Wanneer verkopen jullie je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:54

Voor iedereen anders
Kawa is een paard dat nooit bij me weg gaat.
Daar heb ik me gewoon te veel aan gehecht.

Komt er eens een ander, dan probeer ik toch wat afstandelijker te blijven.
En dat paard gaat als er goed geld geboden word of als we aan het einde van het kunnen van 1 van beide zitten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:57

Ik denk dat Rowan nooit meer weggaat. Dat hoop ik tenminste. Hij loopt zowieso goed, met wat les hier en daar zelfs steeds beter, en hoewel ik niet vaak het gevoel heb van 'nu gaan we eens lekker trainen' werkt 'ie altijd mee als ik wat dressuurmatig aan de gang wil. Ik heb niet echt een doel, dus word ik ook niet echt teleurgestelt...
Maar zelfs al zou Rowan wat dat betreft teleurstellen, hij is m'n makker, en ik zou nooit zomaar kunnen besluiten 'dan moet 'ie maar weg'. Dat hebben we met m'n vorige paard gedaan, ik had er geen tijd meer voor en m'n vader wilde er geen bijrijder bij zoeken (zou voor een jaar zijn) dus verkochten we hem, en wat *hebben* we daar een spijt en verdriet om gehad. Mocht ik ooit een sport vinden waarin ik verder wil (zeg, endurance, hoewel dat onwaarschijnlijk lijkt) dan zou ik er eentje met talent bij zoeken, dan zou Rowan blijven als leer- en recreatie paardje.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:58

Mijn paarden zijn niet te koop, het zijn mijn vrienden. Wanneer iets niet meer lukt, dan stel ik mijn doelen bij, ik koop geen ander paard Lachen
Wanneer mijn paarden in de drafsport niet meer meekunnen, worden ze rijpaard.

Ik lees hier op Bokt heel vaak: "mijn paard kan niet meer hoger, ik koop een ander", maar heel vaak denk ik dan "kan de ruiter eigenlijk wel hoger"? Niet dat dat het geval bij jou hoeft te zijn Koortje, maar het komt gewoon erg vaak voor. Wanneer mijn instructeur vroeger op een paard ging zitten, dan liep zo'n paard waar de eigenaar "niet verder mee kwam" zó ongelooflijk goed, dat ik altijd dacht dat de ruiter misschien talent te kort kwam?

En een 3-4 jarige is nog véél gisser in onder het werk uit komen dan een ouder paard Haha!

In ieder geval veel succes met je beslissing!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:04

Ben wel eens in de verleiding gekomen, om een paard te verkopen, omdat ze in mijn ogen een enorm bedrag boden...gelukkig ben ik niet gezwicht voor het geld en gekozen voor de sociale binding met hem.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:05

ik zou mijn paard niet kunnen verkopen, ben teveel aan het beest gehecht. Ik ben daar een te grote softie voor. OOk ik zou graag het Z met hem halen. Het is de vraag of dat ooit zal lukken. Ook bij hem zitten er veel oude fouten in en ik heb nog lang niet de handigheid om dat allemaal op te lossen. Maar dat geeft niks. Ook van hem heb ik een hoop geleerd en leer ik nogsteeds veel.

En daarnaast het kopen van een 3 of 4 jarige wil nog geen garantie bieden op een zorgeloze toekomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:05

Lois gaat niet weg, die blijft bij mij. Lois is mijn vriendje en je vriendje verkoop je niet.

