En alweer een deken vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-11 14:49

Ik heb mijn pony (connemara kruizing) deze winter met deken gehad, als een soort test voor mezelf of het bevalt. Nou het bevalt niet en nu wil ik er ook zo snel mogelijk vanaf.

Ze had een gevoerde winter deken (200 gram) op, maar toen een ander paard deze stuk beet heb ik er een regen deken (ongevoerd) overheen gelegd zodat ze niet nat zou worden door het gat in dat winterdek.

Afijn, het word nu weer warmer en ik heb het winterdek er al onder uit gehaald 2 weken terug geloof ik, dus ze staat nu al met alleen het regen deken.

Vandaag 11 graden en ik heb net het deken er helemaal afgehaald. Kan ik haar nu weer gewoon zonder deken laten staan?

Ze komt uit semi wild en kweekt goed en snel een vacht, ze heeft ook nog een aardige vacht...


saskia_drost

Berichten: 1158
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Benthuizen

Re: En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:05

Ik zou de deken er dan af houden.
Een regendeken alleen helpt niet om het paard warm te houden (alleen als die gevoerd is)
Het paard kan namelijk zijn haren niet meer overeind zetten met een regendeken op...
En zoals je zelf zegt; ze heeft een aardige vacht.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:28

ik zou niet al te veel wisselen me deken op en af laa het dan gewoon af om beovenstaande reden onder andere.

Dinkytoy's Elisabeth
Lini Louise

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Re: En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:56

Bij mij is het altijd af=af. Vacht raakt alleen maar van slag als je om en af doet. Dus ik zou hem nu gewoon lekker aflaten.
Als het weer kouder wordt, dan gaat ie vanzelf meer vacht aanmaken.

01-02-2015 nieuw avontuur gestart met Dunya [/i]

*R.I.P.Dolphin Power 01-02-1988/06-12-2011, bedankt meisje voor alle mooie jaren, ik zal je nooit vergeten!*

dakpan
Berichten: 166
Geregistreerd: 13-02-11

Re: En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:23

Voor wie bevalt het niet? Vond je pony het helemaal niets of jij?
Het is nu wel lastig, want overdag is het al heerlijk buiten (hier in het zuiden!), maar ik vind het 's nachts nog te koud.
Als je pony nog een flinke vacht van zichzelf heeft, zou ik de deken ook afhouden en bij mij is het ook af=af. Ik heb het idee dat ze van het gewissel juist ziek worden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-11 16:20

Ik heb hem afgelaten, ben wel snachts nog wezen kijken of ze het niet koud had maar haar vacht lag gewoon plat en ze voelde warm aan en stond gewoon normaal der ding te doen (ze staat binnen in een schuur met meerdere stallen snachts, dus het was ook best warm daarbinnen)

Volgens mij prima dus, bedankt voor de adviezen, ga hem dus idd maar gewoon aflaten.

Waarom het deken niet beviel, meerdere redenen. Ze kweekte alsnog een dikke vacht, alleen nu wel een hele lelijke (allemaal afgebroken haartjes). De kosten (2 nieuwe dekens door andere paarden kapot gebeten, 2x 120 euro verder). Overgang hoofd/hals naar rest van het lichaam is lelijk (van super dikke smerige vacht naar iets kortere schoon wit haar, geen gezicht).

Andere paarden krijgen haar te pakken door dat deken, been kapot omdat dat paard aan die bilriemen ging trekken, afgescheurde manen etc ;) Ze heeft altijd zonder gedaan, denk dat ze dat ook wel prettiger vind. En ik was nu ook elke keer bang dat ze het koud heeft (is het deken wel warm genoeg) omdat ze haar haren niet overeind kan zetten...

dakpan
Berichten: 166
Geregistreerd: 13-02-11

Re: En alweer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:23

Zo te lezen was het voor jullie beiden niet zo'n geslaagde onderneming! Dan weet je dit ook weer voor de volgende winter, maar eerst.... komt de zomer eraan, joepie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers