hoe moet ik het risico delen? leenpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

hoe moet ik het risico delen? leenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 18:03

Ik krijg waarschijnlijk een paard van iemand anders op stal die ik dus door ga rijden. Verkeersmak maken enz.
Nou zijn dierenartskosten in principe voor haar. Maar nou zei zij:"De dierenartskosten zijn voor mij, maar als jij bijvoorbeeld een stomme fout maakt en er gebeurd wat, dan zijn ze voor jouw!"
Maar waar zou die grens liggen, als het paard bijv schrikt en hij springt voor een auto, is het dan mijn stomme fout, omdat ik hem niet in bedwang kon houden?

Hebben jullie hier ervaring mee en anders hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou namelijk zelf het liefste willen dat zij het altijd betaald, omdat ik niet expres iets doms ga doen. Ik ben wel gek, niemand doet zoiets!, toch???

Liefde voor het leven


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:14

nee het blijven dieren, als het paard voor een auto springt is dat niet jouw nalatigheid.
maar echt stomme fouten, ja dat is logisch dat je die zelf moet betalen

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:25

Vind ik inderdaad ook een beetje krom. En wie gaat dan bepalen of het jouw "stomme fout" is??
Snap wel wat ze bedoelt, maar in principe geeft ze jouw zo wel het vertrouwen om haar paard verder in te rijden, maar heeft ze er geen vertrouwen in dat jij verantwoordelijk met haar paard omgaat...
Lijkt mij een beetje vreemd.
Ik zou zeggen: "Het is jouw paard, ik help jou, en alle dierenartskosten zijn voor jou. En als jij bij voorbaat al denkt dat ik domme dingen met je paard ga doen, dan kun je beter iemand anders zoeken om hem te rijden."
Ik bedoel, je doet je paard toch niet express een verwonding of weet ik het wat aan??
Ze moet wel vertrouwen in je hebben anders zou ik het niet eens meer doen.
Kun jij dadelijk een dierenartsrekening van duizend Euro betalen omdat het paard schrok en in het prikkeldraad sprong (en zij dat dus jouw "stomme fout" is (had je hem maar onder controle moeten houden idd ))
Nee dankje....

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:44

Mursey: ik kan me die reactie van de iegenaar wel voorstellen, een goede ruiter zonder paard weet echt nog niet alles van verzorging, en kan eens fouten gaan maken....ik kan me voorstellen dat ze geen zin heeft om daarvoor op te draaien.....

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 18:46

ja maar vertel dan is wat de fouten van mijn kant kunnen zijn die dom zijn? Ik zou het echt niet weten, heb al 3 jaar een eigen paard en zou het echt niet kunnen bedenken missnunke wat dan bij de verzorging mijn fout kan zijn?

Liefde voor het leven

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:49

Maar als ik die eigenaresse was en ik wist niet of degene die mijn paard verder gaat rijden wel verstand van zaken had, dan deed ik het niet.
Tuurlijk iedereen maakt fouten, maar nooit expres.
Ik zou zelf niet met deze regeling accoord gaan.
Ik rij zelf ook paarden van andere mensen en zoiets heb ik echt nog nooit gehoord. En als ze dat van me zouden vragen zou ik vriendelijk bedanken voor de moeite.
Van de ene kant snap ik de eigenaresse wel, van de andere kant echt helemaal niet.
Dus mijn mening nogmaals, niet in toestemmen, jij verleent haar toch ook een gunst. Jij vraagt toch ook niet aan haar of zij de doktersrekening wil betalen als haar paard een "stomme fout" maakt. Toch???????
Laatst bijgewerkt door Mursey op 06-08-03 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:49

ik ben geen super goede ruiter, ik heb ook geen eigen paard, maar ik ben al genoeg paarden-eigenaren tegengekomen die heel wat minder van de verzorging afweten dan ik, jammer genoeg
beetje kortzichtige reactie, verschil per persoon, ligt geheel aan de ervaring die je opdoet in je leven met paarden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:51

Ik heb ook een poosje een leenpaard gehad en daarbij was duidelijk dat alle dierenarts kosten voor rekening van de eigenaresse zou komen. Dat stond ook zwart op wit. Alleen schade aan tuig door onoordeelkundig gebruik viel onder onze kosten.
Lijkt mij anders een beetje lastig. Stel dat het paard iets heeft, zichzelf aangetikt met rollen bijvoorbeeld. Is het dan jouw schuld omdat jij hem liet rollen? Je komt m.i. snel in een erg grijs gebied terecht.

Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:52

jannahuis schreef:
ja maar vertel dan is wat de fouten van mijn kant kunnen zijn die dom zijn? Ik zou het echt niet weten, heb al 3 jaar een eigen paard en zou het echt niet kunnen bedenken missnunke wat dan bij de verzorging mijn fout kan zijn?


Misschien wordt er bedoeld dingen zoals:
- de stal niet goed afsluiten waardoor de bix zak leeggevreten wordt: paard koliek
- paard bij een ander in de bak zetten: knokken

dat soort dingen ???

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 18:55

ja ik weet het zelf ook niet, ben er nog niet helemaal achter. Want daar is geen grens te trekken naar mijn idee, want wie kan het controleren?? Waar ligt de grens, wat is mijn fout en wat niet? Wie zegt, wie mag daar over oordelen?

Liefde voor het leven

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:02

terwijl je met wat anders bezig bent, begint je paard aan het zadel te kanbbelen?
als je met haar aan het buitenrijden bent, is ze heel rustig, je laat haar even los en ze schiet er vandoor en wordt kreupel?
of je geeft haar na het rijden water te drinken waar ze koliek van krijgt?

overigens vroeg ik een vriend op msn om meer voorbeelden te verzinnen (ik kan niet ceht goeie verzinnen ) maar die zecht: een paard is ten alle tijden de verantwoording van de eiegenaar

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 19:12

Ik heb mijn eigen spullen erop liggen, dus ook mijn eigen zadel.
Maar wie zou het allemaal kunnen controleren?
Zij heeft ten eerste geen bewijs, maar ik zal eerlijk tegen haar zijn, maar het vraagt toch in principe voor moeilijkheden, want ik denk dat je dan al gauw dingen voor elkaar gaat verzwijgen.

Maar ja naar wat voor aanleiding gaat ze ervan door, door dat konijntje of vogeltje is het dan nog steeds mijn schuld? Ik vind het moeilijk, dan moet je namelijk al voor alles wat er kan gaan gebeuren zeggen wie er dan voor opdraait? En dan krijg je een waslijst!!!

Liefde voor het leven

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:17

ja inderdaad, je zou er eigenlijk concrete afspraken over moeten maken, en dat lijtk me erg moeilijk, en natuurlijk is het ook wel zo, dat zij ten alle tijden verantwoordelijk is voor haar paard.

mijn moeder heeft ruzie gekregen met de buren. later overleed hun hond, en kreeg mn moeder de schuld en de rekening van de dierenartskosten, =ze zeiden dat mn moeder hun hond vergiftigid had. dat leek de andere buren sterk, dus die belden de diernarst en vroegen wat nou de echte oorzaak was, bleek dat na autopsie gebleken was dat die hond vloerbedekking had gegeten, net nu ze nieuwe vloerbedding hadden gekregen....

tja een heel dom voorbeeld maar je kunt er wel ruzies/verwijten door krijgen, dus maak goede afspraken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:35

Wat in mijn ogen ook belangrijk is: doe je het als vriendendienst of krijg je er voor betaald (meer dan de onkosten die je maakt voor bijv. stalling / voer ed.) ?
Als je het als vriendendienst doet dan zou ik voor de klus bedanken.
Imo. moet ze dan al heel blij zijn dat er iemand is die de taak op zich wil nemen, voor jou zit er nl. ook een risico aan.
Als je er (vet Knipoog ) voor betaald krijgt dan vind ik het een iets ander verhaal.
Van een "prof" mag je imo. meer verwachten dan van iemand die het als vriendendienst doet.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 20:51

Ik krijg er niets voor, ik ga er financieel op achteruit. Ik moet wel stro en hooi betalen, het voer betalen ze wel, ik moet mijn eigen paard ergens stallen. Ik doe het echt omdat ik graag een paard wil rijden, die wat meer talent heeft als mijn eigen en waar ik veel van kan leren.
En ik denk idd zelf ook oscar nou je dit zegt, ik kan er niet nog meer onkosten van krijgen, dat is geen doen, zij gaan er als het goed is op vooruit, zij besparen de stalkosten al, die hij anders zou moeten hebben, daarnaast word hij doorgereden met veel begeleiding en dat scheelt ze ook al zo'n dik 400 euro als ze dat zouden moeten laten doen, want ze krijgen even veel als dat hij normaal zadelmak gemaakt zou worden en nog meer want ik rijd hem nog 5 maanden langer.
Want net als bij het zadelmak maken word hij eerst onder begeleiding zadelmak gemaakt, alleen ga ik er nu als eerste op zitten en niet de eigenaar van de stal en voor de rest rijden wij normaal de paarden ook nadat ze 3 of 4 keer onder het zadel zijn geweest totdat ze weer weg gaan. *LOL*
Ik steek er al mijn energie in. 7 dagen in de week verzorg ik hem, zoals het uiteraard hoort, maar ik doe het wel voor niets, ik betaal lesgeld. En ga zo maar even door. En als ze dan ook nog verwachten dat ik eventueel dierenartskosten ga betalen, dan spijt het me echt, dat kunnen ze niet van mij verwachten, toch?? Verward