Maar ik kan me voorstellen dat je een keer een paard koopt waarmee het niet klikt. Dan moet je zo dapper zijn om te bekennen dat jullie een slechte match zijn. In dat geval is verkopen beter.
ik wordt altijd een beetje boos op mensen die het paard de schuld gaan geven van de verkoop: "hij wil niet werken". Paardrijden doe je samen met je paard, het is een interactie. Als je niet in staat bent om de fouten en problemen eerst bij jezelf neer te leggen, ben je ook niet in staat om zelf vorderingen te maken.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:20

Wow Jippie, mooi gezegd! En ik ben het er helemaal mee eens Lachen

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:33

Moeilijk hoor! Verdrietig
Ik heb een beetje het zelfde gehad; heb een halve draver gehad en dan loopt je op een gegeven moment ook vaak vast.
Hij is toch nog tot de L2 gekomen, maar toen hield het ook echt op.
Heb er toen ook voor gekozen om hem te verkopen omdat ik toch dressuurmatig wil rijden en hij dat gewoon niet kon. Huilen
Voor hem was het ook niet eerlijk om hem dressuurmatig te laten werken; na een half jaar flink trainen stond hij nog met spierpijn op stal, dan ben je voor het paard toch ook verkeerd bezig. Boos!
Ik heb toen gelukkig een goed adres voor hem gevonden bij mensen die hem voornamelijk voor de kar rijden en een meisje wat er recreatief op rijdt.........hij blij en ik kon opzoek naar een paard waar ik wat verder mee kom. OK dan!
Vond het wel heel erg om hem weg te "moeten" doen, maar omdat ik weet dat hij beter af is en ik nog goed contact met die mensen heb, valt het gelukkig nog allemaal mee.
Heb ook een ander paard en de gedachte dat de ander het naar zijn zin heeft, maakt het voor mij minder zwaar. *LOL*

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:38

ik heb mezelf ook gezworen dt ik mijn paard nooit ga verkopen Lovers . Ik heb haar van toen ze 12 was, ze is nu 17 en ik zie haar nog altijd even graag Lovers . En ooit gaat die tijd komen dat ze oud is en niet meer bereden kan worden.Dan mag ze de rest van haar dagen genieten van haar pensioen in een wei *LOL*. Dan mogen ze mij zoveel bieden en zeuren en zagen om mijn schat, ik geef haar nooit weg. aan niemand niet!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 11:45

Ik heb mijn pony verkocht omdat het gewoon niet emer ging met rijden..m'n pony werdt er niet gelukkiger op en ik werdt alleen maar gefrustreerd als ik moest rijden..
Achteraf vraag ik me nog steeds af "hoe kon ik mijn beste vriend nou verkopen" Maarja..
Het is beter voor hem..
Nu heb ik een ander paardje..maar die gaat gewoon nooit weg..ik maak niet nog een keer die zelfde fout..

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:12

ik verkoop mijn paarden als ze niet meer geschikt zijn voor het doel waar ik ze voor heb gekocht om eerst maar even te antwoorden op je vraag die boven het topic staat..
als ik jou was zou ik het nog wel even proberen met kore omdat jezelf aangeeft dat het wel al iets beter gaat nu je les hebt en het kan natuurlijk niet in een keer weer goed gaan, dat is een proces....

suc6 ermee!!!!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:26

Hoi Koortje,
Het is een moeilijk dilema...maar ik kan me, als het goed is, herinneren dat je een tijd geleden een beetje hetzelfde gevoel had met haar.
Wacht even af wat de lessen zullen brengen....het zou zo jammer zijn als je achteraf spijt krijgt van je beslissing...
Ik zou Lars nooit wegdoen. Ooit zal ik er wel een paardje bijkopen, maar Lars wordt gewoon lekker oud bij mij op stal.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:35

Nuchtere gedachte: stel je hebt een paard, en daar rijd je wel op, maar eigenlijk is daar niet zo heel veel aan. Je droomt van souplesse en reactiesnelheid, en gangen waar je goed op kunt blijven zitten. Toch, als je heel eerlijk bent, het paard dat nu van je is, geeft je dat niet.
Dan kan je kiezen; of je neerleggen bij het feit dat dit nu eenmaal jou paard is, en daar moet je het mee doen. Of je kunt proberen het paard van je dromen te bemachtigen. het laatste betekent wellicht verkoop van een vriend.....
Het eerste betekent uitstel van je dromen tot je vriendje echt niet meer kan.

