Bokt.nl • pelham
Pagina 1 van de 2

pelham

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:00
door bayaatje
hoi,
vraagje. ik heb dus een super drukke en hevige fjord. ik rijd haar met een gebroken bit, maar ze begint hier minder en minder op te reageren. nu is het al zo ver gekomen dat ze niet meer reageert. ze is wel heel hard in haar mond, maar dat had ze al vanaf het moment dat ik haar begon in te rijden. ik probeer haar zoveel mogelijk met mijn benen , gewicht en zit te sturen, verzamelen, en te laten stoppen, maar buiten luistert ze naar niets meer en wordt ze ronduit gevaarlijk. ze durft gewoon weglopen in het midden van het straat dat het vuur uit haar ijzers komen. dit vindt ik echt levensgevaarlijk. ik wil haar binnen gewoon met trens blijven rijden, maar voor buiten te rijden moet ik toch iets gaan verzinnen want dit is voor mij gevaarlijk en voor haar. nu had iemand gezegd dat ik eens een pelham moest gebruiken, maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee . nu is mijn vraag hoe werkt een pelham juist en haalt het iets uit voor mijn probleem.
greets

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:06
door Tessebes
Ik denk dat de meningen hierover nogal verdeeld zullen zijn. Ik rij af en toe ook met Pelham, als dat nodig is. Je hebt een Pelham in gebroken en ongebroken versie. Het werkt scherper in door de hefboomwerking en de ketting. Je moet er wel mee om kunnen gaan, want bij verkeerd (lees: hard) gebruik, kun je zelfs de onderkaak breken. Als het buiten echt te gevaarlijk is op deze manier, dan raad ik je aan het een keer met de Pelham te proberen. Ik rij wel liever met 2 teugels eraan ipv met het pelhamriempje, zodat je niet continu de hefboom hoeft te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:08
door Anoniem
Ik zou me afvragen waarom hij er eerst wel naar een trens luisterde, maar nu steeds minder.
Dat heeft een rede.

Als je er nu een pelhalm inhangt zal hij er vast ook op luisteren, maar als dat ook steeds minder word, wat ga je dan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:16
door bayaatje
hoi,
binnen in wanneer ik les krijgt luistert ze hier perfect heen, maar vanaf het moment dat ik buiten ga trekt ze zich van niets meer aan. ik krijg nu les van iemand die prix sint george rijd en die had me dat aangeraden omdat ik buiten al een paar keer bijna een ongeluk gehad heb met haar. ik blijf eigenlijk veel liever rijden met een gewonen trens omdat ik weet wat er fout kan gaan door verkeerd gebreuk van zo'n bitten, maar ik zit met het probleem van buiten. ik ben al aan het denken geweest of ik misschien te hard in de mond ben, maar dit is het niet, ik krijg altijd complimentjes over hoe zacht mijn handen wel niet zijn.ik heb dit al eens gevraagt en ze zeiden dat dit niet was. ook heb ik haar tanden al laten nazien en ook hier ligt het probleem niet.0 fjorden zijn altijd wel hard in hun mond maar dit gaat wel een beetje ver. ik moet er niet aan denken wat er gebeurt wanneer ze op de loop gaat wanneer er een auto aankomt. als iemand misschien een ander alternatief heeft ze zijn altijd welkom.
groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:33
door Dyonne
Waarom blijf je voorlopig niet even in de bak rijden. Zelf ben ik geen voorstander van echt elke keer buiten met een pelham rijden. Zelf leen ik er voor de strandritten altijd eentje van mijn kennis. Vooral toen ik met menners wegging heb ik hem nodig gehad, omdat ik niet zo groot ben, en hij anders door mijn hand heenloopt. Wel met een dubbele teugel, waarmee je dus moet kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:38
door bayaatje
hoi,
mijn paardje heeft een zwaar ongeluk gehad en daarna een zware operatie aan haar pootje. normaal wouwen ze haar doodspuiten omdat het er zo erg uitzag. nu ga ik stoppen met intensief dressuur te rijden omdat ik al een paar keer voorgehad heb dat ze mankt na intensief werk na een buitenrit heeft ze dit niet. ik heb wel nagevraagt of ze geen pijn heeft aan dit been maar dit is niet het geval. ook beleeft ze veel meer plezier aan buitenrijden ze is 100 % verkeersmak ik denk dat ze gewoon zo hevig is omdat ze dit zo graag doet. met 2 teugel rijden ben ik gewend. ik rijd 2 keer per week een paard met stang en trens dus dat gaat wel . maar ik wil in ieder geval het beste voor mijn paardje als er een ander bit is dan een pelham wil ik dit zeker overwegen, want ik wil echt dat ze nog buiten kan.
groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:44
door Caira
Tsja meningen verdeeld. Ik heb zelf een tanker, en weet alles van doordrammen. Haar rij ik nu buiten ook op een pelham los aan het bovenste teugeltje pas zodra madam kuren in de kop krijgt hoef ik de onderste teugel te gebruiken. Het is dus zo vriendelijk/scherp als je het zelf maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:48
door Tessebes
irish_lady schreef:
Tsja meningen verdeeld. Ik heb zelf een tanker, en weet alles van doordrammen. Haar rij ik nu buiten ook op een pelham los aan het bovenste teugeltje pas zodra madam kuren in de kop krijgt hoef ik de onderste teugel te gebruiken. Het is dus zo vriendelijk/scherp als je het zelf maakt.


