[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:40

lissie_zigor schreef:
Oh ja ik heb bijvoorbeeld een fjord. Uit de natuur komen die uit de fjorden in Noorwegen waar het ook flink kan vriezen en eten schaars kan zijn. Vandaar mijn vraag :) in de natuur trekken ze ook veel van plek naar plek toch? :-+ klinkt idd wel logisch van die tak trouwens.. sowieso is een paard houden onnatuurlijk ofcourse maar vroeg me dat opeens af hoe een slowfeeder bijdraagt aan de gezondheid van je paard. Volgens mij heb ik ooit wel eens gehoord dat het ook beter voor de tanden is ofzo


In de natuur lopen ze niet van hooistapel naar hooistapel bij wijze van maar nemen ze elk sprietje mee onderweg. Zeker in de winter want dan is er gewoon te weinig om op 1 plek te kunnen blijven.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:03

Weet iemand toevallig waar je die hooinet frame koopt voor de hooibakken ik heb niet zo creatief ok het te maken hihi

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:55

Ik vermoed dT de meesten het hebben laten maken. Wij in ieder geval wel. Een kennis heeft dat gedaan. Dus ken je iemand die kan lassen?

tamary

Berichten: 29244
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:52

MachoPablo schreef:
Weet iemand toevallig waar je die hooinet frame koopt voor de hooibakken ik heb niet zo creatief ok het te maken hihi

Meet de binnenkant goed op, trek er 5cm van af zodat je vingers er tussen kunnen, ga naar bv de praxis op een rustig moment, trek een lang genoege cv buis 15mm of dikker uit het schap en vraag lief om hulp bij een medewerker om de pijpbuiger te hanteren, dan nog 1 koppelstukje om de 2 uiteindes aan elkaar te maken en je hoeft er thuis enkel nog een hooinet omheen te doen. Kies die groot genoeg dat je frame er in past en klaar is je hooinet + frame. Enkel nog iemand lief aankijken om paar bevestigingspunten in de bak vast te schroeven en je bent er.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:59

Afbeelding

Had nu zo gedaan aangezien ik totaal geen idee had ik dacht Michien ergens kopen ofzo.

Dankje voor de tip Michien ff doen als ik vrij ben overdag :-)

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:53

ik vind dit hierboven (maar dan met een dik elastiek bijv.) misschien nog wel slimmer dan een metalen rek.. dan trekken ze er ook niet zo hard aan en ligt het net er gewoon los op. Zou dan wel opletten dat het net groot genoeg is dat het de bodem kan raken zodat ze ook bij de laatste sprieten kunnen :j

moonfish13
Berichten: 18250
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:30

Hier nu een paar weken de imperial riding xxl slowfeeder in gebruik.
Mijn pony was zeer bedreven in het net met enkel net, maar met deze, idee van de little bit hooitas met band en 3x3 mazen bevalt top.
Ik gooi hem elke dag vol met losgeschud hooi en wat kuil erdoor, anders wil hij er niet uit eten, teveel moeite baas. :+
Maar het gevolg is dat hij ca 1 kruiwagen losgeschud hooi/kuil opeet, en verder met de voerbeurten krijgt hij gewoon telkens een beetje voordoog.
Daar is hij stapelgek op, maar hij werd er veel te dik van.
Met deze slowfeeder gaat dat uitstekend: hij heeft 24/7 eten, eet zich niet dood, én hij mag met de voerbeurten zijn kuil eten, wat hij echt geweldig vind.
Als kers op de taart valt hij heel geleidelijk af, hij eet het net ook nooit leeg.
Er zit ca 1,5 kruiwagen losgeschud in, en hij eet er maar eentje op.
Daarbij eet hij ook lekker van de grond tussendoor, dus niet constant peuteren wat ik wel een voordeel vind.
Het net hangt niet meer aan de originele banden, maar touwtjes met karabijnhaakjes.
Tussen het touw en de haakjes zit een ringetje wat gegarandeerd breekt of verbuigt als hij vast komt te zitten.
Touw omdat anders zijn buurman niet van de banden afblijft, hij sloopt het geheid.
Ca 2x per week moet het net ook uit zijn stal ivm machinaal mesten, dat gaat zo top.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:30

Ik ben nog steeds zeer tevreden gebruiker van de equiculinair netten. 3x3. Inmiddels de voorraad netten behoorlijk aangevuld.
Ik heb er inmiddels 12, zodat ik maar twee keer in de week netten klaar hoef te leggen (3 per dag).

Maar mijn dilemma: ik weeg de netten af (3,5 kilo hooi per net), is 10 kilo voor een paard van 600 kilo. Daarmee houd ik hem mooi op gewicht.
Maar mijn paard heeft een net binnen een half uur leeg. -O-
Oftewel, het slowfeed niet meer. En er zit dus veel te lang tussen voordat hij een nieuwe portie krijgt.
Ik heb van alles geprobeerd van dubbele netten tot los op de grond. Maar mijn vreetschuurtje draait zn hoef er niet voor om.

