
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:23

Dát is imo echt 'paardje pesten' ;(

Anoniem

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:47

Pff ik ben zelf slowfeeders aan het maken van aanhangernetten van de action, en heb daar nu toch wel al een beetje spijt van. Het kost me 1 dag en ca 30 meter touw om 1 net dicht te knopen (en ik moet er 4 en heb ook nog een leven..). Dus ik hoop dat ze een beetje lang mee gaan. Iemand die daar ervaring mee heeft? Zelf gemaakte slowfeeders van action-aanhanger netten in de stal, hoe lang gaan die gemiddeld mee?

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:54

Niet zolang bij mij..
Denk nu een jaar?

Het elastiek is oud en breekbaar en er zit inmiddels 1 gat in het groene gedeelte. Verder is hij nog ok... Zit erover te denken om een nieuwe te halen en dan de oude te repareren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:02

vitaquilla, wij hebben ook wel een beetje dat probleem, maar ze staan zo fijn samen en gelukkig is degene die het meest nodig heeft een merrie (24 jr) en krijgt ze dat ook. We hebben wel 2 voerplekken, dus ze kunnen alle 4 prima eten. Staan meestal samen of per 2 of 3. Vaak zie je er ook 1 rusten of allemaal. Die van ons komen ook 's avonds binnen en dan krijgt de merrie wel meer dan de rest. Dus ook als enige wiesencobs en bietenpulp. Dat is nu 's avonds bij binnenkomen rond 20uur en dan 's ochtend rond 7, dus redelijk verdeelt en dan verder hooi.

Jotoma, daar heb ik serieus over nagedacht. Mijn ruin heeft dat eerst op de wei nog om gehad en kon daar prima mee omgaan. Hij werd echt te dik van voordroog/kuil en had er veel teveel problemen door. Dan moet je keuzes maken. Nu op hooi en niet kunnen werken, is hij nog steeds te dik, maar stabiel. Ze staan met zn 4en, dus ik vind dat een groter probleem dan het graasmasker. Hij wil zo graag kunnen kroelen.
Maar als ik hem op rantsoen wil zetten, moet hij apart en dat is minstens zo erg.

Omdat hij stabiel is en verder nooit meer 100% wordt, laat ik het zo. Maar gezondheid is wel belangrijk en als je ene paard kan helpen, zou ik het toch proberen. Mits dat ding niet 24/7 om hoeft. Maar buiten staan en kunnen eten vind ik belangrijker dan bijv apart, of binnen of gewoon geen eten geven uren lang.

Otti1977

Berichten: 3047
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:30

Mijn eerste net was een action net. Ik koop nu alleen nog maar duurdere. Action gaat bij mij niet lang mee. Ik gebruik metselkoord om ze dicht te maken is even werk maar wel stevig.

Anoniem

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:54

Nou ik weet wel dat ik hierna inderdaad geen action netten meer ga kopen/ maken, maar dat is nu vanwege de hoeveelheid werk die er in zit (had ik me echt op verkeken). Ik ben bij de netten van harrys horse enzo ook gewoon bang dat ik heel veel betaal voor iets wat net zolang mee gaat als van de action..

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:01

Shanna schreef:
Nou ik weet wel dat ik hierna inderdaad geen action netten meer ga kopen/ maken, maar dat is nu vanwege de hoeveelheid werk die er in zit (had ik me echt op verkeken). Ik ben bij de netten van harrys horse enzo ook gewoon bang dat ik heel veel betaal voor iets wat net zolang mee gaat als van de action..

Hoe knoop jij ze dicht dan?
Ik heb 3 meter en hooguit een kwartiertje op mijn gemakje nodig per net, 2 weken terug nog gedaan :o

Als ik er hooi in doe houden ze het nog geen 2 dagen vol maar met stro doen ze het wel een hele tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:27

Gewoon zo..! :Y)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:29

Shanna schreef:
Gewoon zo..! :Y)

[ [url=m/IYSOSE.jpg]Afbeelding[/url] ]


O wow, dat is wel idioot degelijk voor zo'n fragiel netje :')

Ik haal het touw 1x door elk gat en dat blijft ook dicht zitten :Y)

Otti1977

Berichten: 3047
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:30

Ik 3 of 4 knoopjes per maas.kan f geen foto vinden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:26

Vandaar een dag voor een net nodig :')
Ik was met 20 min klaar. Die van mij is twee keer dubbelgevouwen (zodat t wat meer slowt en dan reig ik de zijkanten en bovenkant, om elke twee drie mazen (zoals je die kussens van equiculinair dicht reigt) en dan knoop ik hem vast. Gaat bij mij geloof ik al een jaar mee. Makkelijk te vullen, 1 maasje is kapot en verder gaan ze super goed mee bij mij.
Ze hangen aan de muur en liggen in ibc vaten. Wordt best agressief mee omgegaan. Ik gebruik t voor zowel hooi als stro als (vroeger) paardenkuil.

