wie zou interesse hebben in mijn paard ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:35

Ik mis iets fundamenteels in je verhaal.
Die man doet dit, vindt ik niks, die vrouw doet dat, maar ze heeft geen tijd, m'n vriendin doet.....
En jij? Wat doe jij?
Sorry dat het er zo staat, maar dit mis ik toch wel heel erg. Dat je methodes van anderen niks vind, daar kan ik goed inkomen, dat je kritisch bent in wat iemand met je paard uitpookt vind ik terecht.
Maar waarom doe jij geen Parelli-oefeningen? Waarom zeg je niet tegen die vriendin: Leer mij hoe dat moet!
Misschien heb je dat wel gedaan, weet ik niet, maar het komt niet in je verhaal tot uiting.
JIJ moet het doen, JIJ hebt het probleem, JIJ zult dat op moeten lossen. Je vriendin kan je paard leren dat het niet mag, Ik kan het komen doen, half Bokt kan het, maar zolang JIJ niet optreed, EIST van het paard dat ie het niet doet, zolang zul JIJ het probleem hebben.
Het is goed om iemand het begin te laten maken zodat er een basis is, maar als die persoon jou niet leert hoe verder, dan zul je er niet vanaf komen. Ga niet hobbyen, ga geen trucs uitprobren waar je niet mee vertrouwd bent. Zoek goede hulp, maar eis wel dat ze jou ook leren hoe het moet. Anders kun je elk half jaar opnieuw beginnen en dat is juist waar al die africhtingsstallen rijk van worden!
Succes.

Oh ja, voor mensen die meer willen dan alleen het bos om de hoek is er www.recreatieruiter.nl de NVVR dus, voordat men mij er weer op attent maakt dat ik het vergeet *LOL* *LOL*

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:25

carola schreef:
Dat trucje: Ei op het hoofd van het paard kapot tikken, wanneer ie omhoog komt. Zo denkt ie dat er bloed over z'n hoofd stroomt, en zal ie het wel laten voortaan.
Wel lastig om erop te klimmen en zorgen dat je dat ei boven z'n hoofd houdt, maar het proberen waard!


HIHi, ik zie het al helemaal voor me! Ziek

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:35

Meisie, je hebt een groot probleem. Klinkt alsof je paard op de verkeerde manier is beleerd. Geweld bij beleren is zeker niet nodig. Dat hij nu al omhoog komt met opstijgen terwijl hij net is beleerd is goed fout. Het spijt me enorm, maar hiermee moet jij zeker niet mee verder gaan stoeien. Zoek een goede professional die het probleem gaat oplossen voor je, maar zoek niet iemand die dat met geweld doet. Ga naar bv Balingehof in Nieuw Balinge of Gert (van het hof, ben zijn achternaam ff kwijt) om het zadelmak maken weer overnieuw te doen. Helaas het gaat je absoluut veel geld kosten. Heb je dat niet, verkoop het dan snel voordat je gaat verongelukken op je eigen paard. Het is nou eenmaal zo dat een paard goed zadelmak maken geld kost en een paard daarna onderhouden kost ook geld. En met paarden kan je niet met een kwartje op de eerste rang zitten.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:44

Heb je al eens geprobeerd om dmv van een stoeltje op te stappen; jonge paarden vinden al dat gehups naast zich vaak eng. Profs zijn vaak leniger en stappen zonder veel gedoe op.
Zorg dat iemand hem aan de voorkant vast houd, wat brokjes of klontjes, en stap via een opstapje op, voet in de beugel en zachtjes neerkomen, nog wat klontjes en dan pas wegstappen.
Ik denk dat het angst is bij hem, misschien ooit een ruk in z'n mond gekregen, of een harde klap in z'n rug gehad.....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:25

en ook belangrijk is dat je met je teen niet in zijn oksel of buik port, zet je teen tegen de singel aan en als je jezelf erop hijst, gebruik dan een dikke pluk manen .
wie weet heeft ie wel last van zijn rug? en idd, zo'n ei kan in veel gevallen uitkomst bieden!!
ook niet onverstandig om een keer in zijn mond te kijken, misschien heeft ie wel een dikke wolfstand?

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 19:09

even snel antwoorden op wat ik hier allemaal lees ,

Ik heb al eens met hem in de bit gestaan omdat we hem niet normaal op konden zadelen , diegene die er toen bij is geweest heeft hem ook ingereden , omdat hij toen in een uur al aardig wat bereikte dacht ik aan hem toch echt wel de juiste persoon te hebben .
Zijn rug is tweemaal nagekeken door een fysio , die heeft alles losgemaakt en ik kon gewoon alles met hem doen . dus dat kan niet het probleem zijn .