Realiteit; Paarden zijn een heel stuk duurder in onderhoud dan cavias. Dus als je alleen maar wilt knuffelen...
Ik vind het volkomen onzin om te stellen dat het paard in de handen van een ander, meteen een veel slechter leven zal hebben. Zeker als de combi niet echt meer lekker gaat, zal het paard ook blij zijn met iemand die WEL over hem droomt, en niet over een ander paard.
Dus als je over een ander soort paard droomt, is het eerlijker de verkering te verbreken. Puur omdat jij hem ooit gekocht hebt, betekent niet dat jullie tot elkaar veroordeelt zijn tot de dood jullie scheid.
Zorg dat het leuk blijft!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:21

Als je het me nu vraagt nooit..
Maar ik heb wel zón zelfde dilemma met mijn hond..
Het is de hond van mijn man..
Onwijs lief, superkarakter, super hond voor de sport die we beoefenen.
Maar kan dus niet alleen zijn.
Oplossing : naar de dagopvang.. a 6 euro per dag.
Ik heb dus wel op het punt gestaan om deze hond te verkopen, we zouden er erg leuk geld voor kunnen vangen. Waar ik gerust weer een paard van kan kopen.. Maar toch doe ik het niet.
Ik geef mijn man en deze hond echt nog wel een kans, maar mocht de hobby van mijn man over gaan dan gaat hij er echt uit.
Weer even ontopic.. Door het bovenstaande ben ik er ook anders over gaan denken met mijn paard.
Als ik geen zin meer zou hebben of het zou niet klikken gaat mijn paard echt de deur uit.. Er zijn heel vee baasjes die er net zo goed voor zouden kunnen zjin als ik en misschien nog wel beter als dat op dat moment wel zou klikken.
Gelukkig heb ik dit probleem nu niet, maar ik ga verder wel met Dees mee.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:56

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je het rijden (en dan de vooruitgang daarin) zo belangrijk vind dat je daarvoor je paard zou verkopen. Er zijn toch genoeg andere dingen die je kunt doen, en vooral blijven proberen. Het is nog steeds een paard en dat is geen machine die altijd precies doet wat je zegt, ieder paard heeft zijn eigen karakter en dat is denk ik toch hetgene waar je voor bent gevallen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:58

sja, in jouw geval vind ik dat wel zonde. Je hebt een mooi paard dat lekker kan bewegen. Ik denk dat ze de moeite waard is om nog meer tijd en moeite te investeren maar het is aan jou alleen om te bepalen of je dat op kunt brengen. Ik zou wel doorzetten, en dat verschilt ook per paard hoor.

persoonlijk zie ik verkopen als verliezen: je leert er niets mee. Als je een paard houdt en uiteindelijk TOCH leert er van gedaan te krijgen wat je wilt, dan overwin je jezelf en je leert te rijden. Ik heb met paddy ook zo'n langdurige moeilijke periode gehad. En ik zit nog steeds in het proces maar ik heb verbetering gesignaleerd dus dat is aanmoediging voor mij om door te gaan.

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:45

HELEMAAL NOOIT!!!
NO MATTER WHAT CELVIN BLIJFT TOT Z'N DOOD BIJ ONS! Ach gut

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:59

Lodewijk blijft.
Met hem ben ik ook vastgelopen vanwege een rugprobleem .
Ondanks dat ik een stuk minder fanatiek met hem rijd dan ik zou willen heb ik nog elke dag zoveel lol om dat paard.
Ik heb er 3 maar Lodewijk is echt MIJN paard.
Hij weet precies wat ik denk (en doet uit gewoonte al dingen voor ik het wil vragen)Hij is echt mijn maatje en mijn vriendje.
Misschien ook doordat ik nog een paard heb waar ik mee kan rijden en waar ik ook weer overnieuw mee ben begonnen.

