sedalin is uit de handel hoe denken jullie hierove

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

zelf verdoven van paarden

gelukkig dan het kan
42 (62%)
dit moet alleen een dierenarts kunnen doen
25 (37%)

Totaal aantal stemmen: 67


sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:06

ik vind het wel goed. het moet gewoon via de dieren arts te krijgen zijn.. handelaren proppen te vaak hun paarden vol met sadelin. maar okey
voor de mensen zoals cassidy al zegt is het een uitkomst.. maar jah wat kan je er tegen doen. er komt wel weer iets anders voor in de plaats

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper


Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:12

Voor Pablo verwacht ik het niet nodig te hebben, maar voor mijn verzorgpaard Ips was het gewoon nodig om haar normaal op de trailer te zetten. Toen ze naar de kliniek moest zijn ze de eerste keer 4 uur bezig geweest om haar op te trailer te krijgen, niet gelukt overigens. Een week later waren er 4 streepjes Sedalin (best veel volgens mij) nodig om haar erop te krijgen. En nog zag je het alleen aan haar ogen voor de rest was het een bommetje. Toen ze in Utrecht uit de trailer kwam steigerde ze nog de hele boel bij elkaar. Wat ik een voordeel vind van Sedalin is dat er een slachttijd op zit. Ips was helaas niet meer te redden en een week later hebben ze haar in laten slapen. En dus niet naar de slacht want dat mocht niet!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:41

volgens mij maakt het niet uit of je het in winkel kan halen of alleen bij dierenarts. ze geven toch vrij makkelijk spul mee dus of het veel uitmaakt?
Nu maaktte sedatie bij mijn vorige paard niet veel uit. Hij kwam er dwars doorheen zetten. Alleen met op de trailer zetten was hij rustiger daardoor.
En daar hebben we echt de tijd voor genomen om het hem te leren. verschillende ervaren mensen met laden en met speciale methodes ed. maar meneer ging er zonder sedatie echt niet in. reed daarom ook geen wedstrijden met hem.
hij heeft trailers in elkaar getrapt, zich vol er tegen aan laten vallen. mensen getrapt enz. geen een methode hielp. tsja en als je perse naar de kliniek moet dan maar met sedaline.

helaas was hij met andere dingen niet te sederen. Heel rustig als hij alleen met mij was maar o wee als bv de paarden tandarts er was.
zelfs wat veeartsen gaven hielp niet. daardoor waren wondjes oid ook moeilijk tot niet te hechten.
De laatste keer stond de veearts met open mond te kijken toen ik wegliep.... hij liep recht naar stal zonder wankeling. terwijl hij een dosis sedatie had gekregen waar 98 procent van de paarden plat van in stal zouden liggen...

hij was geblesseerd en moest drie maanden op stal blijven en een half uur stappen per dag. kreeg van de veearts vetranquil. nou hij zat op de maximale dosis en verbouwde nog zijn stal. tijdens het stappen sprong hij boven mijn hoofd uit. dan baal je goed. uiteindelijk heeft het zijn blessuretijd alleen maar verlengd.

maar goed

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:56

ik ben voor :d

anders ahdden we er nu nog gstaan met bud Knipoog

Dag lieve mama...

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:56

Ik scheer mijn paard ook altijd met sedalin, ik wist helemaal niet dat het van de markt was gehaald. Ik heb in het begin geprobeerd om met geduld mijn paard zonder sedalin te scheren maar ik heb een paard met een zeer sterk karakter en als die iets niet vertrouwt kan je hoog en laag springen en alles uit de kast trekken maar ze geeft toch niet op. Sedalin is dan een zeer goede oplossing.

Ik heb zelfs een keer mijn paard verdoofd door haar gewoon een injectie te geven in het bloed, zelfde werking als sedalin. En ja hoor daar kan je als particulier gewoon aankomen en het aan je paard geven, niet dat ik hier een voorstander van ben maar er was nou eenmaal niet iets anders in de buurt wat ik kon gebruiken om mijn paard te kalmeren.

