*Whiplash & Paardrijden?*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

*Whiplash & Paardrijden?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 10:59

Enkele jaren geleden is bij mij whiplash geconstateerd, dit ten gevolge van een scooter ongeluk en een val met paard. Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn bij wie whiplash is geconstateerd en hoe men hiermee om gaat. Met name ben ik benieuwd hoe ze hiermee omgaan met paard rijden. Is er een manier van training welke rekening kan houden met deze "blessure". Ik zelf heb de ervaring als ik teveel paarden op een dag rijd ik de volgende dag met een nekkraag op de bank kan gaan zitten omdat ik niets meer kan. Vandaar dat ik erg benieuwd ben of er er bijvoorbeeld trainingsdeskundige zijn welke ervaring hebben met oa. deze "blessure" en hier met training rekening mee houden.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:11

Ik heb ook een whiplash, en over het algemeen heb ik er met het rijden niet al te veel last van, maar meer met de dingen er omheen zoals zadelen en hoeven krabben (dit doet Dorus dus voor me, wat me al heel wat rare reacties heeft opgeleverd, maar laat maar lekker kletsen Haha! ). Denk dat het niet met jouw situatie te vergelijken is omdat ik maar 1 paard rij per dag en jij meerdere. Als ik een slechte dag heb rij ik niet, maar ga longeren, en tja als ik teveel doe dan lig ik helaas de volgende dag plat (ken na 7 jaar nog steeds soms mijn grenzen niet Boos! ). Het enige wat volgens mij helpt is ontzettend goed op je houding letten (of een instructeur die daar goed op let) zodat je bijvoorbeeld niet je schouders stijf gaat houden, of ongelijk, waardoor je gaat spannen en daardoor meer last krijgt. Verder helaas geen tips, ik hou dit topic in de gaten voor tips van anderen!
Heel veel succes!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:18

Ja ik zie veel herkenbaars terug in je verhaal. Ik heb ook al enkele jaren last van whiplash maar ik weet nog steeds niet waar mijn grenzen zijn. Zo heb ik er een tijd totaal geen last van en zo van de een op andere dag kan ik bijna niets meer het duurt dan ook heel lang voordat ik weer helemaal "pijn vrij" ben. Ik ben sinds kort weer heel intensief aan het trainen. Ik merk dan ook dat ik stiekum mijn schouders wil vast zetten. Gelukkig ziet mijn trainer dat erg goed en zijn we hard aan het werk ook dat weer los te krijgen. Ik zie whiplash wat dat betreft wel als een handicap bij paard rijden. Ik heb nu geleerd dat als ik merk dat ik mijn schouders weer vast zet ik mijn schouder moet gaan rollen en alles los laten totdat ik weer totale onspanning krijg. Nu kan ik dit nog geen volle training volhouden maar dat probeer ik samen met mijn trainer uit te bouwen.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:27

wat is een whiplash als ik vragen mag?

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:18

Tlove schreef:
wat is een whiplash als ik vragen mag?


Van de site van Whiplash Informatie Nederland (http://home.planet.nl/~rppp/index_nl.html)

Vertaald betekend het Engelse woord whiplash 'zweepslag'. Hoewel de term gewoonlijk wordt gebruikt voor nekklachten, is het eigenlijk hetzelfde als wat er met een kuit kan gebeuren na een verrekking.

Een whiplash (eigenlijk whiplash-trauma of post-whiplash klachten) wordt veroorzaakt door een ongeluk, meestal door een auto-ongeluk waarbij het slachtoffer van achteren wordt aangereden. Door de klap bij zo'n ongeluk worden de rug en schouders naar voren geduwd, terwijl het hoofd achterblijft, omdat het nogal los op de romp staat. Wanneer er geen hoofdsteun is, slaat het hoofd helemaal naar achteren, over de leuning heen. Wat er op dat moment precies wordt beschadigd, is nog steeds niet goed aangetoond.

