voer vraag

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gabbertje

voer vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 16:35

Mijn paard is 2 maand geleden met pensioen gegaan, niet omdat hij zo heel erg oud is (15) maar hij heeft slijtage aan de sesambeentjes en lolypops in de hoefkatrol.
Gabber staat dus lekker te genieten in het weiland.
Na enige tijd ben ik er nu dus achter gekomen dat hij behoorlijk in begint te vallen en je zijn ribben steeds beter gaat zien, hij valt dus enorm af. Maar ondanks dat heeft hij een hele erge hangbuik gekregen van het stro wat er dus niet meer afgetraind wordt. Ik heb hem nu op zaagsel gezet een meer krachtvoer gegeven. Dat laatste als tijdelijke oplossing. Van krachtvoer krijgt hij nou eenmaal energie die hij niet nodig heeft en is dus niet de ideale oplossing.
Naast krachtvoer krijgt hij hooi, af en toe muesli en gras. Maar dat gras is niet echt noemenswaardig omdat hij gaskoliek heeft en dus geen 'vers' gras mag eten. Hij staat op een redelijk kaal stuk land.
Heeft iemand enig idee wat ik Gabber kan voeren? Het moet dus iets zijn waar geen energie in zit maar wel voeding. Ik heb al van iemand gehoord dat mais een goede oplossing is. Heeft iemand ervaring met mais voeren?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Gabbertje op 29-08-03 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tandartsassistente met veel plezier!
Het ga je goed Gabber Verdrietig

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:39

Geef onbeperkt hooi en veel muesli. Oude paarden hebben vaak prolemen met de opname van voedingsstoffen. Daarom hebben zze relatief veel brok nodig.

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 16:46

Geeft hooi niet hetzelfde effect als stro? Dat de voedingsstoffen op de verkeerde plek komen (in die hangbuik)? En krijgt hij van meer brok niet heel veel energie?

Tandartsassistente met veel plezier!
Het ga je goed Gabber Verdrietig

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:21

Gabbertje schreef:
Geeft hooi niet hetzelfde effect als stro? Dat de voedingsstoffen op de verkeerde plek komen (in die hangbuik)? En krijgt hij van meer brok niet heel veel energie?

Je kun hem wel onderhoudsbrok geven, dan krijg hij niet teveel energie van.
Muesli is ook erg gezond om te geven, en zorg ervoor dat hij niets te kort komt, dus af en toe supplementen als aanvulling kan geen kwaad.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie