Mening met argumenten graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Transport beschermers zin of onzin?

Ik ga nooit weg zonder!
35 (55%)
Bandageren is in mijn opzicht genoeg..
11 (17%)
Met bloote beentjes de trailer op kan geen kwaad..
17 (26%)

Totaal aantal stemmen: 63


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:22

Hangt van je paard en je rijstijl af.
Die van mij staan rustig en in de bochtjes rij ik (zeker met een tweepaards) wel redelijk kalm. Ik heb dan ook nooit beschermers om.

Eerlijk gezegd denk ik dat het in veel gevallen alleen maar voor de gemoedsrust van de begeleider is. Net als vele andere beschermgevallen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:24

zeker wel en kan het alleen maar aan iedereen aanraden, ik heb afgelopen weekend iets heel erg meegemaakt.

een paard stond op de trailer eigenaar was aan het rijden met het andere paard wat er normaal naast stond, beestje begon wat te klooien op de trailer(had al kluisters om en stond vast gebonden) maar werd helemaal gek. op een gegeven moment stijgerede hij en is hij met zijn voorbenen over de stang heen gekomen in de trailer, daarna is hij uitgeschoven in met zijn achterbenen en is gevallen en raakte nog erger in paniek en kon geen kant op (er lag overgens geen bodem bedekking op de grond) omstanders hebben het paard overeind geholpen met veel moeite en met risico voor hun zelf, toen het paard de kluisters af had, sloeg hij voor door het raam heen met zijn been en schoot met zijn hoofd door het dak raam (zo eng om te zien) het was een heel drama, hij is er gelukkig goed vanaf gekomen met een paard schrammetjes en helemaal bezweet(trailer is waarschijnlijk niet meer bruikbaar) toen hij weer recht op stond en er vanaf kwam was hij tot iedereen zijn verbazing weer helemaal rustig.

dit paard heeft echt geluk gehad en ik wens dit niemand toen, hij had alleen een paar springschoenen aan en heeft gelukkig niks verder aan zijn been en lichaam als wat schrammetjes maar het had heel anders kunnen zijn. de dierenarts durfde tot mijn verbazing niets te doen en de brandweer was veel te laat, de mensen daar hebben super werk gedaan.

ik kan dus echt iedereen aanraden om je paard goed in te pakken en te zorgen voor een goede trailer en goede bodembedekking.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:27

Ik bandageer met onderlappen als ik op pad ga.Die transportbeschermers vind ik persoonlijk niks.Ze trappen ze inderdaad gauw aan flarden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:29

Kluisters in de trailer? Gatver, dat vind ik dan weer eng...

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:32

Ik zet ze altijd rondom in de transportbeschermers, van die hoge van Eskadron.
Of bandage's met dikke katoenen onderlappen
Gewoon omdat ik daar zelf een veiliger gevoel bij heb, die van mij staan super rustig in de veewagen,maar toch.

Als er wat gebeurt je vergeeft het jezelf niet, nu kun je natuurlijk niet alles voor zijn

Ik ken een situatie, dat meisje had de beschermers om en altijd met uitladen deed dat paard heel raar met zijn achterbenen, dus ze dacht "dan doe ik ze wel af", hij moest toen de trailer nog af. En dat ging niet goed, met zijn achterbenen langs de klep............tja en het resultaat kun je je wel bedenken.......... Verdrietig

Maar hoe goed jij je paard ook inpakt en hoe rustig en veilig je ook denkt te rijden, het hoeft niet eens aan jezelf te liggen.
Je hebt natuurlijk met een heleboel andere weggebruikers te maken.
Dus ook daarom zet ik ze altijd rondom in de bescherming

Oja en een dikke laag zaagsel op de grond !
Laatst bijgewerkt door curly2day op 18-08-03 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:34

ik doe als ik op concours ga altijd dikke onderlappen met daarover bandages, en rondom doe ik dikke springschoenen om. zo is de kans op een ijzer aftrappen ook heel klein nl.
als ik maar n klein stukje met de trailer moet en me paard staat er in zijn eentje op, dan wil ik het nog wel eens met alleen peesbeschermers en springschoenen doen, maar met twee paarden op de trailer, of als ze op de vr8wagen gaan, dan doe ik altijd dikke lappen met daarover bandages.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:36

En misschien nog iets om over na te denken:
Bij ons kunnen we alle stangen zo los laten "vallen".

Ook erg handig, mocht er eens paniek zijn en we hebben er een die met de benen over de stang hangt. Gewoon met twee sleutels, die je overgens dan wel bij je moet hebben

Gelukkig hebben we dat nog nooit uit hoeven proberen Haha!

LiJa
Berichten: 218
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:38

Hoi

Die van mij is helemaal ingepakt als we weg gaan.
Er zal maar gek zien die je aanrijdt.
Ik zelf vind het onverantwoordelijk als je paard zonder bescherming in de trailer zet(mijn eigen mening)En dan zeggen sommige ja maar het is maar 1x per jaar.
Laats kwamen wij met Mazzeltof uit de kliniek in Emmeloord en toen we bijna thuis waren is hij helemaal te keer gegaan in de trailer zo erg dat we moesten stoppen en hij bleef maar schoppen dwars door de achterkant van de trailer.Ik heb hem 6 jaar we gaan gemiddeld 1 x per maand weg.Dus hij is gewend en heeft nog nooit een kik gegeven.God zij dank dat ik hem had ingepakt met goede transportbeschermers en bandages voor versteving der onder.
Jou eigen paard hoeft misschien niks te doen of de gene die de trailer rijd heeft nog nooit een ongeluk gehad.Maar een ander hoeft niet uit te kijken en het is gebeurd
Transportbeschermers houden niet alles tegen maar wel een groot gedeelte.
Zelfs toen mijn pony afgemaakt werd hebben we hem op zijn laatste reis ingepakt met deken transportbeschermes staart beschermer de hele rateplan.
Ik vind dat je altijd je paard ingepakt moet hebben ook al is het een rit van 5 min.

