Trailer/E rijbewijs berekening, klopt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:13

Bij "net aan" denk ik eerder aan de oude Nissan Sunny met een trailer erachter die ik laatst gezien heb, niet geladen met een shetlander, maar met een fors paard! En niet bepaald de zwaarste motoruitvoering. Dan ben je echt verkeerd bezig! Afgezien van het feit of het mag of niet.
Je trekt trouwens ook je auto aan gort als die het maar net kan trekken.

Rijden is meestal niet zo'n probleem, dat gaat best, ook met een lichte auto, zeker in het vlakke Nederland, maar het wordt vervelend als je moet remmen of uitwijken! Dan gaat met een beetje pech de trailer met de auto aan de haal en als je dan niks over hebt... Ja, anticiperen etc., maar je kunt het niet altijd voorkomen.

Als ik met de Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 de afrit van de snelweg neem naar stal, korte afrit redelijk steil naar beneden met een vrij scherpe bocht en een stoplicht onderaan, dan voel ik de trailer duwen maar hou het spul makkelijk. Met een lichte auto lijkt het me een doodenge ervaring!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:24

Margreet,
Voor je uit je vel springt: ik heb dit niet zelf verzonnen dit is wat tegen ons is gezegd (door 3 onafhankelijke mensen in de auto/aanhanger bussiness) dus hang mij er aub niet aan op.
Feit wil alleen dat de meeste personenwagens geen geschikte motor hebben om zo'n zware last te trekken, bedrijfsauto's (grijs kenteken dus) hebben vaak een sterkere motor en mogen derhalve meer trekken.
Wij zijn in ieder geval voor het eind vh jaar in bezit van een spiksplinternieuwe bestelbus dus kunnen we lekker met 2 paarden op pad.
Viv

PS: en voor de mensen die zich afvragen waarom niet veel mensen in een 4x4 rijden voor hun trailer? Denk eens aan brandstofverbruik (vaak benzine motoren en grote dikke bandjes, SLURP), verzekering, aanschafwaarde en het feit dat de meeste 4x4s er wel robuust uitzien maar ook niet altijd een 2-prds mogen trekken (met dank aan de folders van diverse dealers). Knipoog

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:20

wat is buiten een 4x4 wagen een geschikte auto voor een trailer? ik heb nu een ford escort van 930 kilo (nee ben niet van plan daarmee een trailer te gaan trekken hoor) en aangezien ik sinds kort een veulen heb en er in de toekomst waarschijnlijk nog een 2e paard voor mijn vriend bijkomt willen we ook regelmatig uit gaan wijken naar bos en strand. we hebben er dus aan zitten denken om deze auto dan weg te doen en een zwaardere auto aan te schaffen (zal pijn doen om deze auto weg te doen, maar alles voor de paardjes Lachen ). kunnen jullie adviseren wat een goede auto zou zijn of is een paardentaxi voor deze gelegenheden misschien toch handiger (heb echt geen idee hoe die paardentaxi´s werken, ben een echte nitwit daarin)

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:28

Let op! Als er wat gebeurd en jou combinatie voldoet niet aan de wet, vervalt je verzekering. Dit kan zeer dure consequenties hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:38

Hmmm, misschien de verkeerde 4x4 folders in gekeken. Ja, er zijn 4x4 bij die geen capaciteit genoeg hebben voor een twee paard trailer. En voor een beetje combinatie van 2 paarden plus trailer heb je snel (600 + 600 + 900 kg = 2100 kg) aan je trekhaak en dan heb ik nog KWPN-er genomen van rond de 1.65m. Bij grotere paarden komt daar nog snel een 100 tot 300 kg bij!! Een goede trekauto voor twee paarden met trailer zodat je nog verantwoord kan rondrijden is minimaal met een trekvermogen van 2500 kg. En in deze gewichtsklasse zijn naar mijn idee genoeg keuze in de 4x4 groep. In de bestelbus klasse wordt het al wat minder, vele houden op bij 1800 of 2000 kg trekvermogen. Ik heb een 4x4 en wat verbruik, slijtage van banden e.d. ben ik gelijk aan een zware personen auto of bus die ook 1900 kg mag trekken (zoals in mijn geval, berekeningen met dank aan de ANWB site). Met mijn auto trek ik wel twee ponies, in geval het nodig is, verder voldoet hij perfect voor mijn 1,5 prds trailer met mijn 1.70m hoge ruin. De meeste grotere 4x4 trekauto's hebben een trekkracht van zo rond de 2500 kg tot 3500 kg. En ja, die zijn zwaar en zullen zeker meer zuipen dan een personen auto, maar wel stukken veiliger met twee paarden erachter dan een nissan primera o.i.d.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:47

