is jullie paard een stresskip(pie) of een.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

is jullie paard een stresskip(pie) of een.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 17:30

Is jullie paard/pony een stresskippie of een ijskonijn?? En als hij/zij een nerveus paardje is, hoe ga jij daar mee om?
Pepsi van ons is een behoorlijk nerveus/kijkerig paardje, toen wij hem 3 jaar geleden kochten was dat nog wel erger, vooral erg "kopschuw", met veel geduld is dat al een stuk verbeterd. Ik mag nu zijn ogen schoonmaken etc. in het begin gooide hij echt zijn hoofd omhoog als ik maar in de buurt van zijn neus/ogen kwam!
Ook bij harde wind of geluiden, of opeens iets "engs wit" Schijnheilig kan hij schrikken.
Je ziet ook altijd zijn ogen heen en weer schieten als hij maar iets van "onraad" bespeurt! Dus elke keer veel geduld hebben

En als jullie juist een ijskonijn hebben is dat leuk? Of juist ook soms saai??

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:37

Af en toe wou ik dat mijn pony eens wat meer ijskonijn was... maar uiteindelijk ben ik toch wel blij met mijn stresskippie, alhoewel dat misschien ook niet het goede woord is voor haar gedrag. Ze is gewoon erg oplettend en kijkerig, enthousiast, dan weer bang en schrikachtig, kortom iedere keer rijden is weer anders, vooral in nieuwe situaties, maar dat vind ik (meestal) wel leuk!

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:37

die van mij is wel een 'koele kikker' zoals sommige mensen dat ook wel eens noemen Haha! hij komt uit letland en ik heb gehoord/gelezen dat het over het algemeen wel een beetje het karakter is van deze paarden dat ze wel rustig zijn (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen).
Als hij in een andere omgeving is die hij niet kent is die wel iets drukker, hij loopt dan wat harder maar dat is gewoon omdat hij het leuk vind. Als iets eng is kan die wel eens wat meer snuiven maar blijft dan het liefst zo dicht mogelijk bij je Lovers
als het hard waait maakt het hem ook niet zoveel uit, hij is er niet drukker door. als je hem in de winter losgooit komt er wel wat meer actie dan in de zomer, dat wel Knipoog
ik ben er wel blij mee dat hij meestal wel gewoon rustig is en blijft Lachen af en toe mag er wel wat meer actie inzitten maarja, je kan niet alles hebben he Knipoog
Laatst bijgewerkt door _Michelle_ op 25-08-03 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:40

Quibus is erg kijkerig, waardoor ze ook nerveus wordt Haha!. Ze zoekt altijd dingen om eng te vinden, ze gaat er wel langs, maar vraag niet hoe Knipoog Dan komt het arabiertje in haar echt naar boven, en geloof me dat zit niet lekker... Hmm hoe ga ik ermee om, nou ik wordt in ieder geval NIET BOOS, want straf vergroot angst, als ze iets echt eng vind en ik wordt boos dan gaat ze alleen maar bokken en rennen, dus dat schiet niet op. Ik blijf altijd heel rustig en probeer haar gerust te stellen met mijn stem, en ook haar manenkam aaien wordt ze ook rustig van.
Het lijkt mij persoonlijk maar saai om een ijskonijn te hebben als piep ik soms wel anders hoor als Quibus weer es bezig is Knipoog

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:41

de mijne is een mengeling.. er rijden soms heftrucks in de piste (zijn aan het werken voor meer stallen) en die maken erg veel lawaai, en als die achteruit rijden, is er zo een geluid peeeep-peeep-peeep, en daar doet Camble nix op Verward Maar er is iets waar ze bang voor is, en ik weet niet wat, de ene dag is ze er bang voor, de andere niet.. Ik negeer het gewoon en rijd haar verder..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:57

Erg moeilijk te bepalen...
Op stal is ze over het algemeen een koele kikker. Op een aantal dingen na..

Met rijden is het erg wisselend, en niet te voorspellen. Sommige dingen waarvan ik denk dat ze wel bang van zou zijn daar kijkt ze niet eens naar. En dingen die, naar mijn mening, echt niet eng zijn daarvoor staat ze aan de andere kant van de bak Haha!