Het inrijden met sedalin, tja soms moet je wel bij bepaalde paarden en dan kan het handig zijn maar ik ben er geen voorstander van.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:31

promptertje schreef:
Laat die eerst maar eens met paarden leren omgaan Extreme duivel


"YESSS!!!
Prima als het beschikbaar is voor noodgevallen, maar daarvoor hoeft je het niet in de ehbo-kist te hebben, want zeker in Nederland is profi noodhulp vrijwel altijd snel beschikbaar.

www.homocaballus.net

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:51

Ik heb geen Sedalin, wél een pot(je) Vetranquil Tong uitsteken !
Heb dit van de DA voor noodgevallen gekregen; Dikke is 3 jaar terug in de trailer gevallen en sindsdien is het een drama om hem er in te krijgen Scheve mond ! Als hij na veel hangen-en-wurgen er eindelijk in staat, begint ´ie van pure paniek de hele tent af te breken! (Claustrofobie ??)
Ik ben dus wel blij dat ik dat spul heb; mocht hij ooit naar de kliniek moeten, kan ik hem iets kalmerends geven, zodat ik hem iig "stress-vrij" in de trailer krijg !
Heb dat potje overgens sinds 2 jaar en nog nooit iets gebruikt Knipoog !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 06:56

Cassidy schreef:
Voor de mensen die een paard hebben dat kreupel is en waar geruime tijd mee gestapt moet worden is Sedalin echt een uitkomst. Het houdt de paarden handelbaar, en haalt de scherpe kantjes er van af. Als een paard met een blessure loopt, maar tijdens het stappen loopt te stuiteren, doet dat het genezingsproces geen goed.


, daar had ik nog niet aangedacht. Straks moet Relrite weer geopereerd worden en vervolgens mag ze een paar weken lang alleen maar stappen. Het is dan (half oktober) een stuk frisser buiten en ik kijk er flink tegenop met al dat vrachtverkeer bij de stal. Maar als het nodig is is het idd wel handig om eens een streepje sedalin te gebruiken tijdens het stappen. Bedankt voor de tip .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:12

Vetranquil is trouwens ook uit de handel. Ik ben dus nog steeds zeer benieuwd naar de naam van het vervangende product voor Sedalin.

Je suis Charlie.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:37

mdmoiselle schreef:
Wel lastig, ik moest het altijd halen als de paardentandarts kwam, want die komt altijd met zo'n mechanische slijper, dat maakt nogal een herrie, veel paarden zijn daar bang voor. Dat lijkt me ook niet verstandig om zonder een middel zoals Sedalin te doen... wordt nogal een bloedbad dan lijkt mij >;) De volgende keer maar gewoon naar de dierenarts dan...
Ik vind het ook onzin om het te gebruiken bij het inrijden, denk je dan dat-ie de volgende keer dat je erop gaat zitten niet gek gaat doen zonder dat spul? Rolleyes


Toen mijn eerste paardentandarts overstapte op het gebruik van een mechanische slijper heb ik voor zijn verdere diensten bedankt.
Er zijn er meer dan genoeg die handmatig blijven vijlen.

Overigens zijn er ook natuurlijke/alternatieve middelen (homeopathie, fytotherapie, Bach bloesem),
maar die suggestie is hier geloof ik vloeken in de kerk. Haha!
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 19-08-03 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:39

Citaat:
Hé , daar had ik nog niet aangedacht. Straks moet Relrite weer geopereerd worden en vervolgens mag ze een paar weken lang alleen maar stappen. Het is dan (half oktober) een stuk frisser buiten en ik kijk er flink tegenop met al dat vrachtverkeer bij de stal. Maar als het nodig is is het idd wel handig om eens een streepje sedalin te gebruiken tijdens het stappen. Bedankt voor de tip .

