De ideale bak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

De ideale bak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 22:11

We zijn van plan een gedraineerde buitenak aan te leggen. Met welke toepassingen, ideeen en firmas hebben jullie goede ervaringen? Waarin kun je ook swinters nog lange tijd doorijden?

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:47

Tsja......hoe moet ik dat uitleggen gewoon ehm.....zand met van die soort van vloerbedekking stukjes erin dat het goed drijneerd!!!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:52

dat ken ik ook,het lijkt wel op soort stukjes vilt/vloerbedekking,of fijne houtsnippers..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:03


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:09

Ik ben absoluut voorstander van de Agterberg bak! Vilt snippers vind ik super. Hout wat minder: gaat rotten en als het vriest wordt het heel snel glad.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:37

ja en weet je ook wat een achterberg bodem kost ..?! ja we hebben er zelf ook een:d

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:39

Nou, nee niet echt... Weet alleen dat de stalprijs omhoog ging toen we een nieuwe bak hadden...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:42

Een agterberg bodem is zeker niet goedkoop, maar wel erg fijn. Bij ons moet er ook een nieuwe bodem in, en ben heel hard bezig om de stal eigenaar te overtuigen..

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:05

wij hebben een bak van van doorn meen ik,uit soest en zijn super tevree,niet goedkoop.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:31

Is vloerbedekking niet verboden of heb ik dat verkeerd?

Ik zou er in elk geval nooit alleen maar zand in doen want dat is echt niks als het te droog is (zware bak) en als het te nat is liggen overal plassen of als het vries heb je alles bevroren...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:04

wij hebben leemzand, met drainage systeem, t drainage systeem is aangelegd door plaatselijke loonwerker.Doet t goed, maar als ik nu een nieuwe bodem zou nemen, zou ik een eb en vloed systeem doen, wat is dat eigenlijk voor bodem met grasachtig iets??Dat schijnt ook erg goed te zijn.

Onze bak is net aan de zware kant, en met dit weer ben je de hele dag aan t sproeien, want eer je t ene stuk nat hebt, is het andere al weer bijna droog, de sproeier staat dan ook minstens 5 kwartier per stuk, dus dan ben je wel ff bezig.En t leemzand is ook leuk voor witte voetjes, die worden geel Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:07

Wij hebben zowel in de binnen- als buitenbak een Achterbergbodem Schijnheilig Echt ideaal en rijdt super

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:13

Feetje schreef:
Is vloerbedekking niet verboden of heb ik dat verkeerd?
...

Vloerbedekking = 'All Wheather Tuft'. Ik heb het in de paddock liggen en het is niet verboden. Je krijgt er een 'ontloog'verklaring bij ter bevestiging dat het buiten gebruikt mag worden.

Mijn paddock is na een fikse regenbui in 3 uur 'droog', stuift minder en is 's winters nooit keihard bevroren. Mijn paarden staan de hele dag buiten en hebben geen 'modderpoel' in de herfst.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:21

Achterberg of eb-en vloed systeem, beide zijn super en kunnen gehele jaar door!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:43

Absoluut Agterberg.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:16

Ben ik niet met je eens feetje.Ik heb ook leemzand.
(de voetjes worden eigenlijk niet geel bij die van mij.)De loonwerker hier heeft zowel de bodem als de drainage eronder aangelegd.
Na een vreselijk stortbui liggen er iets plassen in maar die zijn ook na een halve middag verdwenen terwijl het weiland dan nog blank staat.
Zelfs nu ben ik nog niet aan het sproeien want hij stoft dus nooit.
Ook is hij echt niet mul eerder wat aan de te harde kant want hij moet weer los getrokken worden.Hoe hij zich in de winter houd maakt me niet zoveel uit want dan kan ik binnen rijden en met deze bak heb ik er geen ervaring mee, hij ligt er nu 3 maanden

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:07

Leemzand, is dat dat gele?