Groetjes Daan

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:39

Piropo heeft wel altijd beenbeschermers om in de trailer, hij staat niet echt heel vast en ik vind het een veiliger idee, hij geeft ook niets om die dingen dus dat is wel heel makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:43

Kawa heeft geen beenbescherming om
Die staat muisstil.

En bij een ongeluk lijken ze mij te weinig bescherming hebben.

Op een 2 paards heb ik nog wel altijd bescherming omgedaan.
Maar dan dat ze elkaar niet perongeluk kunnen raken.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:57

Ik bandageer altijd met grote onderlappen (+ springschoenen voor). Onder weg staat ze altijd heel stil, maar als we stil staan wordt ze onrustig, vandaar dat ik ze gebruik. Transportbeschermers lijken me ook erg handig, en wat sneller om om te doen, met bandages ben je altijd wel een tijdje zoet. Misschien dat ik er binnenkort een stel (transportbeschermers) koop... die van Eskadron lijken me wel wat.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:06

als ik mijn paard vervoer doe ik meestal gewoon bandages om, tenzij ik de transport beschermers van een vriendin mag lenen. ik ga ze niet kopen, daar vind ik ze te duur voor terwijl mijn paard ze niet eens leuk vind, hij trapt ze af. bandages is hij met rijden ook zogewend, dus daar maakt hij geen probleem van. maar ja, hij staat toch heel rustig als hij eenmaal erin staat Haha! meestal is het inladen het grootste probleem

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:58

Ik heb EXTRA hoge transport beschermers.

Ik heb ze eigenlijk ook alleen voor op vakantie gekocht.
Nou als ik eerlijk ben had ik ze gokocht toen mijn eerste paard werd.

Ik wou hem rondom in de bescherming hebben.

Ze zijn van Weather Beeta en heb ze in de aanbieding gekocht bij de paardendrogist toen der tijd.

Je zou ook kunnen kijken op marktplaats voor 2e hands voor weinig.

Wassen en ze zijn weer schoon.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:51

Geen transportbeschermers, ik gebruik hele grote lappen van een oude wollen deken, die over de hoef en de knie vallen, en daaroverheen stalbandages.
Die doe ik overigens wel altijd om, ik ben altijd bang dat mijn paard op haar kroonrand gaat staan, of wegdraaid en naast de treeplank stapt ofzo.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:05

Nadiene schreef:
Geen transportbeschermers, ik gebruik hele grote lappen van een oude wollen deken, die over de hoef en de knie vallen, en daaroverheen stalbandages.
Die doe ik overigens wel altijd om, ik ben altijd bang dat mijn paard op haar kroonrand gaat staan, of wegdraaid en naast de treeplank stapt ofzo.


idd daar zijn ze ook heel goed voor! hoe vaak gebeurt het niet dat een paard van de wagen komt en zo aan het rondkoekeloeren is, en daarbij niet meer oplet waar ie zijn voeten neerzet?

en idd die bandages met onderlappen beschermen imo beter en als je ze goed bevestigd is er minder kans dat ze afzakken, die transportbeschermers zakken nogal eens af en als ze erop gaan staan dan zijn ze zo stuk of trapt het paard ze van de benen af.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:49

Bij mij krijgen de paarden altijd rondom kroonrandbeschermers (oftewel springschoenen) om, dan om de achterbenen van die hoge transportbeschermers die over het spronggewricht gaan en daaroverheen van die dikke equiline transportonderlappen en bandages. Bij de voorbenen laat ik de transportbeschermers eronder weg maar zorg ik er wel voor dat de onderlappen goed over de knie heen gaan. En dan altijd de bandages met wat tape vastzetten, je weet maar nooit.

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 00:11

Ik keek ook nooit zo nauw met het omdoen van beenbescherming op de trailer, mijn paard staat toch altijd rustig.
Totdat ik een keer een paard van iemand anders achterin had die na 2 minuten al met een aderlijke bloeding achterin stond, dan schrik je hoor want het bloed spuit eruit!!
Ja en wat doe je dan.....gelukkig waren wij dicht bij huis en konden we zo hulp bellen, maar reken niet dat er via 112 zo een paardenambulance naast je staat.
Het is allemaal goed afgelopen, maar om dit risico zo veel mogelijk te verkleinen pak ik ze nu gewoon in op de trailer ook als ze rustig staan, beter 1000 keer voor niets dan 1 keer te weinig.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:02

jep, helemaal mee eens. Wat ik hierboven schreef is welliswaar de manier waarop twee van mijn vorige werkgevers hun hele dure dressuurpaarden inpakten, ik doe het precies zo ook al zijn die van mij ietwat minder waard!!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:44

Ik doe ze altijd om al is het maar omdat ik vervelende wondjes aan de kroonrand wil voorkomen en daar helpen bandages niet tegen!