_________________

Haha ja da's idd een uitkomst, anders worden we waarschijnlijk flink heen en weer geslingerd hihi.Knipoog

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:39

Ik gebruikte het vaak als een paard of pony voor de eerste keer geschoren werd. Een paar kregen het iedere keer, die bleven bang maar meestal was het na de eerste keer goed.
1 pony was zelfs met sedalin nog levensgevaarlijk en die liet ik door de DA inspuiten.
Als er geen goed vervangend middel is, zal het scheren voor sommige mensen wat duurder worden. Ik ga toch echt geen risico's lopen, dan maar de DA erbij.

Huertecilla schreef:
Prima als het beschikbaar is voor noodgevallen, maar daarvoor hoeft je het niet in de ehbo-kist te hebben, want zeker in Nederland is profi noodhulp vrijwel altijd snel beschikbaar

In de veewagen heb ik wel standaard 1 spuit liggen. In de EHBO koffer die altijd mee gaat.
Als je langs de snelweg staat met een paard, is een DA ook in Nederland niet zo snel aanwezig...

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:44

mmm mijn quoten lukt nog niet zo goed, moest dus tiffy schreef zijn. Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:31

toen mystery vanuit castricum terug kwam naar mij. (hij zou daar op een frystyle manier worden ingereden) hebben ze hem dat spul gegeven tegen mij zin in. en ja het sloeg de verkeerde kant op, hij werd helemaal gek en sloeg alles in elkaar. Het was tegen mijn zin om omdat ze niet eens gevraagd hadden of ze het erin mochten spuiten. het had dus niet gemogen als ik het geweten had. Maarja zo hebben ze nog wel meer dingen gedaan die mij niet zinde.

Voor mystery geen sedalin meer [/i]

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

prompter

Berichten: 10917
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:22

Botervlieg schreef:
Toen mijn eerste paardentandarts overstapte op het gebruik van een mechanische slijper heb ik voor zijn verdere diensten bedankt.
Er zijn er meer dan genoeg die handmatig blijven vijlen.

Overigens zijn er ook natuurlijke/alternatieve middelen (homeopathie, fytotherapie, Bach bloesem),
maar die suggestie is hier geloof ik vloeken in de kerk. Haha!


Wat mij betreft niet, maar ik laat mijn merrie wel met een mechanische slijper behandelen, daar is ze veel rustiger bij dan bij handmatig vijlen, ze is al eens over vijler + begeleiders heen gelopen....

Danny mist een kies, en de tegenoverliggende kies blijft dus maar doorgroeien. Wanneer je dat met een handvijl moet vijlen, duurt dat veel te lang. Ik hoor in de kliniek trouwens dat de meeste paarden stukken rustiger zijn bij de mechanische slijper.

Extremely rare and Beyond Compare

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:37

Wil ik ook best geloven, hoor, promptertje.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:41

Misschien zouden veeartsen, tandartsen en hoefsmeden ed de toegang moeten krijgen om het toe te dienen als het echt nodig is?

Zelf heb ik vorigjaar een tube gekocht toen Pinky geschoren moest worden. Ze raadde het me aan in de ruitersportwinkel. Ik heb het toen niet gebruikt, maar hij ligt er nogsteeds dus als het ooit echt nodig is dan kan het altijd nog van pas komen...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:58

Die paarden worden gewoon hartstikke high joh.Haha!
Dat is net als mensen die geblowt hebben of ze worden knettersuf, of ze worden hele erg kwaad. ( zelf meegemaakt bij iemand ) Is het zelfde idee eigenlijk.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 22:04

Waterkippie schreef:
ik ben voor :d

anders ahdden we er nu nog gstaan met bud Knipoog


Ik ben tegen het gemaks gebruik.
Als een paard zonder verdoving gewoon na lang proberen een trailer niet in wil of dat een dier een heel nare ervaring heeft gehad, vindt ik verdoven niet zo groot probleem.

Ook kan ik mij voorstellen dat sommige dieren beter te behandelen (zoals scheren en tandarts) zijn met verdoving er bestaan grote draken.

