Geval voor de dierenbescherming of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Geval voor de dierenbescherming of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 11:32

Een paar geleden ben ik begonnen met het verzorgen van een haflingermerrie,Carina. Ze is van een boer,die haar als veulentje heeft gekocht,omdat hij vind dat een pony bij een boerderij hoort,maar hij doet er helemaal niks mee. Zijn kinderen zijn gewoon volwassen en doen ook niks met de pony. In de zomer staat ze de hele tijd op het land,en in de winter in haar stand. Die stand is erg klein,donker en heel erg stoffig en muf. Als ze haar hoofd omhoog gooit stoot ze die tegen het plafond. Daar komt ze de hele winter niet uit als ik niet kom. Afgelopen jaar ben ik bijna niet meer geweest omdat ik het te druk had met school. Waar het nou vooral om gaat,is dat deze haflinger ongelovelijk dik is. Ze is ongeveer 1.45 hoog,en de hoefsmid schat haar op minstens 700 kilo. Omdat ze altijd maar stil staat en helemaal wordt vol gepropt met hooi. Als ze in de winter binnen staat is haar hooiruif bijna altijd vol,als de boer ziet dat het leeg is vult hij het gewoon weer aan. Ze krijgt verder niks,alleen hooi.
Ze is nu 5 jaar,en loopt moeilijk. Haar voorbenen staan bijna een meter (!) uit elkaar,en de hoeven staan scheef omdat de smid veel te weinig komt. Daarom maait ze ook heel erg met haar hoeven. Ze gaat steeds moeilijker lopen,omdat haar benen het gewicht bijna niet meer aankunnen en een drafje gaat al moeilijk. Ze heeft een zadel een hoofdstel,maar een zadel ligt heel raar,omdat haar ruggegraat een heel stuk lager ligt dan haar schoft. Ik heb haar met een vriendin zadelmak gemaakt,en er een beetje op gereden. Alleen de basis,vooral veel stappen,en wat figuren draven. Maar we konden maar 1 keer in de week komen,dus dat had nog steeds niet zoveel zin. Verder was het heel moeilijk,want het is een moeilijk paard in de omgang. Ze is zo verschrikkelijk lief,maar gewoon te enthousiast als er wat met haar gedaan wordt. Omdat ze vanaf toen ze een veulen was,óf alleen in haar stand stond,óf alleen in het land,is ze erg eenzaam. Als ik er aan kom fietsen en ze staat buiten,rent ze meteen huid hinnikend en briesend naar het hek,zo blij is ze dan. Als ze binnen staat is het nog erger. Zodra ze me hoort aankomen bokt en trapt ze keihard tegen de muren van blijheid,en gaat ze heel hard hinniken en herrie maken. Ze is dan gewoon zo blij dat ze de hele tijd erg onrustig is. Ze beukt tegen me aan,wil me helemaal kriebelen overal,en als ik niet uitkijk stampt ze dwars over me heen. Maar ze bedoelt het altijd goed,en wil nooit kwaad. Ze heeft gewoon nooit wat geleerd,en zie een dolle haflinger van haar gewicht maar eens rudtig te krijgen. Ze is gewoon te druk van blijdschap als ik er ben. Met poetsen staat ze alleen stil als ze me kan kriebelen,want dat wil ze de hele tijd. Ik kan dus ook niet een stukje met haar wandelen. Zelfs niet van de stal naar het land,ze rukt zich gewoon los. Ik heb nu dus bijna geen tijd meer voor haar,en kom bijna alleen nog in de vakanties. Gewoon om bij haar te kijken en even aandacht te geven.

Wat ik me nou afvraag,zou dit een geval zijn voor de DB of niet?
Ik weet dat een dier bijna op sterven moet liggen voordat die mensen tegenwoordig wat doen. Carina krijgt te eten en te drinken,en zoals ik begrijp komen ze dan meestal niet zo gauw in actie.
Maar zo dik als die pony is,dat is echt niet meer normaal,ik denk niet dat ze ouder wordt dan een jaar of 8,omdat haar benen dat gewoon niet aankunnen. En die boer doet helemaal niks met haar,het is een oude man,maar hij wil haar ook niet verkopen.

Zouden jullie hiervoor de DB bellen?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:35

De Dierenbescherming zal alleen ingrijpen als een pony te mager is, maar niet als een pony te dik is. Je kunt de pony zelf helpen door regelmatig te komen en wat met hem te gaan doen.
Wat je ook kunt doen is de boer te vragen of er misschien een paardje bij mag, omdat ik ook de indruk krijg dat de Haflinger heel erg zielig in zijn eentje is en hij andere paarden mist.

Je suis Charlie.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 11:40

Ja,de haflinger is ook heel eenzaam! Ik heb al tig keer gesmeekt of er dan een shetlander ofzo bij mocht,maar hij wil niet meer pony's hebben.
Heel soms staat de haflinger van hun buren even bij haar in het land,en is ze meteen zoveel vrolijker. Dan is ze niet bij hem weg te slaan,en is ze meteen veel gelukkiger. Maar dat is dan ook maar voor even...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:44

tja, ik vrees dat je de pony dan ook niet kunt helpen. Helemaal als jij zelf aangeeft geen tijd meer te hebben om er regelmatig heen te gaan.