Bij ons ligt er wit in in elk geval...
Het is wat je wil maar ik vind het niet ideaal. Maarja, beter iets te zacht dan te hard vind ik dan...Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:13

Nimber schreef:
Ben ik niet met je eens feetje.Ik heb ook leemzand.
(de voetjes worden eigenlijk niet geel bij die van mij.)De loonwerker hier heeft zowel de bodem als de drainage eronder aangelegd.
Na een vreselijk stortbui liggen er iets plassen in maar die zijn ook na een halve middag verdwenen terwijl het weiland dan nog blank staat.
Zelfs nu ben ik nog niet aan het sproeien want hij stoft dus nooit.
Ook is hij echt niet mul eerder wat aan de te harde kant want hij moet weer los getrokken worden.Hoe hij zich in de winter houd maakt me niet zoveel uit want dan kan ik binnen rijden en met deze bak heb ik er geen ervaring mee, hij ligt er nu 3 maanden


bij ons was ie in t begin ook steviger, maar moet m nu vaak slepen, en sproeien, als er een vreselijke stortbui is geweest is ie binnen 2 uur 'plasvrij' , in de winter kan je er vrij lang op doorrijden, maar niet als het echt hard gaat vriezen, dan ga ik ook naar een pensionstalling met binnenbak.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:52

Agterberg!!! OK dan!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:24

Ik heb geen verstand van de verschillende maatschappijen en bodems maar ik weet dat:

bodems heel stoffig kunnen worden, dus moet je veel sproeien
bodems heel zwaar kunnen zijn, dus niet goed voor je paard
bodems niet verend genoeg kunnen zijn

Oftewel, dat je met deze dingen rekening moet houden.
En verlichting is ook een must.

Juut

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:43

Wij krijgen een nieuwe bak en als het goed is ook een Agterberg bodem!!! Haha! (ik hoop het maar..., je hoort daar zoveel goede verhalen over)

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:58

ken een bak is door kennis gemaakt, wegzeil, daarop zand, dan houtsnippers en dan snippers beetje mengen met zand, de ideale bak! in de winter kon je nog gewoon rijden want het bevroor niet door de snippers, met regen was het altijd droog omdat dat door het wegzeil ging en met droogte heb je ook geen last omdat het zand niet opstuift door de snippers

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:55

houtsnippers is leuk voor de eerste 2 jaar daarna gaat het rotten en wordt je bak glad, tenzij je er dan weer zand over gooit.
bij ons op stal hebben we een eb en vloed bak dat is ideaal vooral ook met dit weer, het stuift niet, dat is ook beter voor de longen van je paard. en hij is nooit te zwaar. maar daar zit ook een leuk prijskaartje aan. en zoals de rest al zei een agterberg bodem is ook zeer goed.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:01

Let op dat je met viltsnippers/tapijt de kans hebt dat je alles af moeten laten voeren, wat heel veel geld kost. Iemand bij mij in de buurt moest haar bak 50cm uit laten graven, was ook vilt snippers, vanwege de verontreiniging. Alles moest als afval opgehaald worden, wat een hoop geld kost.
Daarnaast zijn er mensen die benauwd worden van tapijt, en ook tapijt gaat stoffen.

Zelf heb ik een bak met drainagezand, en dus drainage om de meter. Ik heb er dennenhoutsnippers doorheen zitten, die rotten niet echt. Bak wordt ook niet glad. De bak hebben we na 5 jaar opgeknapt, dat wil zeggen iets zand en houtsnippers erbij, en hij is weer super. Eigenlijk moet hij nu na een jaar gebruik wel weer een keertje geslepen worden, maar dat komt er nooit van. Rijden gaat prima, hij is bijna nooit te nat, en ook bijna nooit ta hard. Ideaal bakje dus. De Houtsnippers komen bij van Doorn uit Soest vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:18

Dyonne schreef:
De Houtsnippers komen bij van Doorn uit Soest vandaan.


Die hadden wij ook in de bak en ze bevielen erg goed.