Mijn idee is dat eigenaren en ook handelaren snel verdoven als iets niet echt makkelijk gaat.
Wat mij betreft mag de drempel naar deze producten inderdaad verhoogt worden. Dat je inderdaad even moet melden waarvoor het spul wil hebben.

Op deze manier kan een dier ook niet onder lichte verdoving verkocht worden als een gezinspaard terwijl het een bomontploffing is.
Natuurlijk kan je een leuk verhaal ophangen en het ergens anders voor gebruiken.
Helaas maak ik toch vaak mee moeten wij hem dan maar even verdoven. Dat woord even staat mij zo tegen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:05

Ik denk dat het goed is dat Sedalin uit de handel gaat. Misschien zijn er best een aantal die het weten te gebruiken maar het meerendeel zal het verkeerd gebruiken. Bovendien kan je de werking niet voorspellen en weet niemand (geen dierenarts etc) wat je moet doen als het paard anders reageert dan verwacht.....denk aan overgevoeligheid voor een bestanddeel.......... Het wordt per slot van rekening niet voor niets uit de handel genomen ondanks het grote aantal voorstanders. Dat zegt mij wel wat. Ik denk dat het vertsandig is om dit soort spul over te laten aan wettige deskundigen! Bovendien maar dat is misschien wat off topic.....zou ik eerder kiezen voor iets wat minder chemisch is...iets van homeopathie of kruiden.....

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

prompter

Berichten: 10917
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:08

Botervlieg schreef:
Wil ik ook best geloven, hoor, promptertje.


Ik mag jou wel Haha!

En ik ga ook liever met natuurlijke middelen in de slag dan schadelijke middelen zoals sedalin, "muisjes" of wat dan ook.

Maar ik vind het nog makkelijker om mijn paarden gewoon netjes op te voeden, zodat ze uit zichzelf al stil staan bij de smid en netjes de trailer op lopen, zonder half van de wereld te zijn....

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:08

homeopathie helpt alleen niet snel
dus niet voor als je op dat moment ff een paard moet scheren voor de verkoop.
Beter wat sedalin als beide verongelukken.

Voor partikulieren met alle tijd vind ik ook dat je er eerst wat tijd in moet stoppen.
Maar niet altijd is daar tijd voor, dus dan maar liever niet verongelukken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:24

promptertje"]
[quote="Botervlieg schreef:
Wil ik ook best geloven, hoor, promptertje.


Ik mag jou wel Haha!

En ik ga ook liever met natuurlijke middelen in de slag dan schadelijke middelen zoals sedalin, "muisjes" of wat dan ook.

Maar ik vind het nog makkelijker om mijn paarden gewoon netjes op te voeden, zodat ze uit zichzelf al stil staan bij de smid en netjes de trailer op lopen, zonder half van de wereld te zijn....
[/quote]

Helemaal mee eens! Dat van de wereld zijn, is ook niet zonder risico...zeker niet in een trailer...lijkt mij.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:25

runningkawa schreef:
homeopathie helpt alleen niet snel
dus niet voor als je op dat moment ff een paard moet scheren voor de verkoop.
Beter wat sedalin als beide verongelukken.

Voor partikulieren met alle tijd vind ik ook dat je er eerst wat tijd in moet stoppen.
Maar niet altijd is daar tijd voor, dus dan maar liever niet verongelukken.


Misschien een rare vraag hoor, maar waarom scheer je een paard per definitie voor de verkoop? Scheren is al niet zo natuurlijk, en als je dat op een verkeerd moment doet, kunnen ze behoorlijk ziek worden, lijkt mij.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:28

Is er dan geen planning bij verkoop?
Gaat het - kort door de bocht - zo dat er een afspraak voor over twee uur wordt gemaakt, het paard dan pas verkoopklaar wordt gemaakt en voor de kijker nog half in dromenland (of, zoals volgens bovenstaande blijkt voor te komen, 'gek') wordt gepresenteerd?

Ik roep maar wat?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 40 bezoekers