Lodewijk is de enige die echt niet te koop is.
die andere wil ik bij een heel goed bod er wel overna denken.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 18:06

Dees schreef:
Nuchtere gedachte: stel je hebt een paard, en daar rijd je wel op, maar eigenlijk is daar niet zo heel veel aan. Je droomt van souplesse en reactiesnelheid, en gangen waar je goed op kunt blijven zitten. Toch, als je heel eerlijk bent, het paard dat nu van je is, geeft je dat niet.
Dan kan je kiezen; of je neerleggen bij het feit dat dit nu eenmaal jou paard is, en daar moet je het mee doen. Of je kunt proberen het paard van je dromen te bemachtigen. het laatste betekent wellicht verkoop van een vriend.....
Het eerste betekent uitstel van je dromen tot je vriendje echt niet meer kan.

Realiteit; Paarden zijn een heel stuk duurder in onderhoud dan cavias. Dus als je alleen maar wilt knuffelen...
Ik vind het volkomen onzin om te stellen dat het paard in de handen van een ander, meteen een veel slechter leven zal hebben. Zeker als de combi niet echt meer lekker gaat, zal het paard ook blij zijn met iemand die WEL over hem droomt, en niet over een ander paard.
Dus als je over een ander soort paard droomt, is het eerlijker de verkering te verbreken. Puur omdat jij hem ooit gekocht hebt, betekent niet dat jullie tot elkaar veroordeelt zijn tot de dood jullie scheid.
Zorg dat het leuk blijft!


Hier sluit ik me volledig bij aan.

Ik heb het zelf gehad met mijn pony. Het ging nooit echt lekker, het was nooit helemaal 100%
Ik droom van een leuk dressuurpaardje, die fijn (makkelijk) te rijden is en die lekker voorwaarts loopt.
Sabientje (mijn pony dus) was dit allemaal niet.

We hebben haar toen verkocht.
Ze is nu van een meisje, Z springen geweest. Vond er niks meer aan om wedstrijden te gaan rijden, ze wilde lekker rustig buitenrijden.
Daar is Sabientje ideaal voor. Dan geef je je paard ook met een gerust hart mee.

Ik heb tot nu toe nog geen spijt gehad van de verkoop en ik hoop nog steeds dat we een leuk paardje tegenkomen die wel bij ons past Lachen

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:00

het is moeilijk om je paard te verkopen, vorig jaar heb ik zelf bijna op het punt gestaan om mystery te verkopen, het ging niet tussen ons, altijd was het wel een gevecht. Met het inrijden was ik al een hele tijd bezig maar hij accepteerde het nog niet. Maar ik gaf hem nog een jaar....

En in dat jaar is veel gebeurd, sinds maart/april ging het steeds iets beter tussen ons. Een paar van mijn stal hadden toch aangeraden om met mystery te gaan lessen om hem toch zelf in te rijden. naja daar is weer een tijd overheen gegaan omdat ik gewoon niet meer durfde nadat ik er een keer heel hard vanaf gevallen ben en hij op mij is gaan staan. Ben toen toch eerst weer zelf gaan oefenen om er alleen op te gaan zitten en meer niet. nadat dat goed ging ben ik gaan lessen. Dat was geloof ik half juni. De eerste les was het voor mijn instructrice al duidelijk. ik liet mystery niet vrij genoeg en hij paste zich zo aan mijn aan waardoor hij heel gestresst werd. Ik moest hem harder laten lopen enz. Waardoor hij beter zou ontspannen. Naja wie had dat ooit gedacht een week later drafte ik op mijn paardje. Ach gut Wie had dat ooit gedacht? Alles is na die tijd veel beter gegaan. Vooral onze band is er op vooruit gegaan. Hij vindt het echt leuk om met mij aan het werk te zijn. Ook als hij in het land staat komt hij naar me toe en hinnekt heel lief. Gewoon van dat soort kleinen dingen word ik weer echt helemaal blij. Ik moet er ook niet meer aandenken om hem weg te doen.

Dus geef je paardje nog even de tijd en kijk wat je lessen opleveren. Succes!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:03

Mursey"]
[quote="Tlove schreef:
denk goed na bij wat je doet!!! het dier heeft ook gevoelens, hoe ervaart hij het niet. denk ook es aan hem, wat zal er met der gaan gebeuren, alleen bij die gedachte wordt ik al gek! jij staat der voor in, jij hebt der toekoms in je handen. al die tijd is ze zo lief voor je geweest, veel voor je gedaan, jij kan alles in 1 dag kapot maken, dat schuldgevoel zou ik nooit te boven komen!