Idd, als je een rustige zachte hand hebt en je weet ermee om te gaan, dan kan het imo wel.
Ik heb ook op een Haflinger gereden, daaraan kon je rijtechnisch sleutelen wat je wilde, buiten bleef ze gewoon een drammer. Nou, dan maar ff een scherper bitje erin, ipv bijna verongelukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:49
door Morrie
met het riciso dat ik iedereen weer over me heen krijg hier: ik rijd altijd met een pelham buiten, ik heb geen bak ter beschikking, dus ik rijd altijd buiten!

Ik heb een pelham laten vergroten door de smid omdat ze niet in 17,5 cm te koop zijn in Nederland, ik rijd met een pelhamriempje, met enkele (jacht)teugel, allemaal voor het geval dat ie gaat!

Ik weet wat er gebeurt ALS hij gaat en hoe hard het gaat en hoe lang hij het volhoudt en dat wil ik t.a.t. voorkomen.

Als mijn knol zich gedraagt, rij ik met lichte aanleuning (zoals jullie dat noemen), maar als het nodig is, kan ik er de rem opzetten. Tot nu toe is het niet nodig geweest, maar ik neem het risico niet. Waar ik nu woon zijn geen zandbanen van kilometers lengte zonder zijpaden en verkeer!

Ik weet dat de pelham in de boeken afgeschilderd wordt als een breekijzer en een bit met onduidelijke werking, maar mijn paard weet niet beter, een gebroken trens heeft hij alleen ingehad met dekken, vroeger, toen hij nog hengst was en dan een fijn gedraaid exemplaar, dus als ik met een gebroken trens aankom, wordt ie niet vrolijk!

Ik heb geen paard met dressuur aanleg, alleen recreatief en voor de kar.

Overigens heb ik zo'n 30 jaar geleden intensief gejaagd en toen reed bijna iedereen met een pelham, wisten ze toen niet beter, of zijn de normen zo veranderd in 30 jaar????

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:54
door bayaatje
hoi,
ik denk dat ik het wel eens ga proberen niet zelf kopen eens vragen of ik hem van iemand kan lenen kan ik eens kijken of het verbetert.kan een pelham eigenlijk samen met een gecombineerde neusriem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:55
door Tessebes
Citaat:
Ik weet dat de pelham in de boeken afgeschilderd wordt als een breekijzer en een bit met onduidelijke werking


Ik heb het boek "Verlichte Rijkunst" van Heather Mofett, zij prijst het bit juist aan, omdat je dmv juist gebruik de juiste ontspanning in de onderkaak en dus in de rest van het paard kunst bereiken. Heel interessant boek trouwens, een echte aanrader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 17:56
door Caira
Als je het onderste sperriempje weglaat wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 18:03
door Morrie
ik heb het boek Het paard, het bit en de ruiter van Gertrud Jetten, daarin wordt het als een onduidelijk breekijzer afgeschilderd!

