Drachtige merrie bij een hengst(je) laten lopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Drachtige merrie bij een hengst(je) laten lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 14:26

Door een zeer ernstige schouderblessure van zijn weidemaatje komt mijn welsh A jaarling hengstje vanaf morgen alleen te staan.
Uiteraard ben ik daar niet heel erg blij mee dus ik ben op zoek naar een oplossing.
Ik heb nog 3 merries in een andere wei staan waarvan 1 drachtig. Nu zit ik erover te denken om deze merrie bij het hengstje te zetten, zodat hij in ieder geval voorlopig niet alleen staat.
Maar ik vraag me af of daar verder nog veel risico's aan verbonden zijn. OVerigens wil ik hem op zo kort mogelijke termijn laten castreren, dus over een aantal weken kan hij sowieso bij de dames in het land.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:49

Tja, als je zeker weet dat de dame's drachtig zijn en ze lopen verder niet te klooien op het land moet het gewoon kunnen.
Dennis liep ook altijd bij de drachtige merries(die merries varieerde van shetlander tot KWPNer) en dat ging echt prima.

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:53

Ik weet niet, ik denk dat het wel kan. Het is een jaarling, en ik denk niet dat een jaarling op de eerste beste merrie springt. Anders zou ik toch die paar weekjes wachten tot hij gecastreerd is... Ik denk dat het wel kan, het diertje is pas 1 jaar oud...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 14:56

Probleem is dat ik er liever niet mee wacht omdat hij dan een aantal weken helemaal alleen komt te staan en dat wil ik hem niet aandoen.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:07

Volgens mij kan het gewoon hoor drachtige merries jagen hem toch wel weg als hij iets probeert...neem ik aan..

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:03

Heb een keer gehoord dat niemand beter een jong hengstje kan opvoeden dan een drachtige merrie, heb het in praktijk nog niet gezien, maar misschien moet je het gewoon proberen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:44

Fellow staat ook gewoon dag en nacht bij een (zijn) drachtige merrie in het land en dat gaat echt super.
Geef Ruub een knuf van me Lovers
En hoe gaat het met Noddy nu? Vorderingen al?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:10

Ons jaarlinghengstje staat ook bij een drachtige merrie. Trouwens ook met een merrie met veulen die niet drachtig is en dat gaat ook prima.