Hoeven en vocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:45

He pmarena, jij hebt toch hoefschoenen?
Bij mijn paardje doe ik eerst sokken om de hoeven, dan de hoefschoenen aan en dan flink water in de schoenen spuiten. De sokken blijven dan zeker 2 uur nat. Alleen de steunsels worden niet nat Boos!
Eergisteren had ik het verschil duidelijk gemerkt tussen "geweekte" en "ongeweekte" delen: de steunsels (droog) waren met geen mogelijkheid te snijden, terwijl de hoefwand (1uurtje nat) bij de kwartieren wel zacht genoeg was.

Gisteren stonden de paarden ineens in een andere wei, waar de grond rondom de waterbak erg laag staat. Lachen
Ik flink aan de slag om daar een mooie waterbak van te maken. Mooi resultaat: flinke plas water/modder van 10cm diep. OK dan! Maar dan gaat die domme drol van mij vanaf de achterkant, met haar hoofd over het schrikdraad staan om te dringen. Boos!
ARGH!!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:14

Ik moei me niet teveel met m'n pony's hun hoeven, ze worden enkel regelmatig bekapt en that's it.
Heel af en toe krijgen ze een likje vet erop voor een gelegenheid maar dat is 1 keer/jaar ofzo Haha! (ik hou alles wel int oog maar ze hebben het gewoon niet nodig)

En ze staan er toppie op, no "problems" met hoeven bij ons Haha!

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:06

Dat zouden die paarden bij ons in de wei trouwens ook doen hoor , drinken uit dat plasje , zeker weten Haha!

Modder zou dan de enige optie zijn.

Het is idd wel een goed idee om met die schoentjes iets te vogelen zodat ze daarin vocht op kan nemen , goed idee Eveline !

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:22

Tammie schreef:
Ik gebruik tegenwoordig op aanraden van de hoefsmid: 1/3 deel appelazijn met 2/3 deel slaolie dit goed roeren of schudden en dan er snel op smeren (olie en azijn mengen nl niet), werk erg goed en is stukken goedkoper dan al die hoefvetten of hoefvocht.


Dat gebruik ik dus ook! Niet op de onderkant van de hoeven (met name de straal wordt dan erg week), maar gewoon de kroonrand en de hoefwand. Werkt prima.
Ik schrok gister wel toen ik weer voor het eerst bij Des kwam na de bevalling. Haar voeten zagen er echt niet uit. Dus eerst maar even natgespoten, toen de vijl erover (gaat nat iets makkelijker als droog, droog brokkelt het te veel), en daarna olie/azijn erop gesmeerd. Morgen ga ik weer smeren....

Water over de waterbak laten stromen werkt op zich wel, maar dan moet degrond net iets minder droog zijn als het nu is. Het water verdampt nu meteen oiv van de hoge temp'en en de rest wordt zo in de grond gezogen...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:04

ik lees hier van verschillende dat 24 uur op het land het beste zou zijn, omdat dan de natuur zijn werk doen en er 's ochtents dauw valt waarvan de hoeven vochtig worden.

maar de dauw is nu echt bijna niets hoor, en tis echt zo weg. oké ik moet toegeven, er is wel dauw, want vanochtent was ik er al om 6 uur uit en toen hing er een beetje mist, dus dat bevochtigt ook wel iets.

maar verder is het land zo droog dat er overal stof ligt, wat de hoeven gruwelijk uitdroogd...., dus dat is wel weer een nadeel van op de wei staan.

gelukkig zijn sharirs hoeven gestopt met brokkelen (maar voor hoelang Verward ), en nu maar hopen dat de smid snel langs komt om ze weer wat rechter te maken aan de onderkant

ps: hij heeft er nog nooit eerder last van gehad trouwens....