Dik been=toch blijven bewegen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:42

Citaat:
Suzan1, ik denk dat jij het over andere iceboots hebt


heb van die opblaasbare boots, destijds geadviseerd door de da, maar ik mocht ze absoluut niet in de diepvries leggen (te koud).

De meeste paardebenen zijn toch wel opgeschoren (zeker 's winters) en dan zit er niet zoveel haar meer.

Na 10/15 minuten hebben die van mij geen werking meer (ze worden dan lauw). Zou dus inderdaad best wel een andere boot kunnen zijn.

Maar... ben er verder wel tevreden over

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:33

Dees schreef:
Dik been = teken dat er wat mis is.
Todat je weet wat er mis is, ga je niet rijden, niet draven en niet galopperen.
Wel ga je (in verreweg de meeste gevallen) stappen, aan de hand, op het harde. En als je erg twijfelt over de oorzaak, en de dikte blijft zonder reden dagenlang aan, bel je de dierenarts.

Een dik been, wat de oorzaak ook is, betekent bij mijn paarden meteen 10 tot 14 dagen sowieso geen arbeid.


ik dacht hetzelfde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:38

Dees schreef:
Dik been = teken dat er wat mis is.
Todat je weet wat er mis is, ga je niet rijden, niet draven en niet galopperen.
Wel ga je (in verreweg de meeste gevallen) stappen, aan de hand, op het harde. En als je erg twijfelt over de oorzaak, en de dikte blijft zonder reden dagenlang aan, bel je de dierenarts.

Een dik been, wat de oorzaak ook is, betekent bij mijn paarden meteen 10 tot 14 dagen sowieso geen arbeid.


Dit vind ik dus echt enorm overdreven, sorry. De enige keer waarbij bij een dik been absolute rust geboden is is in geval van een peesblessure. In alle andere gevallen kan (rustige) arbeid juist een heel goed onderdeel van het genezingsproces zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:45

Ter aanvulling: de kunst is dus om te leren kijken naar hoe je paard functioneert en waar de zwelling op gebaseerd is. Dus om de peesklap van het stalbeen te kunnen onderscheiden.

De dikkigheid bij gezwollen benen weghalen heeft weinig met "trucjes" te maken zoals je eerder omschrijft (en dat vat ik dan op dat je zoiets heeeel erg vies vindt, als je het zo opschrijft) maar gewoon simpel met genezingsprocessen bevorderen. Zie het verhaal over een wondje hierboven. Beweging stimuleert de circulatie en dat is voor alle onderdelen alleen maar bevorderlijk. Rust roest echt bij paarden!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:59

sluit me volledig bij Zep aan

Dees

Berichten: 18912
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:27

Ik niet Haha!
Trucjes zijn handelingen die je verricht om het been dunner te laten worden. Maar daarmee is de oorzaak van het dikker worden van het been vaak nog niet bestreden. En als je weet wat de oorzaak is van de dikke benen, heb ik er geen moeite mee. Maar ik hekel symptoom-bestrijding.

Zo zal een paard dat dikke benen heeft vanwege dat uur intensieve les in die te zware bak, idd weer dunne benen hebben als je er de volgende dag een kwartiertje op rijdt... Maar daarmee is de overbelasting van de dag ervoor absoluut niet ongedaan gemaakt. Sterker nog, daar heb je met het rijden weer wat aan toegevoegd..het lichaam heeft minimaal 48 uur nodig om te herstellen na een overbelasting.
En ook stalbenen zakken af na wat beweging, maar vraag jezelf eens af ; waarom heeft je paard stalbenen?

Ik ervaar rust niet als stilstaan in de box 24 uur per dag. Rust is stappen aan de hand, en los in een kampje weide. En dat roest niet, nooit. Sterker nog, daarvan krijgen heel veel paarden veel te weinig.

En een ieder die dus gaat rijden ondanks dat het lichaam van het paard aangeeft dat er ergens iets niet helemaal top is, en ondanks dat hij of zij niet helemaal weet waarom dat lichaam het zo aangeeft, nou ja, die vind ik dom.
Ik ga op internet absoluut niet vertellen dat het allemaal meevalt. Echt niet, als je weet hoeveel paarden volledig in de soep worden gereden, waarvan de ruiter zegt "goh, nu je het zegt, hij had al tijden smorgens wat last van dikke benen".... Frusty Er is absoluut veel te veel onkunde in hippisch Nederland...
Je kan beter te voorzichtig zijn dan te laconiek.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:47

Mijn Haf heeft dus van de week Einschuss gehad, van een klein wondje. Dan wordt het been dus niet meer dunner na stappen en koelen. Maandag heeft ze antibiotica en ontstekingsremmer gehad, en is het been in een nat verband gezet, en moest ze op stal blijven. Dinsdag was het een stuk dunner, dus mocht ze weer de wei in zonder verband. Wel heeft ze nog antibiotica gehad en ligt er voor vanavond ook nog een spuit klaar. De komende dagen moet ik stappen en afspuiten en 's nachts een stalbandage, pas vrijdag mag ik er weer op (maar ik plak er nog een paar dagen vakantie achteraan).