Wel zijn er verschillende theorieën over. De meest aannemelijke hiervan is dat er - net als bij een sportblessure - gewrichts - banden, overrekt worden en/of spiervezels worden beschadigd

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:33

ik heb ook een wiphlash gehad, heb 2,5 maand plat gelegen en 1,5 jaar niet kunnen werken, tenminste niet volledig.
zeker de eerste jaren heb ik niet kunnen rijden.

nu ben ik 5 jaar verder en ik kan alles weer, ben wel sneller moe dan voorheen, maar ik heb mijn karakter een beetje tegen me. ik blijf maar gaan.
wat voor mij goed werkt is iedere dag een middagslaapje, niet op de bank maar gewoon plat in bed.

met rijden heb ik geen last meer, een wiplash heeft gewoon tijd nodig en sommige komen er nooit vanaf.
trainingsmethodes heb ik niet echt hiervoor, je voelt vaak pas aan het einde van de dag dat je teveel hebt gedaan, die grens is voor iedereen anders.

hoelang geleden heb je een wiplash gehad??

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 12:39

Bij mijn vorm van whiplash hebben niet alleen de spieren een klap gekregen maar zijn ook mijn nekwervels verschoven. Bij mij is het zo dat als ik veel pijn heb dan betekend dat dat ik teveel heb gedaan. De spieren willen de nekwervervels als het ware ontlasten waardoor de spieren in mijn nek helemaal strak gaan staan. Helaas lopen die spieren niet alleen in je nek maar door in je hoofd, schouders en rug. Als ik een beetje pech heb en het is echt erg heb ik dus knallende hoofdpijn, nek, rug en schouder pijn en kan ik beste plat gaan voor die dag. Het ongeluk van mij is nu een jaar of 4, 5 geleden maar het blijft steeds terug komen. Ik ben van mening dat in mijn geval ook het weer invloed heeft op mijn nek. Met name snelle overgang naar koud weer. Ik heb verschillende therapies ondergaan maar geen van alle schijnen echt aan te slaan.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:22

Mijn instructrice heeft een whiplash na een val van een paard een jaar of drie geleden. Zij kan helemaal niet meer rijden, als ze even op een paard stapt wil ze vaak toch teveel en ligt ze de volgende dag al plat. Ze wil zo graag, maar het gaat niet. Ze geeft nu wel weer les en ze in een eigen ruitersport zaakje begonnen. Ze wil misschien ooit in de toekomst wel een ouder grand-prix paard kopen om daar toch mee te gaan rijden en Z2 te gaan starten en een beetje te trainen. Maar zoals vroeger samen met haar vriend paarden trainen, uitbrengen en wat handelen gaat niet meer. Ik ebn een week of vier geleden ook van een paard gevallen en heb een hele tijd last gehad van mijn nek. Het gaat nu beter, paardrijden gaat weer goed, maar lang achter een bureau of computer zitten is een ramp. Ik denk niet dat het een whiplash is, mijn spieren hebben gewoon even een flinke klap gehad, maar mijn instructriece schrok zich lam toen ik het haar vertelde. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe verschrikkelijk het moet zijn als je een whiplash hebt, niet alleen de pijn, maar ook de reacties van andere mensen. De ene dag heb je een goede dag en lukt alles en de andere lig je plat op de bank. Dan heb je al gauw mensen die zeggen dat het tussen de oren zit, zelfs dokters weten er vaak niet mee om te gaan.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:57

ik heb vorig jaar een aanrijding gehad waar ik een whiplash aan over heb gehouden. ik zit nog steeds in de ziektewet omdat ik bijna niks kan doen (zelfs geen huishouden, lang lopen, staan, autorijden gaat ook bijna niet meer etc). momenteel mag ik niet rijden van de fysio (of iets anders waarmee ik teveel belast). van de week heb ik even met het veulen van mij en mijn vriend gelopen en het resultaat is dat ik nu al 2 dagen niets kan doen. (heb misschien 5 minuten met hem gelopen waarbij hij erg aan het duwen was). ik hoop dat dit wel minder wordt en over 3 jaar als hij ingereden moet worden wel kan gaan rijden.
nu ben ook ik eigenwijs en blijf vaak te lang achter de pc zitten (zoals nu dus). de pijn daar wen je aan, maar ik hoop dat er een dag komt dat het minder wordt of zelfs weg gaat.....
als ik de berichten hier lees, dan denk ik dat het nog lastig gaat worden al is het voor iedereen weer anders.

enne vora, als ik jou was zou ik toch even ernaar laten kijken, ik had in het begin ook maar een beetje last wat later steeds erger werd en heeft zelfs geresulteerd in flauwvallen en heftige duizeligheid (heb ik dus vaak last van dat laatste) doordat ik gewoon doorging.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:55

Heb het zelf gelukkig nooit bij de hand gehad maar een vriendin van me wel. Kreeg op haar 16 een ongeluk met de scooter. Nadien ongeveer 10 jaar klachten gehad. Maar sinds ze zwanger is geweest nooit meer klachten gehad.... Dus er is nog hoop als je tenminste wel een kind wilt... Pling

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:39

Ik ben hier net nieuw op Bokt en wil graag even reageren op dit onderwerp: ik heb zelf bijna 3 jaar geleden een whiplash opgelopen bij een simpel kop-staart botsinkje. Gevolg: extreme nekpijn, zere armen, hoofdpijn, zere schouders en allerlei andere rare klachten. Jullie kennen het waarschijnlijk wel.

Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden weer begonnen met paardrijden, ik was iets van 4 jaar gestopt ofzo (dus niet door mijn WL hoor). Ik heb altijd voor andere mensen gereden. De mogelijkheid deed zich weer voor en ik wilde eigenlijk wel weer heel erg graag beginnen, dus zodoende.

Ik vond het in het begin echt heel zwaar, het leek soms wel of ik doormidden knakte. Ook lang doorzitten en een paard er doorheen rijden kon ik haast niet, dan leek het net of er allemaal luchtbelletjes in mijn hoofd en nek uit elkaar spatten, net of ik out ging.

Maar toen is er een soort omslagpunt geweest. Ik kan nu ZITTEN en RIJDEN zoals het hoort (nou ja... Bloos ) en daar ben ik heel blij mee! Ik ben er van overtuigd dat het rijden mij sterker heeft gemaakt in mijn nek en schouders etc.

Ik rijd niet vaker dan 4 keer in de week en ook maar 1 paard per keer. Als ik 2 paarden achter elkaar rijd, pfff dan ben ik echt kapot. Dat kan ik niet meer. Ik rijd in principe ook niet meer op vreemde paarden. Ik wil gewoon heel zeker weten dat ie braaf is, anders ga ik er NIET op. Dat risico neem ik niet, als er wat gebeurt is de kans dat je nek slechter wordt vrij groot. Ik rijd nu dus een hengst van 7 jaar die zo verschrikkelijk betrouwbaar is dat ik me geen zorgen maak dat er iets mis gaat.

Verder vind ik het heerlijk om te rijden, het gebeurde regelmatig dat ik kwam met koppijn die over was als ik klaar was met het paard. Gelukkig heb ik nu nog nog maar zelden hoofdpijn. Nekklachten blijven helaas nog steeds bestaan, net als moeheid, suffigheid en wat andere vage dingen. Maar het is gelukkig een stuk minder dan een 1,5 jaar geleden.

Lezen jullie het prikbord van whiplash.pagina.nl wel eens? Staan interessant (maar soms ook Verdrietig ) dingen op.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:17

Ik heb bijna 20 jaar geleden een whipless gehad, doordat ik met mijn nek over de hoofdsteun van mijn auto ben geklapt, na een aanrijding met een vrachtwagen. Hoofdpijn, vermoeidheid en lusteloosheid waren de verschijnselen. Juist door het paardrijden, veel beweging, sterker maken van de spieren en ontspanning doordat je iets leuks doet, is het bij mij uiteindelijk overgeraakt. Natuurlijk heb ik tussentijds veel spierpijn gehad, vooral in de nachten, maar na een jaar was alles voorbij. Nu na 20 jaar merk ik dat het af en toe terugkomt. Dat komt volgens mij door spanningen, te weinig bewegen en bij mij door wat overgewicht. Ik maak mij er niet meer druk om, want ik weet dat zodra ik weer op het paard zit en me in het zweet werk, alles weer over is.
Ik weet niet of dat voor iedereen geldt, maar het is nooit verkeerd om iets te doen waar je lol in hebt.
Succes.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:57

Helaas heb ook ik 4 jaar geleden een kop-staart-botsing gehad en heb ik sinsdien een Whiplash. Na heel veel trammelant, pijn, depressies en geheugenverlies van het kortetermijn geheugen kan ik zeggen dat ik er nu redelijk mee kan leven. Eens in de meestal 3 maanden heb ik een serie van fysiobehandelingen nodig en dan gaat het redelijk goed voor een tijd . Doordat ik een ¨over¨mobiliteit heb in mijn lichaam en ik af en toe raar mijn schouders loop op te trekken om zo van de pijn af te zijn, krijg ik ook last van mijn onderrug, het is dus van belang dat ik steeds bewust beweeg.

