hoe bak/paddock vrijhouden van gras/onkruid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

hoe bak/paddock vrijhouden van gras/onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 21:08

Wij hebben een rijbak 20x40, eerst gebruikten we deze vooral als paddock voor een aantal uren per dag maar momenteel wordt deze bak eigenlijk niet gebruikt.
Toen de paarden erin liepen bleef de bak vrij van gras en onkruid, nu echter groeit het flink en weet ik niet meer goed wat ik ertegen moet doen. Mijn man wil spuiten, maar dat vind ik niet zo'n top-idee, maar met de schoffel of hark red je het ook niet meer. Het ziet er zo slordig uit zo, wie heeft er tips?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: hoe bak/paddock vrijhouden van gras/onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:14

Als je een sleep hebt liggen dan gewoon regelmatig de sleep er door halen. Dan heb je het meeste vaak wel vrij snel weg maar de hoeken moet je dan wel met de hand doen.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:14

regelmatig met een eg of manege bodemvlakker erdoor.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: hoe bak/paddock vrijhouden van gras/onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:23

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: paarden er weer een tijdje een aantal uur per dag op laten, is het zo weer onkruidvrij.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 21:50

hwn schreef:
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: paarden er weer een tijdje een aantal uur per dag op laten, is het zo weer onkruidvrij.


Ik weet het, maar door iets (ik weet helaas niet wat) ervaart mijn ruin grote stress op de rijbak sinds een zekere dag in april. Sindsdien begint hij extreem te hoofdschudden zodra ik hem op de rijbak/paddock zet...dat wil ik hem niet aandoen en vandaar dat we de paarden er nu niet inzetten.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: hoe bak/paddock vrijhouden van gras/onkruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:14

Ai, dat snap ik. Mss is het geen stress, maar is ie allergisch van één of ander onkruid in de bak? In dat geval zou ik wel gaan spuiten.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 14:48

hwn schreef:
Ai, dat snap ik. Mss is het geen stress, maar is ie allergisch van één of ander onkruid in de bak? In dat geval zou ik wel gaan spuiten.


Ik weet het niet...dat zou kunnen. We zijn er nog niet achter. Als hij gewoon de wei op mag is er niks aan de hand.
Maar bv met het opleggen van zijn deken wil hij ook wel eens ineens hoofdschudden, vandaar dat ik dacht aan een uiting van stress.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:54

dieseltje schreef:
hwn schreef:
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al: paarden er weer een tijdje een aantal uur per dag op laten, is het zo weer onkruidvrij.


Ik weet het, maar door iets (ik weet helaas niet wat) ervaart mijn ruin grote stress op de rijbak sinds een zekere dag in april. Sindsdien begint hij extreem te hoofdschudden zodra ik hem op de rijbak/paddock zet...dat wil ik hem niet aandoen en vandaar dat we de paarden er nu niet inzetten.


Geeft die niet gewoon aan dat hij zich daar verveelt? Of heeft hij het ook als je daar rijdt?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:13

Sclimpre schreef:
Geeft die niet gewoon aan dat hij zich daar verveelt? Of heeft hij het ook als je daar rijdt?


Nee, het is direct als je hem vastpakt om naar de bak te brengen. Als ik hem er dan toch op zet gaat hij headshaken en ijsberen, eerst in stap, uiteindelijk in draf/galop. gedrag begint dus echt direct. Hij staat er dan niet alleen op, heeft een paar speeltjes liggen en hooi om te knabbelen, maar niks kan hem afleiden.

Ik mag hem helaas wegens medische reden aan mijn kant niet meer rijden. Hij is zelf ook flink ziek geweest, ik wil wel graag over even het grondwerk/lange lijnen weer op gaan pakken in de rijbak om te zien wat hij dan doet.