Je suis Charlie.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:03

Je zegt dat hij zelf geen andere pony's wil hebben, maar een pony van een ander bij hem neerzetten? heeft hij daar ook bezwaar tegen!? In dat geval zou je kunnen proberen zelf een shet te kopen of iemand te zoeken die zijn paard daar wel wil plaatsen. Tjah en qua beweging en hoeven etc. Wat zegt hij ervan?? Desnoods moet je in overleg zelf bijspringen, wanneer je daar geld voor hebt. En wanneer je zelf nauwelijks kan, misschien dat je iemand weet die wel samen met je het paardje verzorgen wil en ook mag van de boer!

De DB kijkt hier niet eens naar om. Dan moet er al duidelijke verzwakking te zien zijn. Hier in de buurt hebben we 1 keer verwaarloosde paarden gehad waar de DB iets aan deed. Deze waren echt vel over bot en er kon geen mens in de buurt komen. Alleen toen de paarden weer wat opgeknapt waren werden ze weer net zo hard teruggeplaatst, waarna ze een half jaar later weer in beslag zijn genomen.....

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 12:16

Die haflinger van de buren staat heel soms evn bij haar,maar dat wil hij verder niet,ik weet eigenlijk niet precies waarom niet. Als ik dat vraag mompelt hij wat vage dingen dat z'n land dan zo snel kaal wordt en dat ze dan weer zo van streek is als hij weer weg is. (alsof hij zich daar druk over maakt,maar goed,hij moet toch een smoes hebben denk ik) Ik heb er zelf over gedacht om een shetlander te kopen om erbij te zetten,maar dat gaat me al m'n geld kosten wat ik zou hebben,en dan moet ik er ook nog een baantje bijzoeken. En ik heb nu al nauwelijks tijd voor haar. En ik houd dus niks meer over...Dat kan dus ook niet. Ik baal er echt van,ik wil zo graag dat die pony het wat beter krijgt,het is zo'n liever,maar ik ben bang dat ik niks kan doen.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:21

zou je hem niet over kunnen halen om de pony te verkopen ?? als je zegt dat jij er geen tijd meer voor hebt en met alle argumenten die je hier aan ons geeft erbij......?? ik denk dat ze het dan veel beter zou krijgen dan nu mogelijk is.......succes ermee ! het is een ramp om te moeten toekijken als een dier het slecht heeft !

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:25

kan je niet iemand zoeken die ook naar haar toe kan gaan?
zodat ze wat vaker beweging en aandacht krijgt?
de DB kan hier niets aan doen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:26

kan je niet proberen om enkele meisjes van een manege in de buurt aan te sporen om wat met haar te gaan doen? Die kinderen vinden dat geweldig en het beestje haar geluk zal niet opkunnen. Ik zou gewoon enkele verzorgstertjes zoeken hoor ik denk dat dat het beste is voor jullie beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:38

SharirBobby schreef:
kan je niet iemand zoeken die ook naar haar toe kan gaan?
zodat ze wat vaker beweging en aandacht krijgt?
de DB kan hier niets aan doen.


Lijkt mij idd ook een goed idee.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 12:39

Ja,ik ben ook wat aan het rondkijken naar meisjes die eens naar haar toe zouden willen,maar dat zijn meestal manegemeisjes,en die kunnen ha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:41

Meer lichaamsbeweging gaat alleen helpen als de hoeven in orde zijn, en er aangepast gevoerd word. Anders is het vechten tegen de bierkaai..

Je suis Charlie.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:43

ik zou gewoon proberen iemand te vinden voor haar want vind het wel erg zielig overkomen zo.....

ONDERSCHRIFTLOOS

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:47

Ik dnek om eerlijk te zijn ook dat de db hier niks mee doet. Misschien kun je iemand voor haar regelen die wél bijna elke wat met haar kan doen?
Of kun je tegen de boer zeggen, dat ze in de winter óók soms buiten kan/moet? Heb je eigenlijk al met de boer gepraat?

HeidiDijks
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:49

Hoi!
Nou dit is zeker een geval voor de dierenbescherming. Ik ben zelf actief betrokken bij de DB en weet uit eigen ervaring dat dit soort meldingen erg serieus worden genoemn. Nee inderdaad de pony zal niet worden weggehaald. Dat uiterste middelen. Maar deze man moet wel seg maar heropgevoed worden. En daar zijn de mensen van de DB erg goed in en zullen dat ook gaan controleren. Het is wel degelijk eenlevensbedreigende situatie voor de pony op deze manier en bij de DB zitten daar speciaal opgeleidde paardenmensen voor. Dus schroom niet en doe je hele verhaal en zeg er duidelijk bij dat er echt ingegrepen moet worden en dat je zelf al van alles hebt geprobeerd.
Op de site van de dierenbescherming.nl kun je nodige telefoonnummers vinden die je nodig hebt. Wel bellen hoor! Ik vind het hartstikke goed dat er mensen zijn die zich het lot van onze viervoeters aantrekken.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 15:49

Annetje schreef:
Heb je eigenlijk al met de boer gepraat?


