is luchtzuigen ""besmettelijk""?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Is luchtzuigen ""besmettelijk""

ja
14 (28%)
nee
29 (59%)
alleen als het paard zich verveeld
6 (12%)

Totaal aantal stemmen: 49


Xyris

Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

is luchtzuigen ""besmettelijk""?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 22:56

Hallo,

bij mijn verzorgpaarden staat een paard die luchtzuigt. Nou wil niemand met zijn of haar paard naast dat paard staan omdat ze bang zijn dat hun paard dit over gaan nemen. Van de een hoor ik dat het onzin is, van de ander hoor ik dat het maar al te waar is... Dus wat is het nou?

Groetjes Tessa
Laatst bijgewerkt door Xyris op 02-08-03 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:59

Misschien als ze er gevoelig voor zijn,maar bij ons op stal zijn er 2 die luchtzuigen (voor de zekerheid toch maar naast elkaar) en er is er in 10 jaar tijd nog niet 1 geweest die het heeft overgenomen!!

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:02

Paarden nemen goede gewoontes net zo makkelijk over als slechte gewoontes. Je hebt altijd wat onzekere types die hun buurpaard gaan kopieren, vandaar dat het beter is de jongere paarden niet naast een paard met stalgebrek te zetten. Maar echt besmettelijk...dat is per paard verschillend.

Tis wel, als ze eenmaal ontdekken hoe het werkt, het schijnt dat er bij luchtzuigen een stofje vrijkomt in het paardenlijf waar ze echt op kicken, dat vinden ze lekker..dus je wilt het echt koste wat kost wel voorkomen, watn genezen doe je het haast niet meer....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:24

Ik heb altijd gehoord dat als ze elkaar kunnen zien, de kans dat het 'goede' paard ook gaat luchtzuigen groter is. Weet verder ook niet wat hiervan waar is, heb er nooit mee te maken gehad.

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:34

maar als het luchtzuigende paard gewoon zo'n band om zijn nek heeft kan hij toch niet luchtzuigen? dus wat valt er dan aan over te nemen?

Don't dream your live but life your dreams!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:39

Nee, luchtzuigen is niet besmettelijk. De nieuwste onderzoeken zeggen dat paarden gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van brandend maagzuur.
Bij ons op stal staan een aantal luchtzuigers, van heel erge luchtzuigers, tot paarden die alleen maar sporadisch of direct na het eten luchtzuigen.
Er wordt zelfs beweerd dat het geven van Rennies het probleem kan verhelpen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:39

shampielover schreef:
maar als het luchtzuigende paard gewoon zo'n band om zijn nek heeft kan hij toch niet luchtzuigen? dus wat valt er dan aan over te nemen?


Soms kunnen ze zelfs door de band heen zuigen.

Je suis Charlie.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:41

Ik heb van de tandarts gehoord dat het te maken kan hebben met het wisselen van de tanden;zoals baby`s ergens op gaan bijten,doen paarden dat ook,wat zich dan kan ontwikkelen in zuigen?!

Xyris

Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 23:42

wat betreft dat luchtzuigen en de band, het betreft inderdaad een paard die door die band heen kan zuigen, dit paard is nu 15 jaar, ik meen dat ze het al van jongst af aan heeft gedaan...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:12

mijn paard stond naast een pony die luchtzuigde en voernijd had
mijn paard vond dat waarschijnlijk erg irritant en viel steeds de pony aan
(normaal ken hij met elk paard goed opschieten)
als de pony zijn hoofd uit de stal stak werd mijn paard al kwaad op hem
ging hij proberen te bijten en zijn oren plat in zijn nek

de pony heeft het luchtzuigen overgenomen van een ander paard
ik heb weleens gehoord dat een paard stalgebreken krijgt
van verveling
of dat waar is weet ik niet Tong uitsteken

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:43

zolang ze elkaar niet zien kunnen ze het ook niet overnemen .
denk ik maar zo

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 02:06

Dat paarden luchtzuigen van elkaar overnemen heeft eerder met het stalklimaat te maken dan dat het gedrag "besmettelijk" is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 07:27

Wat bedoel je met 'stalklimaat', Jantien?
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 07:28

Ik ga met Jantien mee, en zelfs dan heb ik nog mijn twijfels, dan nog zal niet ieder paard het gedrag overnemen.... Waar ik reed hadden we ook een luchtzuiger, maar er heeft nooit een ander paard dat gedrag overgenomen. Dus ik stem toch op niet besmettelijk, want zelfs een paard dat er naast stond en een hele tijd weinig uit stal is gekomen omdat zijn baasje weinig kwam, dus ik neem aan dat het arme beest zich wel verveelde, hij heeft het luchtzuigen niet overgenomen.

