Trailer/E rijbewijs berekening, klopt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Trailer/E rijbewijs berekening, klopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 13:13

Ik ben maar eens aan het rekenen gegaan waar ik eigenlijk mee mag rijden als ik alleen B heb.

Wij zijn in het bezit van een Citroen Xsara Picasso
Auto = gewicht 1320 kg
max laadvermogen = 550 kg

Trailer 1 paards= totaalgewicht = 1100 kg
ledig gewicht = 580 kg
laadvermogen = 520 kg

Reglement van ANWB.nl:
Weegt de aanhanger meer dan 750 kg (ja, dat is nl 1100),
dan mag het leeggewicht + laadvermogen van de combinatie niet boven de 3500 kg liggen (1320+550auto + 580+520trailer =2970) én het leeggewicht + laadvermogen van de aanhanger mag niet boven dat van de trekkende auto liggen (auto = 1870, trailer is 1100)

Dit mag dus wel zonder E rijbewijs!

-----------
Trailer 1,5 paards = totaalgewicht = 1820 kg
ledig gewicht = 520 kg
laadvermogen = 1300 kg

Reglement van ANWB.nl:
Weegt de aanhanger meer dan 750 kg (ja, dat is nl 1820),
dan mag het leeggewicht + laadvermogen van de combinatie niet boven de 3500 kg liggen (1320+550auto + 1300+520trailer =3690) én het leeggewicht + laadvermogen van de aanhanger mag niet boven dat van de trekkende auto liggen (auto = 1870, trailer is 1820)

Dit mag dus niet zonder E rijbewijs
---------

Dat betekent dat ik met een eenpaardstrailertje met Waldo mag gaan rondcrossen. Joepie!! (nu alleen nog een trekhaak regelen en een trailer zien te vinden Knipoog )

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:32

Ja dat klopt volgens mij!! Al zou ik als ik jou was zowieso een E halen, zodra je het geld er voor hebt, want mocht er iets gebeuren, dan sta je een stuk sterker in je schoenen!

En bovenstaande uitzondering geld maar tot 2004, hierna geldt dat bij een aanhanger met gewicht boven de 750 kg een E rijbewijs nodig is!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:35

Iets anders: volgens mij red je het nooit met je laadvermogen van 520 kilo alsje een paard wil gaan vervoeren. Een grote E pony zou nog lukken maar als je Iwaldo in die trailer wilt zetten zit je al in de problemen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:40

Hoi,

ik verbaas me een beetje over het totaal gewicht (ledig gewicht plus laadvermogen) van de 1,5 paards trailer in het voorbeeld! Het klinkt meer als een 2 paards trailer (1300 kg laadvermogen = 2 paarden van 650 kg).

Wij hebben namelijk een anderhalf paards en daarvan is het ledig gewicht PLUS laadvermogen 1220 kg. We rijden ook zonder E-rijbewijs.
Weet je zeker dat die 1300 kg niet het ledig gewicht PLUS laadvermogen is?? Ruim 1800 kilo is echt veel te veel namelijk.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:53

Grandeur, het is veel.
Maar je hebt trailers die heel zwaar zijn.
De huidige trailers zijn vaak van kunststof of polyester.

De wat oudere vaak van hout of nog zwaarder.
(ik weet natuurlijk niet wat de trailer van Laura is)
Maar het kan wel.
Ik ken iemand die heeft zo'n hypermoderne trailer, 2-paards, weegt 800 kilo.
Maar ook iemand met een 1-paards van 1100 kilo.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:40

Kijk even op je autopapieren.
Daar staat op hoeveel gewicht je auto mag trekken.

Kijk ook naar je trekhaak hoeveel deze mag trekken.

De gene met het miste gewicht is wat je auto wettelijk mag, los van wat voor een rijbewijs je heb.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:38

Het laadvermogen van je auto telt trouwens alleen mee als je een auto met een grijs kenteken hebt. Let er dan ook wel even op dat je trailer niet zwaarder wordt dan het gewicht van je auto.
Ik vind het wel erg kantje boord. Ik heb ook wel een beetje mijn twijfels bij de gewichten die je opgeeft bij de 1-paards trailer. Dat is echt niet veel! Als je zelf al aangeeft dat je nog een trailer moet zoeken, dan heb je wel een hele beperkte keus. Als je ergens in het natte gras moet parkeren ben ik ook wel een beetje benieuwd hoe je daar weer uit denkt te komen... Ik denk ook dat een E-rijbewijs geen overbodige luxe is. Dan leer je tenminste ook hoe je ergens achteruit kunt rijden en hoe je je bochten moet nemen...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:56


Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:50

Je laadvermogen van je auto mag je alleen meerekenen als je grijs kenteken hebt, je mag dus in beide gevallen niet met alleen B.
Wat is die 1.5paards trouwens loeizwaar, normaal zijn die 1300kg.

