Pony's en paarden bekijken voor koop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Pony's en paarden bekijken voor koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 18:08

Hallo,
Hoe doen jullie dat: als jullie bij een pony of paard gaan kijken die nog niet zadelmak is.
Je kan dus niet proefrijden, je weet dus ook niet hoe die met rijden is.
Op welke punten let je dan extra op als die los loopt etc?

Alle info is welkom over dit, ook over dingen die ik nu niet gevraagt heb Knipoog

Sanne


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:31

los lopen, hoe hij reageerd op bepaalde dingen als vastbinden, poetsen, loopt hij netjes naast je, geeft hij braaf voetje enz...als ze zeggen dat hij verkeersmak is een stukje wandelen enz...

Dag lieve mama...

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:26

idd.sluit me aan bij wat hier boven al staat en let ook nog is op zijn uitdrukking in de ogen en houding erg schrikkerig of juist niet en afhankelijk van de leeftijd(als het paardje 3 is) dan vroeg ik toch om een zadel om het er gewoon op te leggen kijken wat de reactie daar op is.zo heb ik het gedaan.
veel succes ermee!

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:50

wat waterkippie al zegt. maar daar bij weet ik niet wat je ermee wilt doen.
dressuur= kijk hoe die loopt . Dat ie lekker kan lopen.
springen= vrijlaten springen...zegt genoeg
als je gewoon ritjes wilt maken hoef je alleen maar naar het gedrag te kijken enzo..
maar wel elk paard laten keuren door 2 DA+ klinische keuring

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:29

Ik heb mijn paard als 4-jarige uit de opfok gekocht.
Ze stond toen net een week op stal, daarvoor had ze met een stel andere jonge pubers in een groot stuk land in de Biesbosch rond gelopen. Ze kon dus helemaal niets. Ze was het niet gewend om gepoetst te worden, voetje geven was een hele onderneming, laat staan dat ze verkeersmak was of iets dergelijks. Zelfs geaaid worden vond ze erg spannend, toen ik kwam kijken.
Het enige waar ik mijn merrie op kon beoordelen was exterieur en beweging. En de volgens de fokker heeft de vader van mijn merrie een heel fijn karakter.
Natuurlijk is het best een gok bij een jong paard. Ik ben 3 keer wezen kijken en ik merkte dat ze in een paar dagen tijd, al snel aan mensen ging wennen en vrij makkelijk alle nieuwe dingen oppakte.

Toen ik haar had gekocht, was ze binnen een paar weken heel braaf met poetsen, voetjes geven, meelopen, longeren e.d.

Jonge paarden leren snel, dus als je een jong paard wilt kopen, dat uit de opfok komt en nog weinig in handen van mensen is geweest, zou ik me er niet zo druk over maken dat het paard nog weinig kan. Het is veel belangrijker dat íe goed ontwikkeld is en goed kan bewegen. De rest valt meestal wel bij te leren, al kost het misschien wat meer tijd dan bij een jong veulentje.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:29

Kijken hoe hij loopt, hoe hij reageert op mensen of je aan zijn benen kunt komen, of hij een voetje geeft. Of hij brutaal is of zich juist verschuilt achter zijn maatjes.
Met name de uitdrukking van zijn koppie. Ik zoek vooral beesten met een groot oog en een brutale uitdrukking.

Fiesta, freiberger, what else?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:47

Ik ben ook 2 maandjes terug wezen kijken bij Thalyza. Je moet gewoon kijken hoe ze zelf is, reageert ze op veel dingen, schikt ze? Ik keek ook wl naar de uitstraling, is maar net of je dat belangrijk vindt.
Verder of ze een beetje ruime passen hebben en ik heb alles op een band gezet en onze manege-eigenaar er naar laten kijken. Wel rontgenologisch/klinisch laten keuren he!!
Toen ik bij me eerste ging kijken was die afgekeurd dus je weet maar nooit!
Succes ermee!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:44

Ik sluit me aan bij waterkippie!!!!

Live,LOve,'ndLaugh


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 111 bezoekers