Hoog risico fructaan in het gras....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Hoog risico fructaan in het gras....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 08:57

Hallo!!

Stel het risico van veel fructaan in het gras is hoog (fructaanindex van paardnatuurlijk), kan je je paard dan beter op lang gras zetten of op kort gras (prikwei)?

Stel deze vraag omdat ik vaak hoor dat in lang en kort gras evenveel fructaan zit, maar omdat een paard op kort gras meer gras eet als een paard op lang gras, zou hij op kort gras meer fructaan binnenkrijgen. Klopt dit? En wat zijn jullie ervaringen met paardjes waarbij je moet opletten op het fructaangehalte?

Marigold

Re: Hoog risico fructaan in het gras....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:24

volgens mij was het zo dat fructaan zich ophoopt in gras dat nog wil groeien,
maar tijdens vorst niet groeit en het fructaan vasthoudt, en dan groeit zodra de zon er is.
dus dan zou je denken dat lang uitgegroeid gras beter is dan kort gras maar pin me er niet op vast en ga ook maar niet aan de hand van deze post van mij je paard op het lange gras zetten, straks heb ik het mis snap je.
even afwachten op reacties, ben zelf ook wel ff benieuwd of ik het nog goed heb onthouden.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 10:35

Ja, precies zo heb ik dat ook altijd gehoord idd. Ik heb nu geen paardjes waarmee ik daar voorzichtig mee hoef te zijn, maar ben 3,5 week geleden mijn lieve vriendje verloren aan hoefbevangeheid en ernstige insuline resistentie. Ik ben er heel erg onzeker van geworden qua voer en wei zeg maar.

ik wil echt dat risico niet meer lopen dus, ze staan nu op een eiwit en suiker arm dieet en ik wil graag weten wat het beste is als het Fructaan risico hoog is.
Ze zijn nu niet ziek en dergelijke dus vind het ook weer zo overdreven om ze direct op een paddock te zetten.
vandaar dat ik graag wil weten idd, beter lang of kort gras.

Ben benieuw...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:43

http://www.paddockparadijs.nl/

Kijk eens op bovenstaande site bij de fructaan-index, dan zal je zien dat het fructaangehalte in het gras op het moment hoog is in heel Nederland. Woon je bij Luik dan is het gehalte gemiddeld. Dus dan is het verstandig om je paardje van het gras af te houden.

Oh, en als je het paardje toch de wei in wilt doen, dan zou lang gras beter zijn... In kort gras hoopt het zich op.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:49

Je kan als het fructaangehalte hoog is je paard beter op een wei houden met langer gras omdat dat beter is uitgegroeid.

Zelf heb ik ook een hoefbevangen gevoelig paard en aan het begin van het seizoen (zo van april tot en met half juli) houd ik de fructaan index in de gaten. Hij staat dan op een stukje land met heel lang gras, waar ik zelf bepaal hoeveel hij binnen krijgt. Pas in juli gaat hij de groep in. Sowieso gaat hij pas in de middag het land op als het een koude nacht is geweest en daarna een zonnige dag.

Ik gebruik altijd de index van www.paardnatuurlijk.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:23

Voor normale gezonde paarden is er niets aan de hand. Maar bij koud en zonnig weer, zoals nu, kun je paarden met aanleg voor HB beter van de weide halen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 08:59

Ja, okay. Dan heb ik dat altijd goed begrepen. Mijn pony's nu zijn niet hb gevoelig (thank god). Bedankt voor de reacties! Ben super geholpen!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:28

Arabesk schreef:
Voor normale gezonde paarden is er niets aan de hand. Maar bij koud en zonnig weer, zoals nu, kun je paarden met aanleg voor HB beter van de weide halen.

Maar hoe zou je kunnen weten of je paard ertegen kan? Als ze eenmaal ziek zijn geweest weet je het wel en bepaalde typen zijn er extra gevoelig voor. Maar als dus niet in die catogorie vallen is dat toch lastig te achterhalen of niet?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:46

dacht ik ook, PBA je weet pas of zee er gevoelig voor zijn als het te laat is , daarom onze Nf 's die het gelukkig nooit gehad hebben er ook maar af .

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:57

Daar hebben jullie uiteraard ook weer gelijk in. Mijn ruin van 6 heeft nog nooit wat gehad en die heb ik zelfs een periode op kuilgras gehad en hij kreeg volop suiker (heel onwetend toen). Inmiddels door ervaring ben ik voorzichtig met mijn pony`s (ruintje van 6, merrie van 9 maanden en over 2 weken ook een merrie van 4 1/2 maand). Ze staan op een eiwit- en suikerarm dieet en als het fructaan risico hoog is zet ik ze op hoog gras. Ze hoeven van mij niet op de paddock namelijk. Ze krijgen ook veel beweging dus alles in verhouding volgens mijn DA.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:51

ja , maar toch weet je het nooit , ik ken een pony die eerder te dun dan te dik is , veel beweging heeft ,
op dat moment niet in het land stond , dus van fructaan geen sprake , en toch hoefbevangen werd , dus
zeg maar hoe dat is gekomen , ik vind het een vreselijke ziekte dus ben er erg bang voor , maar denk niet dat je het altijd kan voorkomen

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:24

Klopt, maar mijn ruintje die onlangs is overleden, was ernstig insuline resistent geworden door niet hele goede verzorging en voer. In September heb ik hem gekregen en ben daar dus in November achter gekomen. Bij hem was de oorzaak van hb dus suiker (in combinatie met stress).

Bij de pony's die ik nu heb kan ik dus in elk geval mijn best doen om het te voorkomen. Hb heeft zo vreselijk veel oorzaken dat het zo van iets anders kan komen, daar heb je absoluut gelijk in.

Feit is wel dat het gewoon zwaar klote is als je paardje het krijgt.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:47

ja , wij hebben een shetlander gehad die was licht bevangen , maar dat was al zo vreselijk , ze wilde heel niet lopen en stond de volgende dag op hetzelfde plekje , deze pony , kreeg het trouwens wel bij gevaarlijk weer , vriezen en stralende zon , maar helaas wisten wij toen nog niet dat dat gevaarlijk was , ze was er met 2 weken vanaf en heeft het nooit meer gehad , sindsdien hou ik de fructaan ook bij hoor .

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:47

Er moet ergens een grafiek zijn waar die gehaltes elke dag worden bijgehouden.
Kan er nu niet opkomen waar die staan

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:52

De dierenarts had hier vorige week veel hoefbevangen paarden.
Omdat het wat droger is,, zijn de paarden hier en daar, na lange tijd weer op de ( korte)
wei gezet. Tgv de vorst en zon dus toch veel te veel fructaan.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:53

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:56

hier gaan ook de niet risico gevallen niet op de weide bij een hoog fuctaan.
Wil het koste wat kost voorkomen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:59

@sjonnie48 Het idd echt heel erg!! Mijn liefste heeft het afgelopen winter dus weer heel erg gehad.
Heeft 7 weken op stal gestaan, uiteindelijk hielp zelfs de buut niet meer. Toen heb ik de keuze gemaakt hem te laten gaan.
Door op het fructaan in het gras te letten zou je shet technisch gezien niet meer bevangen raken al blijven ze er gevoelig voor. Voorkomen is beter dan genezen he.....

Je hoort ook steeds vaker dat paarden die zomerexceem hebben er ook meer last van hebben als ze veel suikers krijgen. Paardje van mijn instructrice had er minder tot geen last meer van sinds ze op de hoeveelheid fructaan lette..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:24

MrMambo schreef:
@sjonnie48 Het idd echt heel erg!! Mijn liefste heeft het afgelopen winter dus weer heel erg gehad.
Heeft 7 weken op stal gestaan, uiteindelijk hielp zelfs de buut niet meer. Toen heb ik de keuze gemaakt hem te laten gaan.
Door op het fructaan in het gras te letten zou je shet technisch gezien niet meer bevangen raken al blijven ze er gevoelig voor. Voorkomen is beter dan genezen he.....

Je hoort ook steeds vaker dat paarden die zomerexceem hebben er ook meer last van hebben als ze veel suikers krijgen. Paardje van mijn instructrice had er minder tot geen last meer van sinds ze op de hoeveelheid fructaan lette..

Verstandige keuze geweest , hoe moeilijk ook , alsnog sterkte met het verlies van je vriendje
maar hoe voer je zoveel mogelijk suikervrij ?
Hier in de buurt is geen hooi meer te krijgen , dus nu hebben we kuil , liever niet , maar er is niets anders , maar dat betekent ook dat we , straks weer vers hooi moeten voeren , want overjarig hooi is er niet , wij hebben geen ruimte voor opslag namelijk ,

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:13

Mijn mini is begin dit jaar ook hoefbevangen geweest (vrij ernstige mate), maar staat wel gewoon op de wei nu overdag. Wel hou ik hem extra in de gaten. Heb tijdens zijn zieke periode ook veel contact gehad met de DA en die voorziet geen problemen zolang ik een goed opbouwschema heb en hem goed in de gaten houdt.

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik erg opzie tegen het voorjaar, en bang ben dat het weer de fout in gaat. Ik heb mn mini april 2010 gekocht omdat hij 'zielig' was, met het vermoeden dat het mogelijk hoefbevangenheid was. Toen ik hem kocht kon hij amper lopen en had veel pijn, hij had het vermoedelijk al een lange tijd, waardoor zijn linker hoefbeen ook al deels gekanteld is waarschijnlijk.
Gelukkig knapte hij gauw op na meerdere DA bezoeken, pijnmedicatie, bloedverdunners, nat zand, opbouwschema en de rest van het riedeltje.
Tot nu toe doet hij het echt voorbeeldig en is iedereen tevreden, mn smid komt elke maand en ziet gigantische verbeteringen :) Ik hoop dat het dit voorjaar ook goed gaat!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:25

@sjonnie: ze krijgen hooi en geen kuil.
Ik voer ze 500 ml zemelen met 150 ml Sanequi en daarbij vitamine supplement van Subli en wortels. Niet suikervrij maar wel suikerarm.
Tuurlijk krijgen ze af en toe snoepje, maar ik overdrijf niet met geven.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:30

@Karin Ik zou hem dan van het nieuwe, jonge gras afhouden. Je kan er donder op zeggen dat ie het van fructaan weer krijgt. Niet alleen voorjaar is gevaarlijk hè, najaar ook. Gras krijgt dan weer een boost voor de winter. Het ligt ook grotendeels aan de weersomstandigheden hoeveel fructaan er in het gras zit. Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl daar staat alles heel duidelijk op. Misschien heb je er wat aan! Sterkte met je mini!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:46

als de bloei in het gras zit is alle voedingswaarde eruit, de meeste paarden vinden het dan ook niet meer lekker omdat het dan vaak droog en stengelig is. Hoe langer het gras hoe minder er in zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 02:02

daffie1986 schreef:
als de bloei in het gras zit is alle voedingswaarde eruit, de meeste paarden vinden het dan ook niet meer lekker omdat het dan vaak droog en stengelig is. Hoe langer het gras hoe minder er in zit.

Maar dat geldt helaas niet voor het suikergehalte....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 04:38

Het maakt niets uit. Paarden hebben een feilloze neus voor jonge sprietjes.
Je doet er beter aan, als je paarden gevoelig zijn voor hoefbevangenheid (meestal pony's) om ze dan niet te laten grazen of, als het je eigen land is, de grasmat eens vervangen met grassoorten die minder fructaan produceren.