Liefde voor het leven

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:01

Als ik dit zo lees, dan vind ik echt dat ze misbruik van je maken.
Tuurlijk, voor jou is het ook interessant om een jong getalenteerd paard te beleren, maar er bekruipt me toch een gevoel dat ze misbruik maken van jouw enthousiasme.
Persoonlijk zou ik al gegeten en gedronken hebben op het moment dat ze me zo'n opmerking voor de voeten zouden gooien.
Je hebt de beste bedoelingen en zo'n relatie is gebaseerd op vertrouwen.
Jij steekt er al je energie in, je leegt je spaarpot, en op de koop toe mag je ook nog dokken wanneer er iets fout gaat.
Een jong paard beleren brengt (grote) risico's met zich mee; niet alleen voor het paard, maar ook voor de ruiter.
De eigenaren van het paard hebben het zo wel erg gemakkelijk: hun paard wordt ingereden, verzorgd, te eten gegeven, en als klap op de vuurpijl willen ze ook geen enkel risico lopen.
Kortom: jij hebt hun meer te bieden dan een professionele stal, zeker als je het van de financiele kant bekijkt.

Als je het zo bekijkt, vind je het dan gek dat ze jou zo graag willen ? Knipoog
Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor (ik probeer alleen maar mee te denken, soms gaat dat als toeschouwer beter / anders dan wanneer je direct betrokken bent), maar ik zou er echt nog eens heeeel goed over nadenken !

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 21:26

Zou je het in jouw geval wel doen Oscar, als ze niet moeilijk zouden doen over de dierenartskosten? Ik heb ook echt tegen mijzelf gezegd, als ze niet alle dierenartskosten op zich nemen, dan begin ik er niet aan en ga ik gewoon verder met waar ik mee bezig ben, met mijn eigen paardjes dan wacht ik nog maar een jaartje.
Nou hebben die mensen het volgens mij niet ruim, maar ze kunnen dit toch niet van mij verwachten.
Nou denk ik niet dat het paard heel veel moeite op gaat leveren, maar uiteraard brengt het grote risico's met zich mee, ook voor mij.

Liefde voor het leven

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:36

Tsja, da's een moeilijke vraag......
Persoonlijk zou ik het niet doen.
Dat klinkt misschien een beetje cru en koppig, maar ik denk dat ik er een goede reden voor zou hebben Knipoog
Als mensen ondanks jouw goede bedoelingen en inzet (plus centjes) zulke opmerkingen gaan plaatsen, dan is dat in mijn ogen geen goede basis voor een samenwerking.
Dit is nu voorgevallen, en ik vraag me af wat het volgende wordt.
Ook al nemen ze hun "eisen" terug, dan nog zou mijn vertrouwen geschaad zijn.
En juist met zulke dingen als het toevertrouwen en inrijden van een jong paard, is een misverstand snel de wereld in geholpen.
Als het vertrouwen er niet voor de volle 100% is, dan zou ik er niet aan beginnen.
Je loopt het risico dat je een prachtige ervaring mist, maar imo. loop je een groter risico op een fiasco.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 21:49

Als je het idd zo bekijkt. Er is dus een stukje vertrouwen wat ze niet in mij hebben. Als zij bang zijn dat ik stomme fout maak, dan vertrouwen ze me niet helemaal. Nou hebben ze me nog nooit zien rijden en met paarden bezig gezien. Dus kan ik er van de ene kant wel wat in vinden, niet in die beslissing hoor, die heeft me van het begin af aan dwars gezeten. Ik heb namelijk duidelijk vermeld in mijn eerste telefoongesprek dat ik de dierenartskosten en de hoefsmid niet zou betalen, omdat dat geen doen was. En ik wil die kosten ook niet half hebben.
Wel zet ze alles zwart op wit als het door gaat. maar toch..
Ik denk dat ik dit mijn moeder allemaal is laat lezen en die dan haar laat bellen en dan als ouder vertelt dat het eigenlijk niet kan om dat zo te regelen... Ik zou niet weten hoe ik het anders duidelijk zou kunnen maken.

Liefde voor het leven

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:58

Het lijkt me een goed idee om je moeder te vragen om eens een kijkje te nemen hoe alles geregeld is.
Ik neem aan dat zij ook wat verder van het "project" af staat en er een verfrissende kijk op heeft.
Veel succes met je keuze !

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:15

Ik ga helemaal met Oscar mee

Ik zou het alleen nog maar voor niets doen als het echt een hele goede is, maar dat is offtopic Knipoog
Als ik het objectief bekijk steek jij er tijd en geld in en willen de eigenaren geen enkel risico lopen...Als ze nu al bang zijn voor stomme fouten, hoe moet het dan als er misschien eens iets tegenzit of wat langzamer gaat dan verwacht Verward
En dan nog, wanneer is het een 'stomme fout' Verward Ik vind dat erg vaag...

Ik zou er niet aan beginnen, maar ik wil je veel succes wensen met je keuze

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:30

Ach, ik kan me er wel wat bij voorstellen, al denk ik dat die uitleners het erg lastig gaan krijgen als ze dat wat zij bedoelen op papier proberen te zetten...

Ze doelen op: jij stapt op paard en galoppeert meteen weg, houdt dan zeker 30 minuten rengalop aan, en komt terug op stal en laat paard zonder cooling down op stal staan.
Of, jij rijdt paard elke dag in veel te zware bak....

Als ik zou twijfelen of de persoon aan wie ik mijn paard zou uitlenen, dergelijke manieren van omgang met dieren heeft... dan leende ik hem gewoon niet uit. Zulke gevallen zijn nl gewoon niet in te dekken via een contractje, het is echt een kwestie van vertrouwen.

Ik zou het wel terecht vinden dat jij het paard wel in onderhoud houdt als het een blessure van tijdelijke aard heeft opgelopen. Bijvoorbeeld; 3 weken niet rijden want hoefzweer (ik noem maar iets). Ik vind dan dat dat onder jou risico (= kosten van onderhoud) valt. Niet omdat het je schuld is, maar wel omdat het een 'gewoon' risico is dat hoort bij het houden van paarden. Ik bedoel neit dat jij in dat geval de veearts/hoefsmid meot betalen, maar wel dat je het voer en het uitmesten blijft verzorgen. Regel wel een schriftelijke afspraak over wat er gebeurd als het paard voor langere tijd buiten werking is (rugblessure, peesklap, kan van alles zijn). Ik leen mijn paard ook uit binnenkort, en ik wil dan dat de lener de eerste maand verzorgingen nog op zich neemt, maar dat het paard bij uitzicht van langere blessure tijd weer terug komt in mijn beheer. Dan heeft de lener geen kosten aan een niet bruikbaar paard. Maw, zorg dat je niet aan de kosten van een niet bruikbaar paard blijft hangen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 13:47

Ja oke, maar voor hetzelfde geld rijd ik hem gewoon en kan hij de volgende dag niet van zijn plek komen omdat hij spierverzuring heeft ofzo, maar waar ligt dat dan aan?? En een te zware bak, tja, we hebben niet allemaal een eb en vloed bak ... tot mijn spijt.

Tuurlijk verzorg ik hem als de blessure van korte duur is, dat is geen enkel probleem, natuurlijk sta ik dan even te balen, maar hij krijgt die verzorging wel. Ja als het van langere duur is, dan moet er wel wat geregeld worden.

Liefde voor het leven

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:14

Wacht even, begrijp ik het goed dat de eigenaren jouw vragen te betalen om hun paard te mogen africhten Verward Of heb ik het gehele verhaal echt verkeerd begrepen Bloos!

Als dit inderdaad het geval is dan moeten de eigenaren jouw toch betalen en niet omgekeerd?!

En wat stomme fouten betreft : wordt dat niet gedekt door je WA verzekering?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-03 14:31

Nou ja zo kun je het min of meer samenvatten denk ik. Ze hebben wel een keer op hem gezeten. Maar hij mag dus bij ons staan, ik heb alleen gevraagd aan hun of ze krachtvoer, de hoefsmid en de dierenartskosten willen betalen, dat is alles! Of is dat te veel, zo'n idee hadden zij wel, hij word dus als het goed is door mij doorgereden met de nodige begeleiding, zij krijgen dus waarschijnlijk een paard terug die zo'n beetje L klaar is en verkeersmak, met een hoop ervaring meer.

Eigenlijk zou ik er geld voor moeten vragen, maar omdat het voor mij een uitdaging is. Ik geen gerantie heb, dat het altijd maar goed gaat. Wil ik het zo doen, zonder dat ik er echt geld voor krijg. Maar dan moet het wel naar mijn zin geregeld zijn.

En volgens mij worden stomme fouten van mijn kant idd voor mij wel verzekerd en ook voor die persoon die er bij betrokken is geraakt, bijv een gecrashte auto, maar het paard is niet verzekerd op dat moment

Liefde voor het leven


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers