Schroefgaten schoonhouden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Schroefgaten schoonhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 15:16

Mischien een hele domme vraag, maar wat is de handigste manier om de schroefgaten schoon te houden??

Of is het gewoon de bedoeling dat ik iedere keer wanneer ik ze gebruik dat zand en die andere zooi eruit ga peuteren?

Mijn pony heeft nog nooit ijzers met schroefgaten gehad dus ik heb er totaal geen verstand van. (en ik was er niet bij met het beslaan dus heb de smid niet kunnen vragen)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:18

Om de schroefgaten schoon te maken heb ik van mijn smid een stel hoefnagels voor trekpaarden gekregen (lekker stevig en lang). Daarmee peuter ik gewoon als het nodig is, de schroefgaten leeg. Dat werkt prima en is nog gratis ook!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:22

Stobjes erin ?

Gewoon schoonmaken , een dingetje erin stoppen ,
en het dingetje eruithalen als je de gaten nodig hebt

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 15:41

Zou dat ook kunnen met een stukje spons? dat lijkt me wel handig.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 15:44

Waarom niet ?

Gewoon proberen , als het het gat maar opvult en je het er weer makkelijk uit kunt krijgen , desnoods met een pincet ofzo

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:17

ik maak ze een dag voor mn wedstrijd schoon met een hoefnagel en daarna zon ding waarmee je ze er ook indraait... als ze schoon zijn smeer ik er hoefvet of vaseline in en een dotje watten zodat er geen vuil in kan komen en op wedtrijd kan ik dan met de hoefnage zo de watten er weer uithalen en ze zijn schoon...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:47

Ik heb ze ook altijd gewoon schoon gepeuterd en er dan een watje in gepropt tot de dag erna. Dat bleef in de regel altijd wel zitten. De watten kun je er gewoon uithalen met een hoefnagel of iets vergelijkbaars.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:05

Ik heb zown speciaal gereedschapje ervoor, aan de ene kant zit er een naaldachtig iets in waar je het meeste vuil, en de propjes ermee kan uithalen, andere kant een soort borsteltje.Verder doe ik het net zo als xxlisaxx

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:22

ik heb speciale schroefjes voor in de schroefgaten.
die draai je er met een inbussleuteltje in en ook weer uit.
wel de schroefdraad goed smeren met olie of syliconenspray.
ver genoeg indraaien anders gaat het gaatje voor de inbussleutel vervormen en krijg je het schroefje er niet meer uit.
als ik op wedstrijd ga hoef ik alleen maar een klein gaatje schoon te maken met een spijker zodat de inbussleutel erin kan.
ik heb die schroefjes in belgie gekocht.
of je ze hier kunt krijgen weet ik niet????

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:48

ok, ik ga weer de leek uithangen :S (ben ik niet, maargoed) wat zijn schroefgaten, waarbij worden ze gebruikt? en waar zitten ze presies in de hoef, en waarom worden ze gebruikt Verward

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 19:14

lunatje schreef:
ok, ik ga weer de leek uithangen :S (ben ik niet, maargoed) wat zijn schroefgaten, waarbij worden ze gebruikt? en waar zitten ze presies in de hoef, en waarom worden ze gebruikt Verward


Schroefgaten zijn:

Schroefgaten (gaatjes waar een schroef in kan Haha! ) in hoefijzers (ijzers die ze onder de hoef van een paard slaan Haha! Haha! )

Nou ze worden dus gebruikt om een schroef in te draaien en dat is voor het geval je op gladde grond moet rijden en je veel kans hebt uit te glijden (voor die gevallen heb ik ze in ieder geval) zo heeft je paard meer grip op de grond. Ik weet niet of ze nog voor meer redenen gebruikt worden.

En ik snap best dat je niet weet wat het is want voordat een vriendin van mij ze had, had ik er ook nog nooit iets over gehoord. Haha!

En verder iedereen bedankt voor de tips OK dan!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:26

Aha Gillian , hebben ze die dingen ook eindelijk uitgevonden !!

Vraag me al jaren af waarom je zoiets niet ziet , een mooi afsluit-dopje zeg maar ,
maar blijkbaar bestaan die dus toch !

Leuk om te weten Lachen

Heb ze hier nooit gezien , maar heb er ook nooit echt op gelet of naar gezocht omdat ik ze nooit nodig heb gehad Lachen.

Wel leuk !

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:46

ik doe er oordopjes in en haal ze er met een pincet uit

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:50

Afsluitdopjes klinken hartstikke leuk, maar eh...wat als de spleet waar je de schroefdraaier in doet, beschadigd raakt?

Ik doe ze schoomaken met een prikker (zo'n ding wat Ctal beschrijft) en stop erna een watje met vet in.
dat watje kan je er op de dag van de wedstrijd heel gemakkelijk weer uit wippen.
Niet teveel vet ertussen trouwens - werkt kalkoen-verlies in de hand Haha!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:53

hey haffie Lachen bij nader inzien ken ik het wel maar ik wist de benaming er niet voor Lachen ik dacht dat er iets anders mee bedoeld werd! ik wist dus dat er iets bestond dat ervoor zorgde dat als bijv. de grond bevroren is (of friezen op het ijs) dat er iets gebruikt werd tegen het uitglijden, en dat dit ook los te halen was, maar het was ook een vreemde tijd van het jaar Haha! als deze topic in de winter was geplaatst had ik misschien wel geweten was het was * dom * maar bedankt voor de uitleg

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:08

watjes gedoopt in (hoeven)vet. Werkt perfect! Die dopjes vind ik een crime om eruit te krijgen...

En een baco sleutel is erg handig: kan je elk gewenste maat voor je stiften maken.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:27

Ik heb een soort hele kleine kalkoenen, met een hard stalen puntje in het midden, zodat ie niet slijt tijdens een buitenrit. Ik heb ze er tijdens het seizoen gewoon inzitten. De dag voor de wedstrijd draai ik ze er even uit, doe hoefolie in het schroefdraad zodat het een beetje soepel wordt, en dan draai ik ze er weer in (gewoon met een sleuteltje maatje 13 ofzo) Op de wedstrijd hoef ik ze er dan alleen uit te draaien, dan de kalkoenen erin,en na de wedstrijd draai ik de kleintjes er weer in!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:34

KALKOENEN!!! dat was het!!! dat woord ken ik van hetgeen dat hierboven wordt bedoeld!!!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:17

stiftgaten heten ze!!!!! Haha! Haha! Haha!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:21

dat zijn de dingen waar ze in gaan :p nee, ik was daarstrax in de waar (zie een eerder bericht van mij) ik had inderdaad kalkoenen en de gaten daarvoor in gedachten maar wist niet dat de topicplaatster die bedoelden