[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:54

Fiorini schreef:
Mijn hooi zit nu in een net in een bak. Ideaal, maar de bak staat buiten, dus voor de winter niet zo goed. Ik wil dus graag een net tegen de muur in de stal hangen.
Je paard moet dan wel altijd schuin staan met zijn hoofd, is dat wel goed voor nek en dergelijke?

Waarom is dat voor de winter niet goed de bak buiten? Mijn pony's eten al jaren buiten uit de bak. Paar gaten onderin geboord zodat het water eruit kan. Ze eten alles op of het nou regent, sneeuwt of droog is.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:19

Onze bakken staan ook buiten en ook hier geen problemen ze eten het tot de bodem leeg of het hooi ni nat of droog is. Ik doe elke dag het onderste laagje op een hoopje en dat leg ik op het verse hooi bij het vullen, blijft er niets achter. Een in de zoveel tijd laat ik ze de bakken helemaal leeg eten zodat ik alles kan schoonmaken, nooit een vieze bak hier...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:46

Maartje1990 schreef:
Tja.... Ideaal niet. Maar kiezen tussen twee kwaden. Gaten in de bodem niet voldoede?

Wij hebben ook net aan de muur hangen gat binnenkort vervangen worden door een xlarge van maas 3x3cm van equiculinair. Maar ben heel blij met de plek die me opeens inviel. Op een stuk verharding die we biina niet in de wei hebben. Dus geen blubber. Verder worden ze in de stal gevoerd en zo worden ze uitgedaagd ook de wei in te lopen. Want ze krijgen er wel slechte stralen van als ze teveel in de stal staan.

[ [url=m/nPAHGb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien wel fijn voor de paarden als je een stukje goot maakt boven de voederplek?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:01

Dat gaat/mag helaas niet :)

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:49

_PatriciaH schreef:
Onze bakken staan ook buiten en ook hier geen problemen ze eten het tot de bodem leeg of het hooi ni nat of droog is. Ik doe elke dag het onderste laagje op een hoopje en dat leg ik op het verse hooi bij het vullen, blijft er niets achter. Een in de zoveel tijd laat ik ze de bakken helemaal leeg eten zodat ik alles kan schoonmaken, nooit een vieze bak hier...

Grappig ik doe het op precies dezelfde manier. Ideaal.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:06

Heeft iemand van jullie zelf een overdekte voergelegenheid gemaakt? Zoiets lijkt me wel mooi:
http://www.medpets.nl/excellent-hooi-fe ... 0wodHW8C8Q
Maar voor zoiets simpels wel aardig aan de prijs, zeker omdat ik er toch minstens 4 nodig zal hebben. Iemand van jullie een goed alternatief, om buiten droog te kunnen voeren?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:08

ricoh schreef:
Heeft iemand van jullie zelf een overdekte voergelegenheid gemaakt? Zoiets lijkt me wel mooi:
http://www.medpets.nl/excellent-hooi-fe ... 0wodHW8C8Q
Maar voor zoiets simpels wel aardig aan de prijs, zeker omdat ik er toch minstens 4 nodig zal hebben. Iemand van jullie een goed alternatief, om buiten droog te kunnen voeren?


Bij mij zou het hooi binnen 10 minuten onder dat ding liggen ipv erin :')
Ik wil mijn hooibak nog onder een afdak gaan zetten maar dat is toekomstmuziek.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:10

Euforie schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb een equiculinair slowfeeder net, die ik wil ophangen aan een wand. Op 5 punten. Elke hoek 1 en boven in het midden nog 1. Vroeger heb ik wel is indraai isolatoren gebruikt maar dat was het toch niet helemaal. Nu had ik zelf deze gezien.
[ [url=m/VipVOn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echter, deze is niet meer te bestellen en kan hem nog niet ergens anders vinden. Daarnaast ben ik een beetje bang voor het geluid wat dat produceerd, als ze aan het net trek om hooi te pakken. Haar stal zit namelijk vlak langs de staleigenaren hun huisje. En wil niet dat ze daar snachts overlast van ondervinden, door dat t zo rammeld.
Mijn vraag is dus, hoe hebben jullie dit bevestigd? Of hebben jullie ideeën voor mijn situatie?

Alvast bedankt.


https://www.kramer.nl/hooinethouder.htm ... =0_5zXdVXg

Deze zijn voor aan tralies. Maar ik denk als je dat achterstuk niet bevestigd ze je ook op de muur kunt maken.
Ik gebruik ze dan wel bij tralies en ze zijn geweldig in gebruik.

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:12

@Otti: mijn paard is nogal een proper wezen. Ze eet geen nat hooi, dat vind ze gewoon vies. Ook zal ze niet snel door de modder lopen, dan blijft ze nog liever een hele dag op stal staan. Het is een heel kieskeurig wezentje :-)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:37

Ik kom hier ook even binnenvallen met een vraag. Misschien ergens genoemd, maar zoekfunctie gaf niets aan, dus ik stel hem gewoon :)

Ik heb sinds paar maanden een 3x3 cm slowfeedernet verticaal tegen de stalwand hangen.
Prima in gebruik, ze staan aardig tijdje te freubelen voor hun eten (2 shetlanders).

Echter nu heeft eentje zijn lange voorlok ingeruild voor inmiddels nog maar een miezerig plukje en omdat hij nog nooit geschuurd heeft en het ook iets is van de laatste maanden, begin ik mij af te vragen of het iets met dit net te maken kan hebben.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, zelf meegemaakt of van gehoord?

