hoe hoeven bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

hoe hoeven bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 17:19

Ik had even een vraagje. Mijn oude hoefsmid kan door omstandigheden helaas niet meer komen, dus ik heb nu een nieuwe. Ik ben er alleen niet zo tevreden mee en ga ook op zoek naar een ander. Dat heeft overigens met name met haar voorbeen te maken (afwijkende beenstand die niet goed gecorrigeerd wordt).

Maar het gaat mij over het bekappen van de achterbenen. Deze hoefsmid is er van overtuigd dat je de achterhoeven met de tenen naar buiten moet laten staan. De vorige keer had hij dat zodanig gedaan dat een van de paarden niet eens meer goed spoorde. Op mijn verzoek heeft hij ze de laatste keer daarom een stuk rechter gezet.

De reden dat hij ze zo neer zet is dat dat volgens hem beter is voor de knie van het paard. Nu heb ik daar nog nooit van gehoord en vindt ik dat een paard gewoon recht op zijn benen moet staan. Maar goed, ik ben geen hoefsmid en hij heeft er wel een opleiding voor gevolgt natuurlijk.

Mijn vraag: zie ik dit nu zo verkeerd en horen de achterhoeven idd wat met de teen naar buiten te staan of zetten jullie hoefsmeden ze gewoon recht neer?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:34

interesante vraag maar ik heb daar ook nog nooit iets van gehoord, ik ga wel na mijn studie opleiding hoefsmid doen, maar jah dat duurt nog ff dus ik kan je nu niet helpen. TIP bel je oude hoefsmid en leg je probleem uit en vraag het hem, of des nootd een vee arts of andere hoefsmid

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 18:57

Een hoefsmid moet gewoon de stand van het paard, zoals het is, waarborgen (tenzij er natuurlijk een medisch probleem is zoals spat of een knie die op slot gaat) Doe je dat niet dan forceer je de gewrichten en pezen en kunnen die overbelast worden.
Dit gaat natuurlijk niet op bij veulens die met een verkeerde stand zijn geboren, die kunnen nog wel "gecorrigeerd" worden. Maar oudere paarden moeten ze (vind ik) vanaf blijven

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:02

De DA heeft mij een tijd geleden geadviseerd aan de hoefsmid te vragen Lars zijn hoeven iets schever te bekappen door de stand van zijn benen.
Het zou zijn gangen optimaliseren. Dus scheef bekappen kan wel zin hebben, maar wel zoals mist zegt alleen bij goede redenen

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 22:14

Avalla heeft achter gewoon een normale beenstand en werd eerder dus ook recht bekapt. Dat is het dus niet.