Paardrijden met m´n Whiplash gaat op zich heel goed, het enige waardoor ik er last van krijg is als mijn paard echt in een zeikhumeur is..... dan word het een wedstrijdje en loopt ie door me heen met zijn hoofd in de lucht, op zulke momenten heb ik dan geen kracht genoeg om hem eens goed op zijn donder te geven en daardoor rij ik op zulke momenten met een hulpmiddel zodat ik zijn hoofd toch naar beneden kan houden. Verder moet ik af en toe echt even op de plaats rust nemen met uitmesten. Er zijn dagen dat het heel makkelijk gaat maar er zijn ook dagen dat dat gewoon te zwaar voor me is en dat merk ik gelijk aan de pijn in mijn nek en schouders en als het even tegenzit ook aan een stevige migraine Huilen

Mijn instructeur hamert er bij mij ook op dat ik ontspannen blijf zitten, dat helpt mij supergoed. Het zorgt ervoor dat ik me steeds bewust ben van mijn houding en zodoende heb ik na het rijden vrijwel geen last meer van mijn nek. Tevens heb ik ook een paard met fijne gangen zodat ik niet veel schokken krijg te verduren in mijn rug en nek.

Verder zal ik net als Bolke niet snel op een vreemd paard stappen, ik ben namelijk heel erg bang geworden om te vallen. Ik heb namelijk zo´n pijn gehad in mijn nek en nekwervels (scheurtjes in mijn nekwervels) dat ik te bang ben om dat nog een keer te krijgen. Mijn eigen paard weet ik inmiddels uit te zitten en omdat ik door mijn whiplash iets meer naar voren zit met mijn nek dan een andere ruiter (mijn nek staat niet meer recht op mijn schouders) tuimel ik vaak in onbalans naar voren. Dit kan heel storend zijn voor andere paarden vandaar dat ik dus eigenlijk alleen maar op hele brave paarden wil rijden. (niet dat ik nu als een of andere tuimelaar op mijn paard zit hoor *LOL* )

Tja en verder............... laatst kwam ik de persoon in kwestie tegen die mij deze ellende heeft bezorgd................ toch, na 4 jaar tijd, voel ik me dan heel erg opgelaten, hij moest eens weten wat ie heeft aangericht met zijn dronken kop Boos! Ik zal me er eens bij moeten neerleggen, dat ik een beperking heb die nog veel onbegrip vind bij veel mensen!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 15:36

12 jaar geleden brak ik bijna mijn nek door de val van een paard. Bij mij werd een zeer zware whiplash geconstateerd, waar ik tot op heden nog steeds mijn beperkingen van heb. Mijn nek en rug zijn vandaag de dag voor 90% in orde. de andere 10% ben ik voor de rest van mijn leven kwijt. Het is voor mij voldoende. Ik kan gewoon 40 uur werken per week en ik heb sinds 4 weken mijn eigen paard.

Wat ik eraan gedaan heb? Ik ben naar een sportmasseur gestapt.. Athans, mijn moeder heeft via via gehoord dat die man mij misschien kon helpen. Ik zal die man de rest van mijn leven nog iedere dag dankbaar zijn. Als hij mij niet geholpen had dan had ik nu in een rolstoel gezeten.

Mensen zien het niet aan mij dat mijn nek niet goed is. De enige keren dat ik er ook last van heb is als ik moe ben of te lang achter een PC heb gezeten. Met mijn eigen paardje kan ik godzijdank alles zelf doen, ook al ben ik daarna doodop, want dat hou je toch altijd. En uiteraard heb ik sneller hoofdpijn. Goede weken als er geen stress is en slechte weken als ik me ergens aan irriteer.

Het eerste jaar na mijn val was echt verschrikkelijk. Als ik alleen al dacht aan paardrijden werd ik panisch. Ik ben ze wel al die tijd blijven verzorgen, dat vond ik wel leuk. Op ten duur ben ik door een vriendinnetje op een shetlander gezet waarmee ik de wei doorgereden ben. Op een of andere manier was mijn grootste angst toen weg. Vandaag de dag heb ik totaal geen angst op mijn eigen Winnie Lovers maar dit is ook bijna het enige paard wat ik blind voor de volle 100% vertrouw. Er zijn meer paarden geweest die mij goed deden, maar dit is echt bijzonder, het is zo'n kouwe kikker Haha! En dat heb je nodig, niet zo'n heethoofd waar je ieder moment af kunt knikkeren.. Ik raad de mensen met een whiplash ook aan om een makkelijk, rustig paard te kopen.