Je wilt niet weten hoeveel ik met die man heb gepraat.
(nou ja,poging tot... Knipoog )

In de winter mag ze niet buiten,want dan trapt ze het land stuk,zegt hij.


Mijn vorige berichtje was niet afgemaakt,omdat de computer vast liep,en zo te zien had de computer besloten dat het stukje wel geplaatst kon worden. Knipoog
Maar wat ik wilde zeggen is dat dat soort meisjes haar dus meestal niet aankunnen,ik heb zelf ook al moeite met haar.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:41

Maar als je het niet probeerd met een ander meisje dan weet je niet of ze het paard wel of niet houden.
Het is het proberen waard toch?

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:06

Ja natuurlijk,daarom zei ik ook al dat ik aan het rondkijken ben voor mensen die met haar bezig willen. Lachen

Ik vind het zo stom dat die boer haar niet gewoon verkoopt.
Hij doet er niks mee,en ze kost hem alleen maar geld en tijd. Verward

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:11

Ja, ik wil ook nog even wat toevoegen. Ik had eerst, voordat ik haar nog niet had gezien, een beetje zoiets van, jaja het zal wel wat meevallen, zo dik kan een paard niet zijn.
Nou ik zal je vertellen dat ik geschrokken ben!! Echt waar zoeits heb ik nog nooit eerder gezien, echt waar, deze pony is precies het tegenovergestelde van die broodmagere paarden, maar minstens net zo erg.
En ik zei ook tegen lindy je moet gewoon de DB eens bellen, dit kán gewoon echt niet. Ik weet dat ze een dier niet snel zullen weghalen bij de eigenaren, maar net zoals in de pleegzorg/kinderbescherming word er vaak wel naar gekeken en geprobeerd de situatie te verbeteren, er zijn meer mogelijkheden dan alleen de pony bij de eigenaar weghalen.
Dus gewoon bellen (anders bel ik wel!) Ik vind het echt zo sneu!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:05

Die boer praat zichzelf ook wel een beetje vast geloof ik. Hij wil het paardje niet verkopen, maar geeft ondertussen wel argumenten als ze trapt het land kapot etc, waarin de toon zit van: Wat mot ik nog met dat beest....tjah, tis het een of het ander hoor!! Bij paarden zitten er gewoon een aantal dingen aan verbonden die tijd vergen en land (of een goede stal) en lukt dat niet? Tjah 1 oplossing = verkopen!

En heb je hem al eens duidelijk verteld waar jij op staat?
Het is namelijk zo sneu als de DB langs komt en hij weet dat jij erachter zit. Dan mag je straks helemaal niet meer langskomen.....

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:26

Ze zal er niet weggehaalt worden, maar het is de moeite waard de DB in te lichten en te vragen of ze eens willen komen praten. Een pony de hele winter in een stand laten staan - zonder beweging - grenst echt wel aan mishandeling hoor, een paard is een bewegingsdier!
Verder zal jij toch echt wel wat strenger moeten zijn. Of het nou kwaadaardigheid of enthousiasme is, omverlopen mag NIET. Zweepje erbij dus, want dat kan gewoon niet door de beugel. Als ze beter luisterd word haar leven ook beter, dan kan er meer mee, dus het is in haar eigen belang haar een beetje strenger op te voeden.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:34

Ik zou er idd ook een paar meiden voor zoeken die er lekker mee bezig willen zijn.. Mag er wel op gereden worden??

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:56

Neem jezelf voor met dan 2x in de week naar die pony te gaan. Als je een keer niet kan probeer dan iemand anders te regelen. Ga met de eigenaar praten en zeg dat het echt niet langer zo kan. Zeg dat de pony op dieet moet, en echt 3maaldaags voer moet krijgen, en dan iets minder ook. Bouw dat langzaam af, en bouw de aandacht langzaam op. Kijk of ze wat vaker in dat weitje kan staan, zodat ze wat loopt en beweging heeft. Hebben jullie geen stapmolen ofzo? Dat is ook een idee...
En als haar stal echt zo vies is, moet je die misschien een x schoonmaken. Ik zou de dierenbescherming wel inlichten, want ondanks dat ze genoeg voor krijgt, heeft het dier ook andere behoeften, zoals aandacht en beweging. Veel succes ermee!

Koop Pepsi! Taste to the limit!! Haha!

Mijn profiel is nog niej zo uitgebreid, komt nog wel..

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:29

ik zou toch echt de dierenbescherming bellen. je kan het altijd proberen toch.. en als ze langskomen om met die boer te praten, misschien helpt dat wel, of krijgen ze hem zo ver dat hij haar verkoopt. vind het echt zonde voor het beestje! kan me hier echt zo kwaad over maken!

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 49 bezoekers