En dan nog voor ikke , ik ben zelf heel veel met hem bezig hoor , ik ben al met een beer bezig geweest , op een stoel staan en dan met 1 been erover , maar ik durf niet door te zetten en erop te gaan zitten , dit komt mede omdat ik laatst van hem ben afgevallen en me aardig zeer heb gedaan en er ook behoorlijk van ben geschrokken , omdat ik nog nooit ben gevallen ik bleef altijd op de een of andere manier wel zitten als een paard gek ging doen . En dat meisje die nu dus parelli met hem gaat doen heeft het lef wel om door te zetten , zij werkt ook liever alleen en vind het wat moeilijk om het mij uit te leggen , maar ze zou nog wel wat voor me meenemen zodat ik het zelf even kon doorlezen en er zelf ook wat mee kon doen .Ik wil wel heel graag hoor , maar asl het spannend wordt , wordt ik al aardig zenuwachtig en dat verneemt hij weer , daarom vraag ik ook steeds hulp , van iemand die het niet zo spannend vind .en als ik zie dat het bij een ander goed gaat doe ik het ook en dan ben ik ook niet zo zenuwachtig , moet zelf ook een beetje vertrouwen opbouwen , wat zo niet zo gemakkelijk gaat , ik heb al aardig wat met hem meegemaakt en ben nu ook al zo veel verder gekomen dat dat ik was . Ik heb gewoon het verkeerde paard gekocht , hij was zogenaamd al heel wat gewend erg lief en rustig , dat idee had ik daar toen ook ,iemand zou me helpen met inrijden aangezien ik daar geen ervaring in heb . maar ik kwam er wel achter dat het niet allemaal klopte , hoe hij nu is en zich gedraagt zo heb ik hem eigenlijk gekocht .

Zijn gebit is eind vorig jaar nog bijgewerkt en nagekeken , dus dat kan het dan ook niet zijn .

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:01

Na het lezen van het verhaal denk ik idd. dat je gelijk hebt.
Je geeft zelf al aan dat dit waarschijnlijk niet het juiste paard voor je is.
Een jong paard beleren is een vak apart, en een jong paard dat ingereden is goed narijden is ook moeilijk, zeker als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt.
Dan ben je waarschijnlijk toch beter af met een iets ouder doorgereden paard.
Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik ook serieus overwegen om je paard te verkopen.
Je hebt er zo geen lol aan, en dan nog maar niet gesproken over de risico's die je moet nemen.
Wat ik wel zou doen als je je paard verkoopt, is eerst genoeg sparen om echt een goed en vooral betrouwbaar paard terug te kopen.
Plus nog de nodige reserves...... een paard kan altijd ziek worden of extra begeleiding nodig hebben, dit kost een hoop geld.
Nu heb je een financieel probleem omdat je je laatste spaarcentjes uitgegeven hebt om je paard te laten beleren, en als er dan nog wat extra begeleiding nodig is dan is helaas de portemonnee leeg.
Ontzettend balen voor je, maar het hebben van een eigen paard houdt imo. ook in dat je de nodige financiele reserves op moet bouwen.
Veel succes / sterkte met je keuze !

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:15

precies toen ik het beestje kocht had ik al een aardig zakcentje voor het geval hij ziek zou worden o.i.d. maar das nu wel op

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:42

Heb je echt alleen problemen met het opstijgen of zit het helemaal niet lekker tussen jullie? Als het laatste het geval is, is het misschien wel zo eerlijk om het paard te verkopen omdat het anders een hele lange weg gaat worden. Wel lastig om een goede eigenaar voor het paard te vinden want je hebt grote kans dat er allerlei botteriken mee aan de slag gaan.

Ik begrijp uit je verhaal dat ie nog maar kort geleden is ingereden. Je had hem ook pas nog helemaal na laten kijken? Jonge paarden veranderen, sowieso doordat ze nog groeien en ook omdat de bespiering verandert doordat je rijdt. Heel belangrijk om echt alert te zijn op het zadel e.d. en spierpijn (!).

Als je nu geen geld hebt zou je ervoor kunnen kiezen om een aantal maanden niets te doen (evt. ergens goedkoop alleen weidegang geven, 't nu toch nog zomer). In de tussentijd kun je zowel sparen als je orienteren op wie je kan helpen of op wat voor manier.

Je zou ook een stap terug kunnen gaan. Dus niet direct opstijgen, maar eerst hangen. Laat iemand je paard dan vasthouden en direct rustig wegstappen. Of nog verder terug en eventueel alleen in één beugel staan en weer terug. Dit kun je dan een aantal dagen per week oefenen. En het liefst dan zowel van de linker- als van de rechterkant.

En nogmaals, als jij gek bent met je paardje dan is er heus wel een mouw aan te passen. Ik wens je veel succes!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:33

beetje hangen en steunen wil wel , maar staan wil niet dan gaat hij omhoog , verder kan ik alles met hem komt er bijna altijd aan als ik er ben en hij krijgt nooit geen snoepje o.i.d. loopt netjes mee ook zonder touw en er moet ook niet teveel gras staan anders kiest hij toch liever voor het gras . maar ik denk inderdaad dat een stap terug wel de beste manier is .