Als iemand mij ook maar wat wil vragen, ik ben altijd te bereiken per PB, hoewel ik niet altijd meteen antwoord geef, je krijgt het wel!

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 03:01

Ook ik ben van de partij, durf het op het moment niet aan om zelf te rijden. Inderdaad kijken of ik een heel braaf paardje kan vinden, heb me al afgevraagd of westernrijden wat is.
alle bovenstaande klachten klinken erg bekend, ik heb weinig kracht in m'n armen vooral als ik ze boven m'n hoofd moet houden dit lukt dus niet. Vandaar een pony gekocht van 1,25 voor m'n dochter kan ik makkelijk bij Haha! en manlief heeft er een karretje bij gekocht zodat we toch allemaal met paardjes bezig zijn.

Vandaag weer een injectie gehad in m'n arm, dan is het wat minder maar doordat ik de pony's zo leuk vind om te verzorgen vergeet ik de pijn. En m'n therapeut zegt dat goed borstelen prima therapioe is om m'n armen sterker te krijgen.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:16

Ik herken inderdaad in een heleboel verhalen mezelf. Ik ben 7 jaar geleden van een paard afgevallen en kwam toen op mijn rug terecht, ben weer opgestapt en vervolgens sodemieterde hij me er weer vanaf en toen klapte ik op mijn nek. Toen ben ik toch weer opgestapt omdat ik niet wilde dat hij van mij zou winnen, ik heb het gevecht toen wel gewonnen, maar nadat ik afstapte werd de pijn vreselijk erg, kon bijna niet meer lopen, vreselijke hoofdpijn enz. heb toen weken in mijn bed gelegen alles was teveel. Heel langzamerhand ging het beter met me en kon ik dingen weer doen. Todat ik een brommer ongeluk kreeg, toen lag ik echt in puin. Mijn whiplass is toen veel erger geworden. Artsen konden niks doen, ik liep met een kraag en was erg snel moe. Uiteindelijk ben ik bij iemand terecht gekomen die energie geeft en daar is het zo ontzettend van opgeknapt. Ik kon toen weer met paarden aan de gang en vele dingen die ik al tijden niet meer kon. Ik was nog wel sneller moe dan andere mensen, maar het is een hele vooruitgang. Op het moment dat ik spanningen, griep heb dan voel ik het altijd in mijn nek en ik denk ook niet dat het zal verdwijnen, ik heb het als ware geaccepteerd. Sinds dit jaar loop ik ook bij een andere arts, want het bleek dat mijn wervels ontzettend scheef zaten en mijn bekken en ruggewervel waren helemaal fout. Dit merkte ik tijdens het paardrijden, ik zat steeds naar rechts, dat had dus met mijn bekken te maken. Het gaat nu echt stukken beter met me, dus als er mensen zijn die geen arts kan vinden waardoor het beter gaat zou ik je dit zeker aanraden.{het is geen kraker}

Het enige nadeel voor mij is dat mijn paard een vreselijke zenuwpees is en dominant, waardoor ik soms hele rare bewegingen maak en ook zeker niet meer dan 4x per week kan rijden, omdat hij zo druk is. Gelukkig is hij nu onder training, zodat het straks voor mezelf niet meer zo vermoeiend is.

Het is inderdaad ook goed om veel te bewegen, want als ik niks doe, wordt ik stijf en krijg ik vreselijk last van mijn spieren. Het is mij ook door doktoren afgeraden om te paardrijden, maar ik wil dat niet opgeven en ben het dan ook blijven doen, het is toch ook een ontspanning voor me en dat is wel ontzettend belangrijk, vooral omdat je veel buiten bent en beweegt. Tja ik denk dat alle mensen met een whiplass ermee moeten leren leven en proberen uit te zoeken wat je grens is. Mijn lichaam geeft het tegenwoordig goed aan en ik probeer er ook echt naar te luisteren, maar soms lukt dat niet, alleen je hebt alleen jezelf ermee, omdat je weer op bed ligt en pijn hebt.... Verdrietig
Mochten er mensen zijn die informatie over die arts willen hoor ik dat graag. Ik weet wat het is en het is gewoon ontzettend vermoeiend..dus alles wat je kan helpen is meegenomen!!