Verder heeft het ook wel wat met vertrouwen en/of uitproberen te maken.
Op (buiten)wedstrijden is ze vaak best een koele kikker. Maar als ik thuis ga wandelen (stukje de dijk op) heb ik een paard van 2/3 meter Knipoog

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:37

Mixje van beide. Een trekker met aanhanger en klepperende platen doet em niks,maar een papiertje in de berm is wel erg eng soms. Stel je eens voor dat dat op je af vliegt Knipoog
Als hij ergens bang van is, laat ik hem kijken en dan eraan ruiken als dat gaat en dan kalmeert hij gewoon.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:41

Par is zoals we het weleens zeggen een koelbloed met een heethoofd Haha!

Als je je voorbereid op een schrikreactie vindt ze er niets aan, als ze dan vervolgens haar schaduw aan de andere kant ziet loopt ze er met een grote boog omheen.

Ze is geen stresskip maar moet wel alles kunnen zien, komt er een paard binnen of gaat er 1 naar buiten moet ze kijken en wringt ze zich in allerlei bochten.
Staat ze alleen in de stal in haar box wordt ze gek.
Maar de drukte die we verwacht hadden op de keuring bleef weer uit.
Toen stond ze op haar gemakkie in rust, zelfs naast de luidsprekers.

Ze kan geen seconde stilstaan, uitzonderingen zo afentoe daargelaten.
Ze is dus gewoon snel afgeleid en als de afwisseling ontbreekt verzint ze zelf wel iets.

Afentoe zou het me wel fijn lijken als ze iets minder op iedereen let en eens iets meer op mij Haha!
Maar ach...dat zeggen mensen ook weleens over mij Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:46

Ik zeg wel eens dat als Pris een mens was dat ze zeker weten lid was geweest van elk roddelblad dat er is, zo graag ziet ze alles wat er gebeurd... Ze doet er alleen meestal niks mee. Als ze iets ziet at heel eng is gaat ze stil staan of ze draait zich ernaartoe om beter te kunnen kijken. Als je haar dat laat doen is er niks aan de hand. Als we in de bak zijn en ik geef zelf geen aanleiding schrikt ze echt niet zomaar. Als er iemand anders op zit wil ze nog wel eens misbruik maken van de situatie en een rondje hard wegcrossen. Stiekum moet ik dan wel lachen...
Een goede mix dus. Je blijft wakker, maar je hebt er niet echt last van

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:03

Het ligt aan de situatie. Komt ze in een onbekende omgeving waar veel gebeurt en dus veel afleiding is dan kan ze redelijk gestresst doen (ooit eens een Tinker met de staart in de lucht gezien? Haha!). Komt ze daarna weer in dezelfde situatie terecht dan kijkt ze weer rond van: och, dit ken ik wel.
Als ze zo gestresst doet, blijf ik gewoon rustig. Begint ze helemaal te hyperen (vaak is dat dan net doen alsof...) dan roep ik haar wel even tot de orde dat ze zich moet gedragen zoals een Tinker zich behoort te gedragen Knipoog

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:43

Apollon wisselt nogal eens van stemming, vandaag is ze super rustig morgen staat ze voor een graspolletje al te snuiven, je weet het nooit met haar.
als ze zo nerveus en kijkerig is probeer ik zo rustig mogelijk te doen , je merkt dan echt aan haar dat ze het een beetj van je overneemt, als je zelf allemaal gaat stressen als zij dat ook is word het 1 grote chaos....

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:08

fabiola is ook vrij kijkerig en dan vind ze dingen echt heel erg eng zoals bladeren die opeens bewegen maarja dat is niet echt uit angst meer om mij te pesten denk ik Haha! 1 van der trucjes=>alles eng vinden! wat doe je eraan tja ... rustig blijven en diep inademen haha!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:25

stresskip, absoluut

kan zich echt ontzettend druk maken over een grassprietje dat scheef groeit. dribbel dribbel snuif snuif grassprietje wat doe je nou? zijwaarts lopen kan hij dan als de beste Haha!

