hackamore??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

hackamore??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 09:44

hi,
Kan iemand me de werking van een hackamore uitleggen?
Werkt dit scherper dan een gewoon bit, of juist niet? en waarom zou je met een hackamore gaan rijden, ja, als je paard een mondprobleem heeft begrijp ik, maar zijn er nog andere redenen?

ik ben benieuwd.
Lachen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:53

Ik weet wel de werking van een natural hackamore Tong uitsteken
Maar die bedoel je natuurlijk niet Knipoog

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:04

zover ik weet is dit toch het scherpste bit wat er is?
je kunt als het goed is een hackamore met en zonder bit,en met korte en lange scharen.
zodra je druk op de teugels zet krijg je een behoorlijke druk op de neus,je kunt er zelfs het neusbeentje mee breken met een te harde druk...
meer weet ik ook niet echt,maar er zullen wel bokkers zijn die je er verder mee kunnen helpen.

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 10:26

ik dacht ook dat het heel scherp is. het lijkt me niet echt geschikt voor kinderen?? iemand die ik ken laat haar dochtertje (9jr) er met haar pony mee rijden.......

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:35

Een hackamore met korte scharen die niet te laag op de neus ligt, en het liefst zo'n natural uitvoering waar Dola het over heeft (die heeft geen harde neusriem), daarmee breek je de neus niet zo snel. Hoe lager hij echter op de neus inwerkt en hoe langer de scharen, hoe meer schade je kan aanrichten. 't Is geen optoming voor kinderhanden lijkt me, of die moeten al heel vaardig zijn....

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:37

waarom denk je dat ze bij de z klasse (bij de pony's dan) geen stang in mogen?
en die zal wat zachter zijn dan een hackamore...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:38

't is wel vrij scherp ja. Ik rijd ermee omdat ik heel weinig kracht in m'n handen heb (vanwege RSI) en Rowan in het bos anders niet goed tegen kan houden. Voor de hackamore heeft hij meer respect als het bit, want hij doet zichzelf pijn als hij er doorheen probeert te lopen, dus laat hij dat wel uit z'n hoofd. Verder is het met afstanden rijden wel zo makkelijk om geen bit te gebruiken.
Ik rijd overigens western, dus hij heeft alleen last van de hackamore als hij lastig is. Zolang hij zich netjes gedraagt loopt hij aan de lange teugel.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:17

volgens mij valt die hackamore wel mee, ik heb er zo eentje met korte scharen en mijn paard loopt er zo doorheen, nu is dat geen gevoelig warmbloedje, maar een koudbloed met een betonnen bek die bomen uit het bos heeft gesleept bij zijn vorige baas.

Ik heb de hackamore opgestuurd naar Sox (die heeft een Tinker) en die stuurde hem een week later weer terug, ook Sox liep er doorheen.

Vroeger had ik (ook al) een bosbouw-Fjord, die reden we altijd op hackamore of Liverspoolstang, want anders was ie niet te sturen!