Dat het van brandend maagzuur kon komen wist ik niet. Ik dacht dat het ook gewoon een stalondeugd was die vooral ontstond bij slechte huisvesting en een paard dat zich verveelt... weeral iets nieuws bijgeleerd Lachen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 08:33

lucht zuigen is een "ziekte" gewoonte waa paarden uit verveling mee beginnen. Ik zou me kunnen voorstellen dat paarden die zich vervelen elkaar een beetje na gaan doen, maar eerder verwacht ik verschillende vervelings verschijnselen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:11


Je suis Charlie.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:27

bij ons staat een merrie die luchtzuigt tegenover een jongere merrie die ook begon te luchtzuigen nadat ze dat andere paard steeds zag luchtzuigen (die heeft trouwens wel zo'n band, maar zuigt er ook gewoon doorheen )
nu heeft diezelfde merrie een veulen en die begint nu ook al een beetje met aan de lage randjes sabbelen en zn mond eromheen zetten Scheve mond (het veulen is net een maand oud ofzo Scheve mond)
het lijkt me dus in zekere zin wel besmettelijk en een veulen met al brandend maagzuur

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:30

Nee, een veulen gaat de wereld verkennen door overal op te sabbelen. Net als kleine kinderen van alles in hun mond stoppen doet een veulen dat ook. Geen reden om je ongerust over te maken. Het is nog niet bewezen dat luchtzuigen erfelijk is.

En als een merrie met veulen tijd genoeg heeft om met andere merries en veulens op het land te staan, zijn er andere dingen voor een veulen te zien en te doen dan randjes om op te sabbelen.

Je suis Charlie.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:51

maar de andere veulens van dezelfde leeftijd doen het niet Verward
haar vorige veulen begon overigens ook zo en is nu ook een vreselijke luchtzuiger Scheve mond (ook door de band heen)

die andere merrie staat overigens nu dag en nacht op het land en de merrie met veulen in een andere stal (merriestal) maar doet nog steeds pogingen Frusty

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:11

Dus dat veulen heeft behalve zijn moeder geen andere veulens waar hij mee op kan trekken? En staat gewoon op stal?

Je suis Charlie.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:27

wel, maar savonds moeten ze op stal (lijkt me niet zo heel onlogisch bij een veulen van net een maand Knipoog )
hoezo trouwens dus Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:34

Een veulen heeft leeftijdsgenootje nodig om mee op te trekken. Daarom "dus"....
Als de manier van opvoeding niet helemaal is wat een paard nodig heeft, dan kan daar al het eerst probleem door ontstaan. Ik heb het in dit geval niet over het luchtzuigen, maar over de psychische ontwikkeling van het veulen.

En vanaf een maand, en helemaal met deze temperaturen buiten, blijven ze bij ons gewoon dag en nacht buiten...

Je suis Charlie.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:39

Botervlieg schreef:
Wat bedoel je met 'stalklimaat', Jantien?
.


Sorry, ik gebruik het begrip in deze context een beetje ruim, oftewel: omstandigheden waaronder de paarden worden gehouden.

Als het zo is dat luchtzuigen uit verveling ontstaat, en er staan er 3 op een rij lucht te zuigen, dan is er toch te weinig afleiding (paard 24/7 op stal? Kleine donkere boxen? etc) Of er wordt te weinig ruwvoer verstrekt ed.
Dat zijn zaken waar je eerst over na moet denken, voordat je met rennies gaat werken.

Pas als de leefomstandigheden optimaal zijn en het daar dus echt niet aan ligt moet je naar andere oplossingen kijken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:06

Ik heb zelf een luchtzuiger gehad en er is er niet een geweest die het overgenomen heeft, hoewel er hij heel wat buurpaarden gehad heeft.

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:27

In een engels blad stond een keer een artikel over een onderzoek naar stalondeugden. naar aanleiding van dit onderzoek zijn ze tot de conclusie gekomen dat stalondeugden niet besmettelijk zijn. Ook is gebleken uit dit onderzoek dat paarden dit gedrag het meest vertonen als het 'druk' is in de stal dus wanneer er gevoerd wordt en andere tijden dat er zich stressvollere situaties zich voordoen in de stal en juist op de momenten dat het rustig in stal was en de paarden er alleen waren zonder eten of wat ook bleken de paarden dit gedrag juist NIET te vertonen, wat dus het argument dat het wordt ontwikkeld door verveling in twijfel stelt.
De paarden ontwikkelen zulke ondeugden als ze dus in stressvolle situaties terecht kwamen, dit omdat door dit gedrag er een stof in de hersenen vrijkomt die kalmerend werkt. De meeste paarden behouden daarom dit gedrag, soms ook zelfs in de wei met zat te doen, omdat een soort van verslaafd zijn geraakt aan die verdovende stof.

Dit zijn de conclusies van dat onderzoek. Aangezien die mensen zich daar echt mee bezig hebben gehouden en het echt hebben onderzocht ga ik er, na het lezen van dit (lange) artikel, van uit dat dit wel zal kloppen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, Fleuribelle, Googlebot en 29 bezoekers