Bijen !!! Steken / weghouden bij paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Bijen !!! Steken / weghouden bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 20:03

Vanmiddag kwam ik bij de wei , Rena helemaal over de zeik Scheve mond

Rennen / springen / vliegen / stampen / bokken / stuiteren enz.

Bleek dat er constant een bij rond haar heen zwermde , en het kreng was nog brutaal ook Boos!

Zat constant onder haar buik en bij haar uier , daar werd ze helemaal panisch van...

Nu heeft Rena dus ook net die zwellingen op haar buik gehad , en precies een jaar geleden ook , op haar uier.

Waarschijnlijk een allergische reactie.

Eerder dit jaar haalde ik haar al een keer uitgeteld en kletsnat van het zweet (schuim tussen de billen) van de wei. Ook helemaal panisch.

Nu koppel ik al deze vervelende voorvallen aan elkaar , en denk dat ze dus door bijen geterroriseerd wordt af en toe .

Toen ik haar uit de wei pakte ook , liep/rende ze al stuiterend mee want die *GROM*-wesp bleef maar onder die buik etteren en constant volgen.

Mijn vragen nu :

Is dit logisch , dat die zwellingen komen door een bijensteek / meer info hierover en over de beste behandeling na een steek (paardje is dus wellicht allergisch ervoor) .

En waar hebben bijen een hekel aan , wat kan ik doen om bijen bij haar weg te houden ? Iets voeren , iets erop smeren Verward

Ik vind het ook niet zo prettig als dit de oorzaak is van die voorvallen ,
ik heb wel gehoord van mensen die allergisch waren , en dat dat dus bij elke steek erger werd die reactie , tot totaal opzwellen tot de luchtpijp aan toe...dan heb je wel een best probleem

Het was dit jaar al een stuk erger dan vorig jaar , dus dat zou misschien
ook al kunnen dat het idd met een bijensteek te maken heeft

Iemand hier op bokt die er meer over kan vertellen ?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:05

Uhm... het was echt GEEN horzel , of het was de koningin of wat dan ook..
want het was een flinkerd , echt duidelijk geel/zwart , stuk ''zwaarder'' dan een wesp... het enige dat ik er van kon maken was een , vrij duidelijke , bij.

Rena had dus hele zwellingen , hangende dikke , opgezette plooien en langs de navel ook opgezette kussentjes en bulten. Allergische reactie volgend DA , maar waarop was niet echt duidelijk , waarschijnlijk een insect. Een Horzel of Daas zie ik ook wel eens bij haar , kan ze ook flink om staan stampen , maar niet zo erg als nu met die bij. Daar was ze echt panisch van , misschien wel omdat ze WEET dat die echt flink zeer kunnen doen. Dat denk ik dan Lachen .