Vippie schreef:
Margreet,
Voor je uit je vel springt: ik heb dit niet zelf verzonnen dit is wat tegen ons is gezegd (door 3 onafhankelijke mensen in de auto/aanhanger bussiness) dus hang mij er aub niet aan op.


Nog een laagje uit is misschien best lekker met dit weer Knipoog

De boete is voor jou en de verzekeringstroubles ook als er wat gebeurt, dus doe wat je denkt dat goed is, het zal mij een zorg zijn.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:29

Er zit wel verschil tussen 4x4's en 4x4's. Als je bijv een Vitara, of Feroza neemt, daar mag plm. 1500 kilo achter. Dan kun je dus wel met 1 paard op pad. Maar de zwaardere zoals Patrols, landcruisers etc. daar kan zo 3000 kilo achter, dus makkelijk 2 paarden. Maar die zijn dan weer enorm duur in aanschaf. Dat is weer een beetje jammer. Zelf rijd ik met een Ford Maverick (is hetzelfde als een Nissan Terrano). Daar mag 2300 kilo achter, dus daar rijd ik ook gewoon met 2 paarden mee (met mijn E-rijbewijs wel te verstaan). Voordat we de Ford kochten hebben we ook nog gekeken naar Dodge Ram Vans. Die hebben wel all wheel drive en best een sterke motor (2.7), maar het valt toch wel vies tegen wat die mogen trekken. Dat is plm. 1600-1700 kilo, dus daar red je het niet mee voor twee paarden. Volgens mij kom je, als je met twee paarden op pad wilt, toch gewoon uit bij een 4x4.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:52

Een VW Passat mag in de zwaarste motoruitvoering (2.5 TDI 4 motion) 2000 kg trekken. Met een Audi A6 gaat het ook in zwaardere uitvoeringen.
Maar of dat haalbaar is voor de meeste mensen....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:48

Klopt Margeet, ook die autos zijn er duur. En dan is nog de vraag, wat is duurder, de zwaardere personen auto's of een 4x4. Maar met 2000 kg zit je wel erg krap met twee grote KWPN-er rond de 1.70 of groter. Die wegen snel 650 of meer dus aan paard heb je dan al 1300 kg of meer en dan nog de trailer. Een tweepaards trailer weegt snel 800 kg en de nieuwere al 900 kg (we willen graag luxe zoals rubber, e.d. en dat telt ook mee in gewicht) dus kom je al op minimaal 2100 kg en dan red je het niet met een passat of Audi A6. Je zal voor de grap eens een twee paards combinatie op een weegbrug moeten zetten, dat zal vast meer wegen dan de meesten denken. Plus het stukje veiligheid, je rijdt toch liever met wat power over met je auto dan dat je precies op de kilo de combinatie kan trekken. Zo heeft bij ons op stal iemand een nieuwe 2-prds trailer gekocht met zadelkamer, extra groot model van Humbar (of zo iets). Ze dacht dat ze dat met een paard met haar auto kon trekken, maar weet nu beter. De trailer was maar liefst 900 kg op papier en haar paard minimaal 600 kg (1.65 en fors gebouwd). Zo kwam ze eigenlijk al boven de 1500 kg uit die haar auto mag trekken. Echter, er zit een zadelkamer op, extra voerbakken en drinkbakken. Maar dat kan ze dus nu niet gebruiken, terwijl het er wel voor gekocht is. Voor het gewicht kan het nu niet meer, want ook een zadel weeg geen veertje en zo komt ze toch over haar massa heen die haar auto kan trekken. Die heeft nu een probleem......