onderste sperriempje??? Een sperriempje gebruik ik niet bij de pelham of bedoel je de kinketting of het slobberriempje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 18:07
door Tessebes
Je moet alleen de bovenste neusriem op normale hoogte (2 vingers onder het jukbeen) laten zitten, de sperriem moet je weglaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 18:09
door Dyonne
bayaatje schreef:
hoi,
mijn paardje heeft een zwaar ongeluk gehad en daarna een zware operatie aan haar pootje. normaal wouwen ze haar doodspuiten omdat het er zo erg uitzag. nu ga ik stoppen met intensief dressuur te rijden omdat ik al een paar keer voorgehad heb dat ze mankt na intensief werk na een buitenrit heeft ze dit niet. ik heb wel nagevraagt of ze geen pijn heeft aan dit been maar dit is niet het geval. ook beleeft ze veel meer plezier aan buitenrijden ze is 100 % verkeersmak ik denk dat ze gewoon zo hevig is omdat ze dit zo graag doet. met 2 teugel rijden ben ik gewend. ik rijd 2 keer per week een paard met stang en trens dus dat gaat wel . maar ik wil in ieder geval het beste voor mijn paardje als er een ander bit is dan een pelham wil ik dit zeker overwegen, want ik wil echt dat ze nog buiten kan.
groetjes


Dan begrijp ik dat je buiten rijd. Je kunt in ieder geval een pelham gebruiken. Een waarschuwing die ik van mijn instructrice kreeg voor ik met de pelham ging rijden, dat ik wel uit moest kijken. Ik heb een pony die weleens wat heet wil worden, en ze waarschuwde uit te kijken met de onderste teugel te gebruiken. Ze zei dat hij weleens steil achterover kon gaan, vanwege de hefboom. Gelukkig reageerde hij niet zo heftig, maar was wel heerlijk te rijden. Ik reed bijna alleen op de bovenste teugels, de onderste alleens met nood. Misschien kun je later wel afbouwen naar alleen en trens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-03 21:40
door Supertje
smurf schreef:
ik heb het boek Het paard, het bit en de ruiter van Gertrud Jetten, daarin wordt het als een onduidelijk breekijzer afgeschilderd!

onderste sperriempje??? Een sperriempje gebruik ik niet bij de pelham of bedoel je de kinketting of het slobberriempje?


In dat boek wordt het niet afgeschilderd als een breekijzer. Er wordt gezegd dat het een bit is met een vrij onduidelijke werking, maar waar veel paarden goed op reageren.
En daar ben ik het wel mee eens.

Een pelham krijgt overigens veel meer weg van een breekijzer als hij met pelhamriempjes wordt gebruikt. Je hebt dan namelijk geen verschil meer tussen de inwerking van de bovenste en onderste teugel, en dat is juist de essentie van de pelham... Met gebruik van die riempjes werkt het bit gelijk hard in op de mond.
De bovenste teugel werkt namelijk in als een ongebroken trens, de onderste als een stang.
Bij normaal gebruik van de pelham pak je de onderste teugel er alleen bij als het nodig is, en dan in eerste instantie nog met lichte druk, met riempjes is dat niet mogelijk, dan werkt de stang ook gelijk in, en dan is het dus inderdaad een heel onduidelijk bit en onnodig scherp.

Als je dus met een pelham wilt rijden, zul je naar mijn mening dus ook eerst moeten leren met dubbele teugel te rijden, les dus ermee. En niet uit gemak pelhamriempjes eraan doen.
Als je toch met enkele teugel wilt rijden kun je beter een kimblewick nemen (geloof dat dat hier thiedeman bit heet), dan heb je een enkele teugel maar toch een kinketting, en kun je de inwerking van het bit bepalen door je handen hoger of lager te zetten (teugel kan op en neer glijden in de D-ringen, hoge handen = inwerking als een ongebroken trens, lage handen = lichte hefboom).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 05:52
door Morrie
als ze een Kimblewick zouden verkopen van 17,5 cm zou ik er allang eentje gekocht hebben! Helaas gaan de paardenmondjes in Europa (ja zelfs in Engeland) maar tot max. 16 cm!

Ik heb vroeger wel met dubbele teugel gereden, maar ik vond dat altijd zo'n hand vol en zo nadenken bij iedere handeling dat ik nu ik uitsluitend recreatief rij het niet doe. Ik stap alleen maar (ben al bejaard)en heb 99% van de tijd NIETS in mijn handen en stop hem op de stem en zit, alleen die ene keer dat hij er ooit vandoor zal gaan, kan ik hem stoppen zonder ongelukken te veroorzaken.