Jets

Berichten: 3556
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:16

Hoi, ik meld me hier ook :) Mijn paard is deze week verplaatst naar een nieuwe plek. Op de oude plek kreeg ze hooi uit een slowfeeder hooinet. Nu hebben we een container neergezet met gaten en roosters, maar daar kregen ze het hooi haast niet uit. Gister heb ik na het lezen van dit topic het grootste aanhangernet gekocht bij de action. Deze hebben we twee keer dubbel gevouwen en de zijkanten dichtgemaakt met tywraps. Daarna opgehangen met stro touwtjes. Ik ben erg benieuwd hoelang hij het volhoudt. Waarschijnlijk komt er nog een grote bak waar we dan een net overheen spannen.

Afbeelding
Afbeelding

Edit: hij werkt goed. Gister avond om 9 uur gevoerd en ze staan er nu nog van te eten, slow is het dus zeker :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:24

Ik heb gisteren het net voor de shetlander gemaakt ( |o :') ) zelfde lengte aan zijkanten (alleen een stuk smaller), en de netten hangen nu ook. Om c.a. 19:30 u gevuld, en vanmorgen zat dit er nog in!

YES!! Het is dus inderdaad groot genoeg voor onbeperkt hooi!! :D *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paarden schrikken alleen wel als ze de stal binnen wandelen, door de mooi gekozen neon-kleurtjes :#

In de wei gaan ze overigens vrolijk verder met de door mijn vader gemaakte ruif!
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:51

Dat ziet er goed uit Shanna!

Ik ben heel content met mn netten in ibc vatten. Mijn paard krijgt nu 2x daags een net hooi en in datzelfde ibc vat een net stro en er hangt nog een net stro verder op.
Vanmorgen had hij nog 1,5 net stro over, dus dit bevalt wel heel goed.

Netten zorgt echt merkbaar voor minder verspilling van ruwvoer en in t ibc vat verspil je gewoon helemaal niet. Ik ben er echt super blij mee!

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:26

Ziet er goed uit!! Hier ook indd veel minder verspilling

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:50

Bij ons ligt er toch wel vaak veel hooi naast de ibc vaten.

Wij hebben 2 ibc vaten op 4 pony's. Ze eten heen rustig samen en delen werkelijk alles, dus dat gaat prima. Ik wil de paddock niet voller.

We hebben zowel netten als rooster geprobeerd, maar er ligt wel vaak hooi naast in het zand. Ik hark het weg, maar het is toch wel een plak per week denk ik.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:35

Tjong dat is veel welke maas? De "bijna geen" verspillen is trouwens eigenlijk helemaal niks.... de enige verspilling is als ik het er zelf naast kiep

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:38

Ik voer de paarden gewoon uit een hele verpakte baal ik heb er een tijd een net omheen gedaan. Maar de paarden maken het snel stuk. En ik moet het dan steeds opspannen. En ze eten het net zo snel als zonder net. Maar zonder net word er veel geknoeid. Dus ik wil toch weer iets verzinnen. Zou mooi zijn als er minder geknoeid wordt. Ik heb ook al gevoerd in netten die ik in trekkerbanden had. Dat werkte eigenlijk best goed. Maar ik vond het vullen van de netten zoveel werk. In de zomer niet erg maar in de winter niet fijn. Het hooi staat buiten. Iemand ideeën waar ik nog niet aan heb gedacht?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:42

Maartje1990 schreef:
Tjong dat is veel welke maas? De "bijna geen" verspillen is trouwens eigenlijk helemaal niks.... de enige verspilling is als ik het er zelf naast kiep


Hebben de xl netten van ej. In rooster hadden we action aanhanger net.
Ze eten heel rustig.

onze bakken zijn wel heel laag, omdat we een shet erbij hebben.