zwarte vlekjes op vos veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

zwarte vlekjes op vos veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 20:46

hoi, mijn veulen heeft al enkele weken zwarte vlekjes op benen en hoofd en kont. Het zijn geen wondjes ofzo, gewoon haren. Nu vroeg ik mij iets af (mss stom maar ja), het is vos met wit voetje en bles, zoals mama; maar papa was een pinto of appaloosa, kan het dat ze vlekken krijgt op haar voskleur? (toch raar, niet? heb het nog nooit gezien)

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:52

hoe oud is ze? als ze nog best jong is kan het zijn dat ze nog witter word. Dus dat ze later misschien helemaal wit word.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 21:01

ze is 1 en een halve maand.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:13

dan kan het heel goed!! duz wees er maar op voorbereid dat jij n mooie appaloosa krijgt Knipoog t hoeft niet perse hoor. Worden haar benen ook al witter?

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:49

vanity schreef:
hoi, mijn veulen heeft al enkele weken zwarte vlekjes op benen en hoofd en kont. Het zijn geen wondjes ofzo, gewoon haren. Nu vroeg ik mij iets af (mss stom maar ja), het is vos met wit voetje en bles, zoals mama; maar papa was een pinto of appaloosa, kan het dat ze vlekken krijgt op haar voskleur? (toch raar, niet? heb het nog nooit gezien)


Appaloosa ouder en merrie nakomeling, dan kan er nog van alles gebeuren!!!

Wij hadden destijds uit onze volbl. arabier een geheel bruine nakomeling van een appaloosa vader. Pas toen ze een jaarling was zag je heel licht zwarte vlekjes in haar donkere vacht (goed kijken, anders zag je het niet). Toen ze 1,5 was kwamen daar steeds meer witte haren bij, soort stekelharig. In de winter verdwenen deze grotendeels weer. Ze is inmiddels 2,5 jaar en heb pas foto's ontvangen van haar huidige eigenaar, ze is nu nog steeds aan het veranderen, haar vacht is overwegend wit geworden met wat vlekjes op haar heup, kont, buik. Dit zijn de vlekjes welke ik destijds heel vaag door haar vacht kon zien. In het nederlandse appaloosa stamboek noemen deze kleur gemarmerd. Meestal krijgt deze kleur naderhand weer extra vlekjes erbij, soort vliegenschimmel vlekjes.

Appaloosa's en vooral merries zijn meestal toverballen!! Hengsten zijn meestal wat kleurvaster oftewel ze worden vaker in de kleur geboren die ze later ook hoofdzakelijk blijven. Bij merries weet je het maar nooit.

Laatst was ik ergens waar een gitzwarte pony (merrie) opeens op 5 jarige leeftijd allemaal hele kleine witte stipjes kreeg ter grootte van dubbeltjes, ook heeft deze merrie kort hierna gestreepte hoeven gekregen.

Afwachten dus maar!! Je zult nog verrast worden.

Groetjes,
nancy

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:52

ik heb weleens een vos gezien met zwarte stippen maar dat was al een 3 jarige en bij hem waren het ook echt zijn haren.
Vreemd maar het kan

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:23

Als er ergens in de bloodlijnen volbloed terug te vinden is, dan zou het ook Bend d'Or spots kunnen zijn.
Er is een engels volbloed geweest die deze 'zwarte' vlekken had, zijn voorouders hadden het niet, maar zijn nakomelingen wel!
Meer uitleg op site: www.equinecolor.com onder modifiers.