Zadel te ver naar voren?!

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jessie88

Zadel te ver naar voren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 17:38

Ik rijd altijd op ijslanders en leer dan ook dat ijslanderzadels verder naar achter moeten liggen, zodat het paard zijn schouder beter kan bewegen... En nou las ik een tijdje geleden in een boek over NH dat een zadel op een 'gewoon' paard ook áchter de schouder moet liggen (waarschijnlijk minder ver naar achter als op een ijslander), maar toch zie ik vaak dat mensen (vooral kinderen) het zadel gewoon echt té ver op de schouder van het paard hebben liggen... Wie herkent dit?!

Groetjes Jessie

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:47

Ja dat valt mij ook vaak op! Heel vaak zijn er pony's (manege pony's met name) die het zadel zowat op de hals hebben zitten. Die zadels liggen gewoon helemaal niet goed. Er is teveel ruimte in de kamer, en het paard heeft haast geen schoft....tja dan rij je maar ff op de hals rond. Ik leg zelf altijd het zadel wat meer naar achteren dan normaal. Want met springen met name beweegt je zadel toch wel iets. En dan ligt ie zoals die normaal zou horen te liggen.

Wat mij betreft heb je gelijk hoor:) En veel paarden zullen er ook wel drukplekken van krijgen, of de boel gaat kneuzen bij de schoft omdat die kussens er zo strak langs zitten.

En een staartriem helpt ook nog wel eens he!

Groetjes BounceBabe

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 17:58

Een staartriem wil idd ook nog wel eens helpen, maar ik ben er niet zo'n voorstander van... gewoon puur het idee dat die riem zo aan die staart 'trekt' Scheve mond. Ik gebruik zelf altijd een 2e singel... dat is een smalle singel (de helft van een normale singel Knipoog) en die maak ik vast vóór de gewone singel... om te voorkomen dat het zadel niet naar voren schuift.
Vaak komt het ook voor bij te dikke paarden, omdat het zadel dan geen steun meer heeft aan de schouder van het paard (schouder ligt dan als het ware helemaal begraven in de vetkwabben).

Groetjes Jessie

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:07

haha inderdaad! en een staartriem staat bovendien ook nog eens heel erg lelijk als zeg ik het zelf Haha! En een 2de singel, dat zie je wel eens ja! en bij dikke paarden heb je dat probleem ook vaak. Of bij drachtige paarden. Zonder zadel rijden is toch ook leuk? Zolang die niet een hoge schoft heeft en ineens graag wilt remmen. Dan eh zit je goed Haha!

Doeg Lachen

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:17

een staartriem zou wel moeten helpen

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie