sterk veulen, HELLUP!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

sterk veulen, HELLUP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 15:09

hi hi,
mijn verzorgfries heeft sinds anderhalve maand een hengstveulen. Errug lief beesje, mooi en de merrie is enorm opgeknapt omdat ze nu niet meer alleen is. Hij kan ook al goed aan het halster lopen, maar nu is hij dus ouder en dingen uit aan het proberen. Mijn vriendin kan hem helemaal niet houden, ik eerst wel maar nu toch echt niet meer. Hij gaat gewoon zo ongelofeloos hard en is zo sterk! opzich niet zon probleem, maar de paarden zijn eigendom van een appelboer dus het veulen schiet altijd de appelboompjes in, omdat we dat toen hij klein was altijd deden, dan liep mijn vriendin met de merrie een rijtje in en ik met het veulen in het rijtje ernaast. op het eind werden ze dan weer verenigd met elkaar. nu, als het veulen in paniek ervandoor schiet, stormt hij door de rijtjes heen en verwacht zijn moeder te zien, maar die staat dus nog gewoon bij ons. Hij raakt dan in paniek en gaat hinniken wat de moeder ook van streek maakt. het is altijd een heel geren, geroep en getrek. weet iemand wat je tegen zon sterke uit de kluiten-gewassen veulentjes kan doen?

bedankt! Haha!
xx Dees Pling

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:10

touw met kettingkje, en dan over zijn neus, als hij sterk wordt geeft je hem een ruk, hij moet leren wie de baas is!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:13

koop een parelli-halstertje voor een veulen. dat geeft druk op het goede moment op de goede plek en begin de opvoeding. Vastzetten, meelopen, aan de kant als je druk geeft e.d. Beter nu geleerd. Over drie maanden is hij nog sterker.

oh ja.. en tegen de moeder duidelijk maken dat dat geroep wel een beetje teveel van het goeie is. Dus steeds ietsje verder weg lopen met het veulen en de merrie rustig laten volgen (dat kun je haar duidelijk maken als je consequent bent), doet wonderen.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 15:29

ok, hartstikke bedankt he Lachen maar dat halster, is dat te koop in ruitersportwinkels of via internet? enne Bloos is het duur? tis namelijk niet mijn eigen paard en ik moet dus wel even overleggen wat ik voor ze koop, aangezien die eigenaar heel voorzichtig met alles is. het is zon typische oude man die een paard heeft en wat de boer niet kent...

hij denkt vast dat dit halster ook wel goed is en we moesten de kop van het paard naar beneden trekken alstie te hard ging... kreeg meteen het idee dat hij er GEEN idee van heeft hoe een paard werkt... hij leidt ze dan ook alleen van de wei naar stal etc. wij lopen ermee en merken dus ook de problemen...

xx Dees

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:16

nee halstertje valt wel mee als je tenminste niet de parelli-versie koopt. Weet zo even niet waar je ze ook weer koopt (d.w.z ben de naam weer vergeten), moet je even bij uit het zadel snuffelen of klein berichtje daar zetten. je kunt ze gewoon via internet bij een nederlands bedrijf bestellen en als je ze belt heb je het snel in huis hoor.

En dat halstertje maakt echt verschil hoor. Zeker als je zo'n doordenderveulen hebt Knipoog

succus.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:36

Ik heb er ook een halster voor gezien.
Ik kan je het adres geven als je er intresse in hebt.

Veulenhalster Global controller
Veulenhalster met doorschuifsysteem van het kopstuk naar de bevestigingsring onder
de kin zodat er druk komt achter de oren wanneer het veulen zich terugtrekt.
Maat: baby - foal
Kleur: blauw - bordeaux - groen - rood - zwart - wit
€ 6,95

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:21

Relliej schreef:
Ik heb er ook een halster voor gezien.
Ik kan je het adres geven als je er intresse in hebt.

Veulenhalster Global controller
Veulenhalster met doorschuifsysteem van het kopstuk naar de bevestigingsring onder
de kin zodat er druk komt achter de oren wanneer het veulen zich terugtrekt.
Maat: baby - foal
Kleur: blauw - bordeaux - groen - rood - zwart - wit
€ 6,95


Mijn veulen (inmiddels jaarling) heeft dus nooit respect voor zo'n ding gehad.

Het enige wat bij haar helpt is een hengstenketting onder de kin door en op het moment dat ze zich sterk maakt en door WIL gaan lopen (dus voor ze het daadwerkelijk doet) een ruk aan dat ding geven. Na een paar keer was het over. Het klinkt heel hard maar ik ben liever wat harder dan dat ik gevaarlijke situaties krijg (bijv een paard wat niet naar je luisterd op de weg).
Succes in ieder geval.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:55


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:08

dat was inderdaad de site die ik bedoelde...

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:19

Lissalover"]
[quote="Relliej schreef:
Ik heb er ook een halster voor gezien.
Ik kan je het adres geven als je er intresse in hebt.

Veulenhalster Global controller
Veulenhalster met doorschuifsysteem van het kopstuk naar de bevestigingsring onder
de kin zodat er druk komt achter de oren wanneer het veulen zich terugtrekt.
Maat: baby - foal
Kleur: blauw - bordeaux - groen - rood - zwart - wit
€ 6,95


Mijn veulen (inmiddels jaarling) heeft dus nooit respect voor zo'n ding gehad.

Het enige wat bij haar helpt is een hengstenketting onder de kin door en op het moment dat ze zich sterk maakt en door WIL gaan lopen (dus voor ze het daadwerkelijk doet) een ruk aan dat ding geven. Na een paar keer was het over. Het klinkt heel hard maar ik ben liever wat harder dan dat ik gevaarlijke situaties krijg (bijv een paard wat niet naar je luisterd op de weg).
Succes in ieder geval.
[/quote]

Kan ook. Bij ieder veulen verschilt dat.
Ik heb zelf die 'veulenhalster Global controller' nog nooit gebruikt omdat ik geen veulen, maar ook geen pony heb.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:50

Ja, dat geloof ik ook wel, ik heb verhalen gehoord van paarden die volop in z'n achteruit gingen van zo'n hengstenketting terwijl die van mij alleen d'r kop in de lucht steekt.
Dat is zo ie zo per paard verschillend, mijn merrie (de moeder van de jaarling) is vreselijk onder de indruk van boze woorden, daarvan kan ze echt van slag zijn terwijl die kleine dus op een knal voor d'r hoofd nog niet reageerd!! Zo verschillend kan het zijn.