gister nog, we reden ergers waar ik nog nooit was geweest, maar hij weleens met m'n zus. er was iets eng (vraag me niet wat), en hij loopt zo achteruit een hele stijle helling op van een dijk . Sharir (bokker) lachen, pfffff Haha!. maarja wel knap dat hij achterwaarts een helling op kan, dat wist ik niet *LOL*


maar toch kan hij ook heel rustig zijn, alleen ook al is hij dan nog zo rustig, hij houdt toch nog alles stiekem in de gaten, en kan dan toch opeens een meter de lucht in jumpen.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:27

Scylla is met rijden heet, maar wel goed te rijden. Hij kijkt bijna nergens naar en als hij schrikt stelt hij zich meestal aan, dan tel k gewoon tot 10, als k boos word hij alleeen maar drukker, maar asl hij blijft schrikken pak k hem even aan en dan is het weer over. Alleen in de winter gaat hij vaak als een hert door de bak. Ook dan blijf ik rustig, kan er toch verder niks tegen doen.
Laatst bijgewerkt door Scylla op 25-08-03 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:28

Stresskip

Maar nu als 11 jarige is hij wel veel veranderd in de tijd.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:33

stresskip absoluut

toen ik dr kocht was het veel erger dan nu, toen was ze echt voor alles bang.
nu gaat het al een heel stuk beter, heb laatst t eerste concours met dr gereden en dat ging heel lekker.
tsja van die standaard dingen als witte hekjes, gewone hekken, tuinslangen, sproeiers, etc Schijnheilig vindt ze eng.
ik ga dr mee om, door zelf rustig te blijven en dat over te brengen op haar.
zo heb ik al heel veel vertrouwen van dr gekregen *LOL*

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:33

boef is alles. als ik aankom roep ik hondert keer boefie, dan ben ik bij zn weitje en dan ziet hij me pas en schrikt zich dood(heel vaak), terwijl ik dan zovaak heb geroepen en gefloten. als ik rij schrikt hij af en toe wel van plastic of speelgoed etc(waar hij dan ook al 1000 keer langs is gegaan), maar niet van een vogel die plotseling weg schiet(waar ik dan wel van schrik). over een brandslang krijg ik hem ook wel(eerst doet hij altijd of hij het héél eng vind, dan verwacht je dat als hij er over gaat hij dan een megajump maakt, maar nee hoor, je moet gewoon oppassen dat hij er niet achter blijft haken *LOL* aansteller!)
vip is best wel snel bang, maar dat komt ook omdat hij nog jong is, hij heeft best wel een rustig karakter(hij heeft 10 weken op stal moeten staan en hij werd pas in week 10 een heel klein beetje gestresster, maar dat viel wel mee)

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:38

Die van mij is echt superrustig! je kan alles met hem doen, hij vind alles best Lovers . Af en toe doet hij dan wel gestresst, maar dat op zijn manier, het kan dus veeel erger!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:38

Rowan is een hele koele kikker die wel een voorraad looplust heeft waar je 'u' tegen zegt. Hij is nergens bang voor, maar hij kan bij vlagen wel bloedheet zijn. Maar ook dan kijkt hij alleen maar, hij zal nooit ergens voor wegrennen.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:44

ik heb meer een stress kippie. heb vanavond buiten gereden over de hei... en hij heeft een heleboel spoken gezien... hij wordt dan altijd drie keer zo groot. zijn oren priemen recht de lucht in. en maar snuiven. af en toe wat gedribbel op de plek. maar gewoon zelf rustig blijven dan gaat het vanzelf over. Als ik me druk maak wordt het alleen erger.

hij is ook wat angstig naar mensen. dat is weleens vervelend als ze recht op hem aflopen wil hij zich nog weleens omdraaien.
in het begin toen ik hem net had heb ik een paar keer prive les gehad om te leren hoe ik gewoon langs mijn instructeur kan komen. hij werd panisch als ik te dicht in de buurt van een mens kwam.
Tijdens het rijden wordt hij wel eens heet en staat dan te stuiteren op de plek. En hij is nog eens erg lenig en soepel. Lijkt net een slang onder je kont. Ze noemen hem ook vaak stuiterballetje.

met een hoop rust en geduld zijn we nu al een heel eind. en is hij af en toe al veel minder stresskippie geworden.