bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:45

hey ik heb sinds 2 jaar ofzo een verzorgfries waar ik meer dan 1 keer per week heen ga met mijn vriendin. Sinds 6 weken heeft ze een hengstveulen en ze is hierdoor heel erg opgeknapt omdat ze eerst heel eenzaam was en nu dus niet meer. Ze is veel liever, vrolijker en makkelijker in de omgang geworden maar aan de andere kant ook veel schrikachtiger en bijterig. Eerst beet ze echt nooit. Wel draaide ze altijd haar kontje naar je toe in de stal of wei, maar dat is gewoon dominant zijn, toch? Ze is gewoon heel dominant. Nu met dat veulen wil ze altijd voorop lopen enzo...
Nu ging ik een maand geleden ofzo een weekje op vakantie. Mijn vriendin heeft toen haar 9 jarige zusje meegenomen dat vrij druk is, maar het ging echt goed. Jelle, het hengstveulen, was echt helemaal gek op haar. De merrie daarintegen was nogal snel geergerd door dat meisje en dreigde vaak, dus heeft mijn vriendin die week met Jansie gewerkt (we rijden nog er niet op maar we lopen er altijd mee) en dat zusje met het veulen. (aaien enzo). Nu ging alles goed, ik kom terug van vakantie en dat zusje wou nog eens mee dus we gingen voor een keer met zn drieen. Jansie was hartstikke blij me weer te zien enzo maar had het nog steeds niet op dat zusje. Toen gingen we ze naar de wei brengen, we waren klaar. mn vriendin klikte Jansies touw los en die rende dus al weg, maar het touw van Jelle werkte niet zeg maar en die begint te rennen dus die trekt zich hartstikke los en rent met het halstertouw nog aan door de wei. Geen probleem opzich, maar Jansie is te koppig en dominant om terug te komen in de wei zonder iets lekkers te krijgen dus die begint lekker te rennen. Natuurlijk deed het veulen dat ook. dat zusje ging wat lekkers halen. Jansie rent op de draad af en wijkt op het laatste moment af, het veulen rent natuurlijk door, zo stom als die soms is hij rent onder de draad door. Niks aan de hand, maar toen rende de merrie weg van de draad en hij rent er achter aan, trekt zich niks aan van die draad en rent hartstikke door die draad heen. die lijn bleef om zijn been hangen en met dat hij rent, knoopt hij zichzelf op tussen de bomen enzo. Dus hij blijft vastzitten en raakt in paniek (toen pas :S) Jansie ook helemaal in paniek opeens, rent door naar de andere wei want de draad was dus kapot. Toen heeft dat veulen in totaal 3 weien naar de filestijnen geholpen. Hij trok zich echt helemaal niets aan van de draad en was ook niet echt bang maar van al dat rennen werd die moe en bezweet en toen we ze eindelijk te pakken hadden en bevrijden konden (zowel merrie als veulen heelmaal ingepakt in de witte lijn) we ze naar binnen leiden. Ze waren heel erg opgewonden, wat natuiurlijk niet gek is. Binnen hebben we ze op stal gezet en geaaid tot ze rustig waren. Dat was ook zo en we gingen in de stal zitten (als ik er nu aan terugdenk bedenk ik me hoe stom dat was ) dus wij zaten daar in de stal, vlakbij de deur, de paarden tegenover ons. Toen stond mijn vriendin om met wat stro om de merrie een beetje droog te vegen. Het veulen sprong hierdoor achter de merrie en ik weet niet hoezo maar opeens begon Jansie dus te steigeren en hartstikke om zich heen te trappen en bijten. wij de stal uitgevlucht Scheve mond en maar wat gaan drinken. Toen zijn mn vriendin en ik ze naar de andere wei gaan brengen, een wei met een hek eromheen. Het zusje besloot maar achter te blijven.
Sindsdien is die niet meer meegeweest maar het is wel anders geworden, met Jansie enzo. Ze heeft nou van die dingen zoals opeens aanvallen en opeens bijten enzo.
Nu is mijn vriendin op vakantie en omdat ik nu wel weet dat Jansie het niet zo appricieert als ik vreemde meebreng, heb ik besloten dat ik alleen ga. Vanmorgen ben ik voor het eerst geweest. De twee paarden uit de wei geleidt, het veulen op stal gezet en de merrie voor de stal vastgezet om te poetsen. Achter ons was een tractor bezig, daar werd JAnsie nogal onrustig van en toen deed ik de T-touch, waar ze rustig van werd.
Ze liet haar hoofd zakken en kwam bij me snuffelen, haar neus tegen mijn zij. Maar dat deed ze ook altijd voor ze bijt. Echt zon hele rare onverwachte momenten. Dus ik was een beetje bang dat ze ging bijten en deed een stapje terug maar toen gooide ze haar hoofd in de lucht met de oren plat. Ze keek me boos aan en begon te dreigen. Toen ik die T-touch weer deed werd ze weer rustig en kwam ze weer met haar hoofd maar ik ben echt te bang dat ze bijt. Toen ben ik maar verder gegaan met poetsen. Weet iemand wat ik eraan kan doen dat ik zo achterdochtig ben?
Want vroeger vertrouwde ik haar echt helemaal en nu ben ik de hele tijd maar bang terwijl ik de hele week ernaartoe moet/wil omdat het geloof ik wel goed voor me is om eens alles alleen te doen. Normaal als ik bang werd dan nam mijn vriendin het over, die is wat corrupter met paarden.

Het kan ook aan het veulen liggen, die is nu heel vervelend...

Is er wat dat ik kan doen of moet ik maar gewoon mijn angsten overwinnen?

bvd, xx Dees xx Lachen

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:04

Ik zou het ook niet weten , een pony van mij begint tijdens het poetsen soms ook te trappen of bijten. Ik trek me er niks van aan en ga gewoon verder met poetsen en dan staat hij ook wel redelijk stil. Nu is hij 1.10 m. en van zo'n kleintje (niet tegen hem zeggen hoor! Knipoog ) word je natuurlijk niet zo snel bang als van een fries van 1.50 m. (?). Sorry dus ik kan je ook niet verder helpen maar er komen beslist nog genoeg andere reactie's. Het zou natuurlijk ook door dat veulen kunnen komen, dat ze die wil beschermen ofzo Verward . Hopelijk word het snel beter

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:24

ik denk dat het twee dingen kunnen zijn. hij beschermt zijn veulen voor vreemde of jullie omdat jullie hem niet meer vertrouwt. of uit reactie op jouw angst geeft hij dat hij de baas is. als jij hem niet vertrouwd kan hij jouw niet bertrouwen. en als je bang voor hem bent dan zeg je eigenlijk tegen hem van ik kan het niet aan de baas te zijn. waarop hij dus zo boos reageerd.
richt je geheel op wat je aan het doen ben en probeer niet door te denken. als dit niet lukt ga dan aan iets denken wat je leuk mooi lekker enz vind. doe alles om je gedachten niet naar hem en je angst te brengen. blijf in iedere geval rustig laag in ademen.