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:54

Margreet"]
[quote="Vippie schreef:
Margreet,
Voor je uit je vel springt: ik heb dit niet zelf verzonnen dit is wat tegen ons is gezegd (door 3 onafhankelijke mensen in de auto/aanhanger bussiness) dus hang mij er aub niet aan op.


Nog een laagje uit is misschien best lekker met dit weer Knipoog

De boete is voor jou en de verzekeringstroubles ook als er wat gebeurt, dus doe wat je denkt dat goed is, het zal mij een zorg zijn.
[/quote]

Wij rijden met een juiste combinatie en chaufeur met BCE rijbewijs (+ chaufeursdiploma), dus wij zijn zeker goed op weg, ook met dit warme weer.
Hoe kom je erbij dat wij met een oveilige combiantie zouden rijden????
Als wij met een onveilige combinatie op pad zouden gaan en we worden aangehouden is mijn vriend zijn rijbewijs + diploma kwijt en daarmee zijn werk, dus die kijkt wel uit waar hij mee de weg op gaat. Dit even ter info.... Haha!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:10

Omdat jij het er over had dat bij geel kenteken het laadvermogen van de auto niet meetelt ging ik er vanuit dat je op die manier je berekening gemaakt had en dat klopt dus echt niet, dat zou wel eens vies kunnen tegenvallen als je met alleen B rijdt en aangehouden wordt. Maar dat geldt dus blijkbaar niet voor jou, misverstandje. Over de veiligheid van jouw combinatie heb ik niks gezegd (maar je ziet ze soms gaan....), bovendien is dat ook jouw eigen verantwoordelijkheid, net als het gewichtenverhaal trouwens.

Maar het is al goed wat mij betreft hoor.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:23

Ja, zo denk ik er ook over. Iedereen moet doen wat hij/zij zelf goed dunkt, maar als ik een aanrijding krijg met iemand die onverzekerd rond rijd, zal ik echt niet coulant zijn omdat de verzekering het niet dekt.
En dan hoop ik voor die mensen dat ze geen letselschade veroorzaken!

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:35

Fitzroy schreef:
Ja, zo denk ik er ook over. Iedereen moet doen wat hij/zij zelf goed dunkt, maar als ik een aanrijding krijg met iemand die onverzekerd rond rijd, zal ik echt niet coulant zijn omdat de verzekering het niet dekt.
En dan hoop ik voor die mensen dat ze geen letselschade veroorzaken!


Hoe wil jij veren plukken van een kikker?
Als ze dan tegen mij aanrijden, dan weet ik tenminste vrij zeker dat ze meer schade hebben dan ik, als ze het tenminste navertellen......
Bovendien ben je formeel mede-aansprakelijk als je op de hoogte bent dat iemand dingen doet die niet mogen en jij hebt niet ingegrepen. Ik weet wel dat dit papieren regelgeving is, maar het staat er wel.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:39

Maar je kunt toch niet op de hoogte zijn van en ingrepen bij een voor jou totaal onbekende medeweggebruiker waarmee je een onvrijwillige ontmoeting hebt?
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om een aanrijding te krijgen met een paard achter de auto! Ook al is alles verzekerd etc., het lijkt me echt vreselijk! En de ellende is al helemaal niet te overzien als het spul niet verzekerd is...
Ik rij nog wel eens met een auto, trailer én paard die niet van mij zijn, stel dat er wat gebeurd en de boel zou niet verzekerd zijn, dan kan ik de rest van m'n leven betalen... (Blij dat ik m'n E heb!)

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:38

ikke, gezien de reacties alleen hier op bokt al, voel ik me echt niet mede aansprakelijk als mensen niet van je aan willen nemen dat bij geel kenteken laadvermogen ook mee telt.
Bovendien doelde ik idd op medeweggebruikers die ik niet ken zoals Margreet al zei.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:10

Fitzroy schreef:
ikke, gezien de reacties alleen hier op bokt al, voel ik me echt niet mede aansprakelijk als mensen niet van je aan willen nemen dat bij geel kenteken laadvermogen ook mee telt.
Bovendien doelde ik idd op medeweggebruikers die ik niet ken zoals Margreet al zei.


