Na hoeveel tijd werkt Sedalin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Na hoeveel tijd werkt Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 19:48

De jaarling van een vriendin van mij gaat morgen bekapt worden maar omdat hij zich de vorige keer echt vreselijk misdroeg wil ze hem nu wat Sedalin geven zodat hij op een ontspannen manier aan het bekappen wennen kan. Maar nu vroegen we ons dus af hoe lang van te voren we die Sedalin geven moeten. Ofwel hoeveel tijd heeft Sedalin nodig voor het werkt?


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:42

staat op de verpakking...
Half uur dacht ik. Maar lijkt me sowieso verstandig om eerst de bijsluiter te lezen.

Bekappen moeten ze leren, en om nou meteen de 2e keer sedalin te geven ben ik niet zo'n voorstander van. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten... Lachen

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:55

Hoi Pjelk,

Mijn ervaring is dat Sedalin vrij snel gaat werken. Meestal inderdaad binnen een halfuur.

Maar misdraagt de jaarling zich omdat hij gewoon jong, snel, wild & dus lastig wil zijn? Of is hij echt bang van het bekappen?

In het eerste geval zou je hem idd om tijd te sparen en toestanden te voorkomen Sedalin kunnen geven, maar in het tweede geval lijkt me dat niet tactisch... Een paard dat 'versuft' is door een licht verdovend middel kan, wanneer hij echt bang is, hier doorheen proberen te breken. Probleem is dat hij door zo'n middel wel beroofd is van een goed deel van z'n zintuigen & coordinatie. Hierdoor kan hij zich makkelijker bezeren en/of vallen en kan de ervaring nog veel beangstigender voor hem worden. Didactisch niet zo wenselijk...

Food for thought?

Jessy

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:56

Ik ben het met Vanda eens dat het vrij snel is om met Sedalin te beginnen. Daar komt nog bij dat Sedalin bij veel paarden helemaal niet werkt. Mijn paard is net zo bang (en daardoor lomp) tegen sommige hoefsmeden als zonder...


sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:18

moeten er meer paarden bekapt worden. dan zou je jou paard als eerste kunnen laten gaan. als ie echt zo strond vervelend word. zou ik het hem pas geven.. ( niet is nog beter) kan de hoefsmidt al door met de volgende zodat de sadelin gaat werken. en dan jij weer.. maar het liefste zonder doen. anders kan je er elke keer sadelin gaan geven. en ze zijn nu uit de handel gehaald hoorde ik. Tong uitsteken

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92 en 30 bezoekers