Voer ik MIJN 2.5 JARIGE MERRIE genoeg...en TIPS???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Voer ik MIJN 2.5 JARIGE MERRIE genoeg...en TIPS???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 23:42

Ik heb ff een vraagje ik vraag me af of mijn 2,5 jarige merrie van 1,48 wel al dr voedingsstoffen binnenkrijgt die ze nodig heeft voor de groei en zo..op dit moment krijgt ze
de hele dag door gras en rond 6uur krijgt ze5 granen mix 1 maat schep...

in de winter zijn we van plan haar een basisbrok te geven en die hele schep te verminderen naar een halve schep granenmix..

Ik wil natuurlijk dat ze nix te kort komt voor dr groei enzo dus als iemand tips heeft graag...
xxxxSuus

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:52

Die van mij is 2 1/4 jaar en die staat gewoon dag en nacht op het land. Ze krijgt iedere dag nog een hoop kuil wat ze kunnen eten. En dat is voor haar genoeg anders wordt ze echt een ton. Ietsjes dik mag wel maar zo overdreven lijkt me ook niet goed. Verder krijgt ze eens wat biks/muesli of wat anders lekkers. Maar ik doe verder ook niks met haar, ze staat gewoon in het weiland.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 10:08

maar ik heb gehoord(toen ik 3maanden paardenhoudery heb gevolgd op school)dat als je jonge ponys inhet begin alle goede vitamine en mineralen binnenkrijgt hy op latere leeftijd van binnen sterk is en niet gouw ziek word of iets anders krijgt...vandaar dak t wil weten

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:37

Teveel voeren is net zo slecht als te weinig voeren... goed naar je merrie kijken zou ik zeggen...wat ik overigens niet snap is waarom je het voer in de winter terug gaat brengen tot de helft terwijl ze dan juist geen gras meer heeft? Hoe ga je dat dan aanvullen? Met kuil/hooi? Ik heb een jaarling die nu dag en nacht op het land staat en af een toe een beetje kruidenmuesli krijgt en in de winter denk ik dat toch eerder iets te verhogen en aan te vullen met goed kuilgras... want ook in de winter wil ik er voor zorgen dat mijn puk zijn broodnodige beweging krijgt en dat en de kou lijkt mij toch wel wat energie van hem vergen... Maar imo kan goed op je paard letten en evt. advies vragen aan de DA als hij er toch is voor bv enten e.d. ook nooit kwaad. Succes iig.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:40

als je paard alleen gras en granenmix krijgt, heb je een grote kans dat je paard een tekort krijgt aan belangrijke vitamines en mineralen die in biks wel zitten. Het is goed mogelijk om alleen granen te voeren maar je moet dan wel een vitamine/mineralen poeder bijvoeren. Ook moet je paard dan een zoutblok hebben.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:08

Jonge paarden hebben geen 'mix' nodig. Die hebben 'degelijke' paardenbrok nodig, en dan minstens 1,5kg per dag. Verder praktisch onbeperkt kuil/hooi van goede kwaliteit.

Een 2 jarig paard heeft een grotere behoefte kwa voeding dan een 4 jarige sportpony. zeker aan vitamine en mineralen mogen ze niet te kort komen. Vandaar, voer goede brok, en geen kippenvoer.

Met het oog voeren. Maar let op; kijk nara de bovenlijn van je paard, niet naar de buiklijn. een bolle buik is geen garantie voor de juiste voedingsstoffen. Mooi gevuld ruggevlees is veel beter. Dat moet je hebben, dan krijgt ie genoeg.