Ik doelde dus op mensen zoals hier op Bokt. Als jij zegt dat het laadvermogen meetelt in de berekening bij geel kenteken, hetgeen klopt, en men luistert niet, tja dan zijn we uitgepraat, dan heb je gaan wat je kon.
Om in dit kader iedereen nog maar eens lekker op stang te jagen: houdt er rekening mee dat dat wetsvoorstel, E bij >750kg aanhanger, er vroeg of laat doorkomt, maar ik houd het op vroeg. Met die nieuwe kentekenplaten is dat natuurlijk wel zo ongeveer het simpelste wat te controleren valt, eigen kenteken=E-rijbewijs.
**hij leunde tevreden achterover, in bezit van BCE** Extreme duivel

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:23

520 kilo paard zit je snel aan... Je optelsom klopt dus wel, maar de werkelijke gewichten liggen anders... Ik heb een pony van tegen de 1,50 en houd altijd maar aan dat hij zo'n 450 kg weegt. We moeten nog een keer op de weegbrug...

Ik ben in elk geval blij dat wij nu een Opel Omega 2.5 V6 24V hebben, en niet meer met onze Seat Cordoba hoeven te rijden met mijn anderhalfpaards trailer (1300 max massa, 520 eigen gewicht, vriend met E-rijbewijs).
De Cordoba mocht duizend kilo trekken en woog 1150.
De regels zijn een aantal jaar geleden verscherpt, en nieuwe auto's mogen minder gewicht trekken tegenwoordig met hetzelfde eigen gewicht en zelfde of zwaardere motor dan de auto's van vroeger.... De auto kon het prima trekken en ook beremmen (schijfremmen, 1.9 TDI 130 pk), maar de schokdempers waren niet berekend op een hupsende Andrew... Dan ga je flink heen en weer en voor de auto leek het me ook niet zo best!

Gister ben ik met de Opel weg geweest (ik heb geen E) en die weegt 1500 kg, mag 1800 kg trekken (trekhaak 1750) en met E zou je er een 2 paards trailer achter kunnen hangen, met twee kleine paarden of een pony en een paard.
Ik rijd er dus mee met onze trailer van maar 1300 maximale massa, en blijf dus echt ruim onder het eigen gewicht van de auto. Dan heb je gewoon enorm veel over. Andrew stond te springen in de trailer omdat we lang moesten wachten voor we een drukke weg over konden, en daarna was hij paniekerig omdat vrachtwagens hem inhaalden en ik het zeiltje niet naar beneden had Ach gut en ik was blij dat we niet met de andere auto waren!
Er komen nog andere veren en schokdempers onder, maar wat een verschil nu al!!! Verder voel je hem niet achter de auto, alleen het verbruik ligt erg hoog (1 op 8 ongeveer, duur rijden zo'n 2.5 V6... zeker als hij op benzine rijdt Schijnheilig Maar de 2e hands aanschafprijs was een meevaller!)

Ik vind deze combinatie met B-rijbewijs veel veiliger en prettiger rijden dan onze andere combinatie die wel mag met E-rijbewijs...

Ik hoop overigens dat het nog lang duurt voor het verplicht stellen van E doorgevoerd worden, want in die tussentijd doe ik wel mooi ervaring op. Al doende leert men, en ik kan nu al (na een keer of 6 rijden) zelf achteruit keren op een heel klein erf (via de mestplaat Knipoog ) en hem achteruit zijn vak inrijden (waarbij ik wel altijd iemand heb die even aangeeft hoe ver ik nog naar achteren kan en of ik niet te dicht op de trekker kom, die in mijn dooie hoek zit... Schijnheilig Haha! Haha! Haha! ) En dat scheelt wel een mooi bedrag aan lessen. Het gevoel komt toch pas als je het vaak doet en lekker prutst en uitprobeert!