Jammer dat ik geen scanner heb anders zou ik het stukje over het breekijzer even scannen en hierbij zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 12:18
door Supertje
Gertrud Jetten; het paard, het bit en de ruiter schreef:

DE PELHAM

De Pelham werd aan het begin van de 19e eeuw uitgevonden door de Engelse familie Pelham. Het was hun bedoeling om de werking van de stang en de trens te combineren in één bit. In die tijd nam zowat iedereen enthousiast deel aan aan jachten en een veel gebruikte optoming was daarbij waren de stang en trens. Omdat niet alle ruiter daarmee om konden gaan en deze optoming ook niet voor alle paarden even geschikt was, leek de pelham een ideale oplossing.
Helaas was dat niet het geval. Het is namelijk onmogelijk om de inwerking van de bovenste teugel ( de 'trensteugel') te scheiden van de onderste (de 'stangteugel'), en dat maakt de pelham tot een onduidelijk bit voor zowel paard als ruiter.
Dat betekent niet dat de pelham een onbruikbaar bit is, want dat is beslist niet het geval.


TEUGELVOERING

De pelham is ontworpen om in één bit twee bitten te kunnen verenigen en daardoor verfijnder te kunnen inwerken. Om daar gebruik van te kunnen maken MOET de pelham met twee teugels gereden worden. Het gebruik van een pelhamriepje of het bevestigen van één teugel aan de onderste ring heeft niets meer te maken met rijkunst, maar komt neer op het gebruik van het bit als breekijzer. Het ontkent de zin en de werking van de pelham volledig en werkt hard en eenzijdig in op de paardemond. (Een pelhamriempje is een riempje dat de twee teugelringen van de pelham met elkaar vebindt. De teugel wordt aan dit riempje bevestigd).
Meestal worden de twee teugels van de pelham gekruist; dit houdt in dat de bovenste teugel (de 'trensteugel'), onder de pink loopt en de onderste teugel (de 'stangteugel') tussen de pink en ringvinger doorloopt. Op deze manier werkt de pelham iets 'milder' in dan wanneer de 'stangteugel' onder de pink doorloopt en de teugels zich niet kruisen. Er zijn echter meerdere manieren om de teugels te verdelen. Deze zullen uitgebreid ter sprake komen in het hoofdstuk over de stang en trens.
Bij de pelham onderhoudt de ruiter in het algemeen met beide teugels een voortdurend contact met de paardenmond. Soms hangt de 'stangteugel' echter iets door en is het contact dus ook net iets minder stevig. Veel paarden ervaren dit als prettig en ook voor de ruiter is dit aangenaam. Ten eerste heeft hij minder kans dat hij per ongeluk te hard inwerkt en ten tweede kan de ruiter op deze manier de 'stangteugel' alleen gebruiken als hij dat nodig vindt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als het paard op weg naar huis niet meer bereid is om te reageren op de inwerking door middel van de bovenste teugel.

GESCHIKTHEID

Ondanks de per definitie onduidelijke werking van de pelham reagren veel paarden er heel goed op. En niet alleen zij; ook veel ruiters zijn heel tevreden met dit bit. De pelham wordt nog steeds gebruikt bij het rijden van jachten en het voorstellen van jachtpaarden en ook de springruiters amken regelamtig gebruik van de pelham. De pelham is een prima bit voor een paard dat niet van het trekken en knijpen van een trens houdt en een ruiter heeft die graag met voortdurend teugelcontact wil rijden. Ook is de pelham erg geliefd bij ruiters die het prettig vinden om de hefboomwerking van de pelham 'achter de hand te hebben', en/of het omgaan met stang en trens te moelijk vinden.


Ik zie hier in dit stuk niet dat de pelham per definitie als een breekijzer omschreven wordt, alleen dat het rijden met pelahmriempjes vooroordeeld wordt als het gebruikt van het bit als breekijzer, wat het dan ook is.

Een bit is zo scherp als de handen die de teugels vasthouden, en een pelham is naar mijn mening geen martelwerktuig, mits goed gebruikt.
En dat jij zegt dat je de gehele tijd aan het stappen bent en vrijwel niets in je handen hebt, waarom dan een pelham? En omdat je weinig in zou moeten grijpen zou het wel geoorloofd zijn om riempjes te gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 12:26
door Tessebes
Supertje schreef:

Ik zie hier in dit stuk niet dat de pelham per definitie als een breekijzer omschreven wordt, alleen dat het rijden met pelahmriempjes vooroordeeld wordt als het gebruikt van het bit als breekijzer, wat het dan ook is.