Tlove, ff realistisch, het is geen black beauty film...
Ik snap dat je heel veel van je paard kunt houden (doe ik ook) maar het is en blijft een paard. Hoe zeer ik nu sommige mensen ook tegen de schenen aan trap. Tuurlijk heeft het dier gevoelens, maar alles wat je paard voor je gedaan heeft heeft ze met JOUW gedaan. Ik vind het allemaal een beetje overdreven wat je schrijft.
Het is ook jouw toekomst, jij steekt een hoop energie en geld in iets waar je niet gelukkiger van wordt op den duur. Misschien vormt jouw paard bij een ander wel een vele betere combinatie, zo kun je er natuurlijk ook over denken.
[/quote]

ik ben heel realistisch en weet wat ik schrijf, ik denk nu eenmaal anders over een paard dan jij !!!! het is niet een werkdier, maar ook een partner, voor het leven. jij zou dan net doen zoals veel mensen met hun hond doen tijdens de vakantie. die hangen ze aan een boom vast, net hetzelfde wat jij zou doen!!! maar niet aan een boom gewoon. het is net hetzelfde!! maar ipv een hond een paard!!! die je zomaar ergens achterlaat, moet zichzelf maar zien te redden. als je nu nog weet bij wie hij terecht komt, ok. je verwacht dan mss ook wel dat hij goed behandeld wordt, maar of dat waarheid is...

nee, nooit!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:11

Tlove schreef:
ik ben heel realistisch en weet wat ik schrijf, ik denk nu eenmaal anders over een paard dan jij !!!! het is niet een werkdier, maar ook een partner, voor het leven.
jij zou dan net doen zoals veel mensen met hun hond doen tijdens de vakantie. die hangen ze aan een boom vast, net hetzelfde wat jij zou doen!!! maar niet aan een boom gewoon.
het is net hetzelfde!! maar ipv een hond een paard!!! die je zomaar ergens achterlaat, moet zichzelf maar zien te redden. als je nu nog weet bij wie hij terecht komt, ok. je verwacht dan mss ook wel dat hij goed behandeld wordt, maar of dat waarheid is...

nee, nooit!

Ja, 'tuurlijk! Lekker genuanceerde reactie zeg Frusty Heb je zelf al eens een paard gekocht? Of heb je er een gevonden, die aan een boom was vastgeknoopt? Ik heb nergens een trouwbelofte aan mijn paard afgelegd, en ik kan me prima omstandigheden voorstellen warin je je paard verkoopt, net zo goed als dat Jippie, Promptertje en kawa hierboven zeggen dat ze dat niet willen.

Mijn moeder had een merrie die verschrikkelijk goed kon springen, maar geen plezier had in dressuur. Ik kon er onvoldoende mee overweg, en mijn moeder wil niet meer springen. Dan kun je zo'n beest houden en martelen met werk dat ze niet leuk vindt (dat is pas paardvriendelijk!) of verkopen aan een topspringruiter bij wie ze kan doen waar ze goed in is en lol in heeft. Lijkt me geen moeilijke keuze.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:13

jtee, ben jij zo naief!!! ik zeg net hetzelfde zonder boom, tjee zeg!!!
ik hou van mn paard en verkoop ze nooit, en dit hier allemaal is mn mening, of je der mee akkoord bent of niet, kan me geen moer schelen!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:13

ik zeg gewoon wat IK vind, meer niet, zo moeilijk????

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:16

hallo zeg, kun je het sarcasme niet zien! Maar heb je nu al eens een paard gekocht zelf? Dan heeft iemand anders die toch eerst moeten verkopen.

En jij mag prima vinden dat je een paard niet verkoopt, maar je bent wel erg bot tegens mensen die daar anders over denken. Ik heb meer respect voor jouw mening, dan jij voor de mijne!