Onbeperkt op hooi kan helaas niet ivm IR en bij een eerdere poging bleek dat hij gewoon niet stopt met eten. En met IR moet je dat gewoon niet willen.
Meer dan drie keer voeren op een dag is qua netten niet haalbaar en ook weet ik niet of de pensioneigenaar dit ziet zitten.
Volgende week komt er wel graszaadhooi binnen, misschien zijn daar nog mogelijkheden mee. Omdat daar vrij weinig in zit.

Wie heeft er nog een goeie tip voor mij om op een andere manier te zorgen dat hij langer over hooi doet?

moonfish13
Berichten: 18250
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:37

Stro erdoor, of zo'n hayplay bal?
Ik wil ook gaan testen met chroom toevoegen om te kijken of vetopslag plaatselijk minder wordt..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:24

Hij staat 24 uur buiten op zowel zand als verharding, maar zo'n haybal die onder het draad door kan lijkt me niet zo handig :o
Stro kan helaas niets meer ivm stofgevoeligheid.

Wat is de hoeveelheid hooi en duur van die imperial riding xxl?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:31

Ipv graszaadhooi zou je ook kunnen kiezen voor fructaanarm hooi: er zijn een aantal grasrassen wat minder fructaan produceert en met maaien is er gelet op het fructaangehalte (weersomstandigheden spelen bijvoorbeeld een rol).

Misschien doet maaswijdte 2x2 nog iets voor je paard qua vertragen? Equiculinair heeft die ook.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:33

Kleinere mazen groter net? Hier de ervaring dat een kleiner net strak gaat staan waardoor ze er harder aan gaan trekken bij groter net ligt het hooi er meer in en staat het net slap waardoor ze meer moeten grazen naar mijn idee

moonfish13
Berichten: 18250
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:42

Jotoma schreef:
Hij staat 24 uur buiten op zowel zand als verharding, maar zo'n haybal die onder het draad door kan lijkt me niet zo handig :o
Stro kan helaas niets meer ivm stofgevoeligheid.

Wat is de hoeveelheid hooi en duur van die imperial riding xxl?

Hij is 1.50 bij 90, mijn pony kan 24 uur doen met een vol net, dat redde hij met die andere niet hoor.
Hij eet er veel minder snel uit als uit een slowfeeder van net.
Ik schudt het hooi er los in uit, maar als je het minder uitschudt vertraag je het natuurlijk ook weer, maar dat hoeft hier niet blijkt.
Terwijl hij met dat andere net, met 7 kilo hooi hem knap snel leeg kon eten en niet echt duidelijk af viel, met deze wel.

Hij had deze, de maat groter, 3x3 maas, 90 bij 1.20.
Afbeelding

En nu deze, die bevalt mij veel beter!
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:19

@chubby: kan je fructaanarmhooi goed verkrijgen? Weet je ook hoe het dan zit met eiwitten?
Ik gebruik 12 netten in de week, dus voor mn portemonnee vind ik 12 nieuwe in kleinere maas niet zo grappig :')

@zidore: ik snap je punt. Een hangend net staat vooral strak en zakt snel naar beneden. Gezien ik liever niet 12 nieuwe netten wil aanschaffen, is vanuit een palletbox voeren misschien een optie. Dan kan ik zelf bepalen hoe los het net erop ligt.
Thnx.

@moonfish: lijkt me heerlijk. 24 uur met een net doen. 1x vullen en klaar. Ipv 2x per week 12 netten.
Mag ik vragen hoeveel kilo je dan ongeveer voert?
En zit je pony er dan continu bij, of neemt hij wel eens pauze? En hoe ging dat bij t witte net?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:22

Laat maar... ik las met mijn ogen dicht geloof ik ;)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:26

Sonja_vR schreef:
Laat maar... ik las met mijn ogen dicht geloof ik ;)


Jammer, word wel nieuwsgierig naar wat je wilde zeggen :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:29

Ik vroeg moonfish wel net die onderste was
Maar dat staat nogal duidelijk in de eerdere post van haar :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:41

Sonja_vR schreef:
Ik vroeg moonfish wel net die onderste was
Maar dat staat nogal duidelijk in de eerdere post van haar :+


Whaha. Overigens zijn de reviews op Agradi niet al te best over dat net.
En dat voor minimaal 60,-...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:47

Ik had hem even opgezocht en idd zijn er aardig wat kritische opmerkingen over de stiksels
Ik vraag me af of hij alleen langs de randen etc gestikt is
Want dat zou ik zelf nog wel na kunnen lopen met mahine en heul stevig draad

Maar dan ga ik er bijna aan denken om materiaal te gaan zoeken en hem na te maken in de voor mijn situatie, ideale maat

moonfish13
Berichten: 18250
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:00

Jotoma schreef:
@chubby: kan je fructaanarmhooi goed verkrijgen? Weet je ook hoe het dan zit met eiwitten?
Ik gebruik 12 netten in de week, dus voor mn portemonnee vind ik 12 nieuwe in kleinere maas niet zo grappig :')

@zidore: ik snap je punt. Een hangend net staat vooral strak en zakt snel naar beneden. Gezien ik liever niet 12 nieuwe netten wil aanschaffen, is vanuit een palletbox voeren misschien een optie. Dan kan ik zelf bepalen hoe los het net erop ligt.
Thnx.

@moonfish: lijkt me heerlijk. 24 uur met een net doen. 1x vullen en klaar. Ipv 2x per week 12 netten.
Mag ik vragen hoeveel kilo je dan ongeveer voert?
En zit je pony er dan continu bij, of neemt hij wel eens pauze? En hoe ging dat bij t witte net?


Hij is 300 kilo, en ik vulde meestal 8 kilo in het witte net.
Dat was dan op als ik op stal kwam.
Nu geef ik 7 kilo totaal gok ik, echt helemaal losgeschud erin gestopt en licht aangeduwd maar dat eet hij maar zelden op.
Verder krijgt hij nog enkele kilo's goede voordroog over de dag verspreid los, hij is echt zo gek van voordroog dat hij loopt te roepen, terwijl hij onbeperkt hooi heeft. :')

Met het witte net vrat hij hem gewoon leeg, of hij nou wat erbij kreeg of niet.
Meneer was dan ook lichtelijk beledigd toen hij hem net had, en heeft eerste dagen geweigerd eruit te eten.
Nu eet hij er wel graag uit, maar eet gewoon beschaafde hoeveelheden.
Hij was toen ik met dit net begon moddervet, en nu is hij hooguit nog wat mollig.
Hij lijkt minder te eten om het eten, omdat het meer moeite kost.
Qua pauzes staat hij niet non stop bij het net, vaak staat hij als ik kom ook rustig stro te knabbelen en oogt erg tevreden.
Hij is ook zo stapelgek van voordroog, en dat krijgt hij los met voeren nog een plukje terwijl hij dat eerder écht niet erbij kon hebben qua gewicht.
Ik stop er ongeveer een halve plak in, van zo'n hele grote vierkante baal.
Er past met gemak een hele plak in.

Qua stiksels, die zijn naar mijn mening inderdaad niet hufterproof, maar hier is het net nog geheel onbeschadigd, en ik ben er erg tevreden over.
Er komt toch best veel kracht op de stiksels omdat het door zulke rotgaatjes moet.
Ofwel, ik had ook de reviews gezien maar na in real life bekijken toch besloten er voor te gaan, en naar volle tevredenheid.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:05

Ik voer hier op stal alle paarden uit de Kerbl hooinetten van EJ, ze lijken op de IR xxl. De netten zijn geschikt voor 12 uur hooi en daar hebben ze ruim voldoende aan. De netten zijn 's morgens nooit leeg. Vol zijn de netten bijna niet te tillen, er kan echt veel in!
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... _3004.html

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:30

Ik vind het maar lastig. En vraag me ook af wat effectiever is: 3x per dag 3,5 kilo of 1x per dag 10,5 kilo.
Wat denken jullie?

En wat ik ook niet goed op bokt kan vinden, dus dan maar hier vraag: hoe lang doen jullie paarden met 3,5 kilo hooi met een 3x3 hooinet?

Ik heb van equiculinair nu de large: https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html
Er staat bij dat er 8-10 kilo in moet kunnen, maar bij mij gaat er dus 3,5 a 4 kilo in en dan is t net voor 3/4e vol. Dat is deels losgeschud en deels hele plakjes.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:21

Ik heb de xlarge daarvan..., volgens mij is dat 10-13kg. Volgens mij krijg ik ee toch zeker wel een kilo of 10 in, goed er in gepropt wel.

Durf niet te zeggen hoelang ze hier met zo'n hoeveelheid doen. Ik heb 3 paarden, 2 schapen en voer onbeperkt (dat ene net is natuurlijk niet t enige dat ik gebruik).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:00

Ik overweeg nu wel om te kijken naar onbeperkt voeren. Ik heb dit zojuist besproken kunnen dit proberen met stro. Dit hebben wij eerder geprobeerd en dan bleef hij gewoon eten. Hoe zouden jullie het stro ernaast Aanbieden? In netten om de opname nog wat te beperken of grote bult er gewoon naast onbeperkt wordt aangevuld?

moonfish13
Berichten: 18250
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:12

Een hele stomme misschien..
Maar wat als je ballen van een ballenbak door je hooi mengt in een slowfeedernet? :P
Dan maak je het mogelijk nog wat lastiger voor een echte vreetzak. :+