Over dat breekijzer kan ik idd meepraten. Ik reed zaterdag met pelhamriempjes eraan buiten. Ik moet even een stevige ophouding maken (hij ging bijna aan de hol namelijk) en hij ging bijna zitten. Het is moeilijk om met die pelhamriempjes eraan gedoseerde druk te geven, die hefboom treedt gelijk in werking. Volgende keer (als het nodig is) ga ik weer lekker met dubbele teugel rijden.

Rijdt er hier iemand met een gebroken pelham?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 12:41
door Caira
Ikke! Heb een gebroken! Eigenlijk meer omdat dat de enige was die er nog lag, maar hij werkt net zo als een stang pelham!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 12:42
door Supertje
Ik heb zelf alleen maar met een ongebroken pelham gereden.
Een gebroken pelham is in de ogen van veel mensen zachter (gebroken=zacht), maar dat gaat niet altijd op, zeker niet bij een bit met hefboomwerking.
Een gebroken bit heeft namelijk een soort notekraker-werking op de onderkaak, met een hefboomwerking wordt de dit nog eens veel meer versterkt, waardoor je een paard als het ware gewoon een tang op zijn onderkaak zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 13:53
door Dyonne
Ik heb alleen met een gebroken pelham gereden, ongebroken lijkt me niets. Deze is niet van mij, leen ik alleen maar, dus heb ook geen keus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 14:08
door Morrie
ik rij met een pelham omdat ik een jong paard heb dat nog niet helemaal verkeersmak is en ik (gelukkig op de zandbanen in Brabant) 4 x met hem op hol gegaan ben met een ongebroken happy mouth trensje erin, geen houden aan dus en ik weet hoe lang hij het vol kan houden en hoe hard hij gaat, als zoiets hier in het drukke Gooi gebeurt, gebeuren er ernstige ongelukken. Ik rij dus met een pelham om hem ALS hij gaat te kunnen stoppen. Nu gaan jullie zeggen dat ik in de bak les moet nemen van een goede instructeur, maar ten eerste ik heb geen bak, maar een mini-Saharaatje en ten 2e (zie een ander topic) er is geen instructeur in het Gooi die mij les wil geven, omdat ik zo'n tank van een knol heb van een onbekend ras. Mijn enige ambitie is gewoon recreatief te kunnen rijden met een passend bit (17,5 cm), gebroken bit accepteert ie niet om dat ze in Oostenrijk gedraaide ijzeren trensen gebruiken om hun hengsten te hanteren. Ik heb voldoende ervaring met dit ras paarden om in te chatten waartoe ze in staat zijn, 4 jaar op een stoeterij gewerkt, dus ik ga op safe!

Als ik hem voor de kar zet, gaat er een B-stang in (die zijn wel passend te koop, maar onder het zadel gooit ie zijn tong erover) en met boomslepen gaat er niet eens een bit in, dat doen we op de stem op een halstertje!

Maar goed, paardrijden is ook aan mode onderhevig heb ik gemerkt: 30 jaar geleden reed bijna iedere jachtruiter op een pelham met riempjes, nu rijdt de hele stal waar ik sta buiten met een pessoabit, de jachtruiters hebben de ophaaltrens ontdekt enz. enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 14:11
door Anoniem
Probeer anders een keer met een halsverlenger (onder aan de singel bevestigen) naar buiten te gaan.

Dit heb ik zelf ook gedaan met een pony die heel hard in de mond wase en het ging toen echt beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-03 14:25
door Morrie
ik heb een halsverlenger, maar die past niet, is niet lang genoeg , ik krijg hem nergens vast en ik zou daar nooit mee buiten rijden, evenal niet met een slof. A;s je paard struikelt kan hij nooit meer zijn evenwicht terug krijgen! Ik vind een Thiedemann teugel nog het meest acceptabele om mee buiten te rijden, maar ja, die had mijn paard na 1 minutt al aan gort getrokken.

Met een gewoon handzaam normaal formaat paard zou het misschien wel kunnen, maar ik heb een dikke koudbloed van 600 kilootjes met een megagroot hoofd en een enorme hals.......