wanneer weer ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 21:41

ik heb jamaica vandaag ontwormd, en nu vraag ik me af, over hoeveel weken moet ze weer?
Ze is nog niet eerder ontwormd (gaan we tenminste vanuit) en ik weet wel dat je het dan na een paar weken moet herhalen, maar na hoeveel?


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:44

Vraag het even aan de veearts, ik denk dat het vrij vlot de 2e keer weer moet en een ander merk dan de eerste. Maar de veearts weet het het beste.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:44

Wij ontwormen om de 8 weken en dan om de zoveel tijd een wormmiddel met andere bestanddelen zodat ze niet immuun worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 21:46

jah, maar omdat het nu de 1e x is, moet ze een herhaling hebben, maar ik weet niet meer of het nou 4 of 6 weken was.
Gister is ze ge-ent, en dat moet over 4 weken weer, alleen met het ontwormen weet ik het niet meer

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:47

wij ontwormen de paarden op de boerderij ook om de 8 weken

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:48

?D? een beetje van af welke ontwormingsmiddel je geeft, Furexel/Eqvalan is 6-8 weken en Equest is om de 3 maanden. Zorg er wel voor dat je in het najaar zeker één keer met een middel waar Ivermectine in zit, dit dood horzellarven terwijl andere kuren (ik dacht zelfs ook Equest en Strongid-P) dit niet doen. Volgens mij zijn hier al meer topics over geweest, moet je ff zoeken

in de bijsluiter van Furexel staat ".. en daarna dient een routinebehandeling om de 8 weken te worden herhaald"... bla bla

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sibold op 2001-08-08 21:52 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-01 21:59

zucht Haha!
Het gaat dus niet om de normale ontworming, maar om de extra, omdat ze nog nooit gehad heeft, dus over 4 of 6 weken?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:08

zucht terug
Haha!
zoek dan ff

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:11

Op aanraden van de veearts heb ik Polly na de eerste keer (had oo nog nooit iets gehad) na 4 weken weer gedaan maar dat was omdat ze ok wormen had toen ze bij mij kwam. (dit bedoelde je toch)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 22:20

Heb net met mijn bijna-veearts zus gebeld en zij zei dit:

nu na vrij korte tijd ontwormen heeft niet zoveel zin, tenzij je haar op dit moment van een acute wormbesmetting verdenkt. In dat geval kun je het beste de veearts erbij halen die kan onderzoeken wat het precies is, en dan kun je daar gericht op behandelen.

Belangrijker is dat je haar nu een breedspectrum wormmiddel geeft, eentje die alle stadia doodt. (staat in de bijsluiter of vraag je veearts, equest is er zo een geloof ik.), en dat je haar voldoende geeft, dus haar gewicht niet te laag inschatten.

Dat moet je dan weer op de juiste tijden herhalen, ivermectine om de 8 weken, pyrantel om de 6.

over het wisselen van middel: het is het beste om per jaar één middel te gebruiken (werkzame stof, niet het merk) en dan het volgende jaar een andere, dan om gedurende het jaar steeds te wisselen. Dit vanwege de verschillende groeistadia van de wormen.

Succes!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 14:09

normaal om de 3 maanden staat in mijn boek dat door een dierenarts is geschreven en zo doe ik dat ook dus 4x in het jaar Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers