Neusbontje vervelend ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:35

Met mijn eerste paard heb ik wel zo'n neusbontje (op een Engelse neusriem) gebruikt bij een avondwedstrijd springen.
Dat gekke beessie was bang voor zijn eigen schaduw en met zo'n bontje had hij daar geen last meer van.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:57

gabyfedde"]
[quote="xxappiexx"][quote="gabyfedde schreef:
In de dressuur mag het niet omdat een neusbontje het orientatievermogen van het paard verstoort.


Heb ik ook nog nooit van gehoord...ach ja, de dressuursport. Tong uitsteken
Ze hebben soms van die regeltjes..... Clown
[/quote]

Stond in het wedstrijdregelement hoor! Ik heb het zelf niet verzonnen!
[/quote]

Ja dat weet ik, ik beschuldig jou er ook niet van hoor!
Maar ik bedoel dat ze in de dressuursport soms van die regeltjes hebben waarvan je denkt "waar is dat nou weer goed voor?"

Ik rij trouwens zonder bontje omdat ik het lelijk vind staan en Apollon het irri vind. maar zonder neusriem is ook weer geen oplossing want dan ligt het bit helemaal los in d'r mond en kan ik net zo goed zonder hoofdstel gaan rijden....
dus dan maar goed poetsen en het hoofdstel schoonhouden en hopen dat het niet gaat schuren

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:00

Maar waar in het wedstrijdreglement staat dan dat het niet mag omdat het het oriëntatievermogen van het paard verstoort? Kun je het betreffende artikel noemen?

Het gaat mij om de reden, want dat het bij dressuur niet mag, dat wist ik al. Bij dressuur mag wel meer niet wat bij springen en SGW wel mag, voortuigen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:14

Artikel 145 Hulpmiddelen

Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriën-tatievermogen
van het paard beperkt.

- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld
het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een ''Easy Boot'';
- een (losse) tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:18

Aha, dank je. Maar dit artikel geldt toch alleen voor dressuur? Mag je volgens de regels bij het springen dan wel rijden met dat soort 'voorzieningen'? Zoals ik al eerder in dit topic zei, lijkt het me juist bij springen (en SGW) van belang dat een paard zich goed kan oriënteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:29

1.3. In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paar-den
is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings- rechte, Mexicaanse, beugel- of zg. gecombineerde neusriem,
voorzien van een enkele trens.
In de klassen Z en ZZ voor pony's is in de categorieën D en E is ook het gebruik van een pelham of
zg. Thiedemann-bit toegestaan.
In de klassen met een hoogte van 1.30 m en hoger voor paarden geldt de optoming conform het
FEI-reglement.


1.4. De bakstukken van het hoofdstel mogen van "bontjes" worden voorzien, mits deze niet dikker
zijn dan 3 cm.


Over de neusriem zie ik niets staan wat betreft bontjes bij het springregelement.
Maar er staat wel "uitsluitend de volgende optoming " en daar staat geen bontje bij, dus zou ik zeggen niet toegestaan, maar ik kan het dus best verkeerd lezen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:32

Volgens die regels zou ik idd ook zeggen dat het niet mag. Aan de andere kant zie ik (met name op SGW's) heel veel mensen rijden met bontjes om de neusriem. En die springen en crossen gewoon met dat ding. Ook bij onze Ret is er nooit iets van gezegd. Zelfde geldt voor spoorrubbers en laarzen met een rits... Knipoog

Ben eigenlijk wel benieuwd of er hier op Bokt mensen zijn die er ooit op zijn aangesproken op een wedstrijd.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:35

Ik ben er dus nog nooit op aangesproken.
Het is inmiddels wel 20 jaar terug dat ik gestart ben met neusbontje dus e.e.a. zal beslist verandert zijn nu.

Karin schreef:

Ben eigenlijk wel benieuwd of er hier op Bokt mensen zijn die er ooit op zijn aangesproken op een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:36

Art. 378KLEDING EN HARNACHEMENT TIJDENS DE UITHOUDINGSPROEF

Harnachement
a. Optoming is gelijk aan hetgeen voor de betreffende klasse springen is toegestaan.
b. Verwezen wordt naar het disciplinereglement springen van de KNHS (uitgave april 2003) en voor de
klasse ZZ naar het FEI-reglement.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:48

Eigenlijk snap ik niet hoe zo'n bontje het orientatievermogen (sorry geen zin om de puntjes op de e te zoeken Schijnheilig ) kan beperken. Ik bedoel, een paard kan toch niet recht vooruit kijken? Alleen om zich heen toch? Lijkt me dat ie dan behoorlijk scheel moet kijken wil ie wat zien van dat bontje.
Heeft iemand anders een foto ofzo van iemand die met zo'n bontje rijdt?
En kan iemand uitleggen waarom het het orientatievermogen zou beperken? Het leek mij alleen zo als je je paard ermee zou blinddoeken.. Schijnheilig

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:50

Ik heb vroeger geleerd dat je niet met neusbontje mag rijden. Dit omdat het paard dan onder in zijn "beeld" alleen het bontje ziet. Voor springen is dat geloof ik juist handig omdat een paard dan goed naar de hinderis voor zich kijkt.. maar of het waar is weet ik niet. Ik gebruik het iig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:50

Een paard kijkt wel naar de grond.
heb maar eens een lichtbalk op de grond in een binnenmanege van het licht dat door het dak komt. Genoeg paarden die eroverheen springen.
Zo ook met schaduw.

En dat zien ze dan niet meer.

En zo zal er vast nog wel meer zijn, wat ik nu ff niet kan verzinnen Lachen

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:54

Daar had ik nog niet aan gedacht.. Haha!
Wel een raar idee, ik dacht altijd dat ze die dingen er alleen aan deden als paarden "last" hadden van een neusriem ofzo. Clown
Nou ja, weet ik dat ook weer.
Maar het lijkt me dan idd behoorlijk irritant voor een springpaard. Scheve mond