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:06

Hoe vaak maken jullie je slowfeeder bakken schoon?

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:15

Stoffer en blik er door en paar emmers heel heet water (in al mijn bakken zitten gaatjes in de bodem).. :D

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:50

Zijn hier mensen die koudbloed paarden onbeperkt ruwvoer voeren dmv slowfeeder? Of eigenlijk staan ze iedere dag wel een aantal uur zonder hooi? En wat zijn jullie ervaringen worden ze snel te dik hiervan?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:04

Silver_Fox schreef:
Hoe vaak maken jullie je slowfeeder bakken schoon?

Echt schoonmaken? Nooit. Ik heb geperforeerde bakken dus zodra ze leeg zijn regenen ze gewoon schoon.

Wel haal ik vaak de oude troepjes eruit: het fijne spul (zand en kleine stukjes hooi) dat naar beneden zakt koekt aan als het geregend heeft dus dat haal ik er met de hand uit.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:05

Onze kuubkisten maken we met dit weer iedere dag even schoon. We halen dan met een stoffer en blik de restjes eruit. Met droog weer halen we niet iedere dag de restjes en troepjes eruit. Wassen met water is nog nooit nodig geweest.

@Lissie_zigor; Ik heb een shetlander (geen grasmaaier-shet) die onbeperkt hooi krijgt in een slowfeeder. Ze staat in een kleine kudde en zij is de enige die eigenlijk helemaal geen slowfeeder nodig heeft. De rest knoeit nogal als we los hooi geven. Mijn pony heeft een enorm goede 'stop-knop'. Vol is vol. De pony is ook keurig op gewicht.

paarden89
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-11-16

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:02

lissie_zigor, Mijn koudbloeden eten uit 2x2 mazen hooinet. Ik ben begonnen met een aanhangernet, dat duurde een paar dagen en toen waren ze er zo handig met dat het met een aantal uur leeg was.
Daarna 3x3 netten, dat ging een tijd goed en kon genoeg in voor 24 uur. Na een ruim half jaar waren ze ook daar veel te handig mee dus nu 2x2. Ze zijn helaas wel te dik, maar dat komt meer door gebrek aan beweging. Gaat beter nu ze niet meer op het gras staan.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:29

lissie_zigor schreef:
Zijn hier mensen die koudbloed paarden onbeperkt ruwvoer voeren dmv slowfeeder? Of eigenlijk staan ze iedere dag wel een aantal uur zonder hooi? En wat zijn jullie ervaringen worden ze snel te dik hiervan?


Ja ik! Een kleine/luxe tinker van 1,43m en een mini shet van 75 cm. Ze eten nu ze op de uitloop staan een baaltje hooi per dag. Let erop dat je geen voordroog of kuil voert. Het beste is om zo grof mogelijk hooi te voeren. Helaas was mijn vorige partij te fijn en te rijk naar mijn zin, dan haal ik er 1 plak of en leg er een plak stro op. Jammer genoeg zijn ze zo slim om dan om het stro heen te eten. Ze eten uit een slowfeeder net met 3x3 mazen van equicullinair en deze hangt tegen de achterwand van de inloopstal aan

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:56

Zo ziet mijn knol zn stalletje er nu uit :)

Afbeelding

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:06

Welk merk 2 x 2 netten gebruiken jullie? Ik gebruik nu grote netten van de eppeljeck, super sterk en past enorm veel in, ik vind alleen de mazen toch te groot. Evt. zou ik wel met iemand willen ruilen die van 2 x 2 naar groter wil (ik geloof dat dit van EJ 4 x 4 zijn..?)

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:17

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik geef ze idd ook 1 klein baaltje per dag. Heb wel het idee dat ze het snel op hebben vandaar mijn vraag.. misschien moet ik ze ook maar onbeperkt gaan geven dan. Of idd kleinere maas

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:24

lissie_zigor schreef:
Zijn hier mensen die koudbloed paarden onbeperkt ruwvoer voeren dmv slowfeeder? Of eigenlijk staan ze iedere dag wel een aantal uur zonder hooi? En wat zijn jullie ervaringen worden ze snel te dik hiervan?


Onze shet staat bij een New Forest en quarters. We voeren onbeperkt. Voorheen met kuil/voordroog veel problemen. Nu al half jaar goed hooi en geen problemen.
Door een blessure van de NF staat die wat stil en is wat aangekomen, maar beschaafd aangekomen, niet moddervet. De shet is nu ook wat dikker, maar netjes.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:41

peer2005 schreef:
Welk merk 2 x 2 netten gebruiken jullie? Ik gebruik nu grote netten van de eppeljeck, super sterk en past enorm veel in, ik vind alleen de mazen toch te groot. Evt. zou ik wel met iemand willen ruilen die van 2 x 2 naar groter wil (ik geloof dat dit van EJ 4 x 4 zijn..?)



Ruilen wil ik niet maar bij www.fijnzadel.nl bij kassa koopjes kun je ook 2x2 kopen

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:39

hoe groot moet je net zijn wil je er een hele baal hooi in kunnen laten passen?

en wat als er en baal hooi & een baal stro in moet?

weet iemand dat hier?

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:43

Onze paarden hebben een hooinet gemaakt van aanhangwagennette van de Action. De nette zijn 1,10m x 0,75m, past een dag portie aan hooi in dus onbeperkt voor de dag.

De mazen zijn 4,5cm x 4,5cm.

Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:23

maaaikkee schreef:
Onze paarden hebben een hooinet gemaakt van aanhangwagennette van de Action.

Handig zulke paarden :D .