Bij geel kenteken:
gewicht auto+ gewicht trailer (leeg + lv) mag samen niet boven de 3500kg en gewicht trailer mag niet hoger dan gewicht auto (en je auto moet het mogen trekken).

grijs kenteken:
gewicht auto + lv + gewicht trailer (ledig + lv) zelfde verhaal verder als hierboven.
Voordeel: je mag een zwaardere trailer trekken, nadeel je zit ook sneller boven de 3500kg.

Overigens mijn houten Hotra 1.5prds van 3 jaar oud weegt 520kg leeg lv 780kg. Een houten is dus niet per definitie zwaarder, ligt aan het onderstel.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

boemel

Berichten: 8253
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:01

Wij mogen het ook maar net.

Onze auto weegt 1470kg, maar mag maar 1200 kg trekken.
Een E-rijbewijs is dus niet nodig.

Onze trailer weegt ledig 520 kg en ons paard ca. 550 kg.
Het max. laadvermogen v/d trailer is 1300 kg, wat niet mag. Dus de papieren liggen nu bij de RDW voor terugkeuren naar 1200 kg.

520+ 550 kg = 1070kg. We mogen tot 1200 kg, dus mocht het toebehoren v/d trailer wat meer wegen of het paard wat meer wegen, dan verwacht ik geen problemen.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:41

Laadvermogen van de auto telt ten alle tijde mee, ook bij geel kenteken. Dit is juist waar de meeste mensen de fout ingaan.

Maar Iwaldo 520 kg, lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk. En hoeveel mag de Xsara trekken?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 18:02

Hmmm dus dan mag het niet Boos!
Waldo is een flinke KWPN van 1.72... zal idd wel zwaarder zijn dan 520, dom dat ik daar niet aan gedacht heb...

Over grijs/geel kenteken wordt niks gezegd op ANWB site..

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:36

en het is ook wel handig om te kijken wat je kentekenbewijs zegt over het trekvermogen cq remvermogen van de auto.

het trekken van een trailer is niet het probleem, het wordt pas een probleem als je heel hard moet remmen.

laatst was er nog een heel item over op 1 of ander paardenprogamma. die man had een mercedes met een 2 paardstrailer.
en 2 paarden erin, het ging er niet om of het rijbewijs klopte maar wel of het mocht en kon.

de politie had hem op de weegbrug laten zetten en ze kwamen ver over het gewicht heen, de politie zei ook dat ze met zo'n trailer toch echt voor een 4x4 aandrijving moesten kiezen.

wat natuurlijk hartstikke veel geld kost, maarja het fortuin wat je achterin hebt staan is vaak niet in geld uit te drukken.

en voor het rijbewijs, je hebt zoveel plezier van als je je E rijbewijs hebt, tegenwoordig kun je het al in een dag halen.

en als het dan toch allemaal te duur is kun je misschien een klein auto gaan rijden en geen trailer kopen en kijken of die paardentaxi goed werken. het geld wat je dan uitspaart met een klein autootje kun je daar dan voor opzij leggen.

ik heb geen idee hoor hoe zo'n paardentaxi werkt en wat het kost. maar misschien is het best goed te doen.

hebben hier mensen ervaring met zo'n taxi???

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:09

Fitzroy schreef:
Laadvermogen van de auto telt ten alle tijde mee, ook bij geel kenteken. Dit is juist waar de meeste mensen de fout ingaan.



Dat is volgens mij niet waar. Bij een auto met geel kenteken staat geen laadvermogen op het kentekenbewijs vermeld. Dat telt dan ook niet mee. Hoe zou de politie dat anders moeten controleren? Bij een grijs kenteken staat het er wel expliciet op. Dat is niet voor niets lijkt me.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:24

Het was het laadvermogen van 1300 kg. Eigengewicht van 580 kg. Is trouwens niet vreemd. Mijn trailer is op papier 620 kg zwaar en een laadvermogen van 980 kg. Dan kom je op een maximum massa voertuig van 1600 kg, wat trouwens vaak voorkomt. Even een les, mijn trailer is dus op papier 620 kg, maar in werkelijkheid 750 kg!!!! Dat komt door de rubbere bekleding, reservewiel, extra zwaar neuswiel, e.d. De massa ledig voertuig op papier is van een kale trailer vanaf de fabriek. Denk er dus aan dat het werkelijke gewicht vaak hoger is.

Een paard van boven de 1.65 m is snel bijna 600 kg zwaar. Mijn vorige paard van 1.63 was al 550 kg en mijn huidige is net boven de 600 kg (1.70 m). Met 520 kg laadvermogen zit je te krap met een gewoon paard, pony gaat goed.

Verder weet ik niet hoe de regels met het laadvermogen van de auto zit. Wel weet ik dat de trailer het maximum massa voertuig absoluut niet hoger mag zijn dan het te trekkend vermogen of eigengewicht van de auto (welke van de twee het laagst is telt). Maar omdat de regels binnenkort wijzigen en de examens zwaarder worden voor de E is het niet onverstandig je E nu al te gaan halen.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:08

Coby10"]
[quote="Fitzroy schreef:
Laadvermogen van de auto telt ten alle tijde mee, ook bij geel kenteken. Dit is juist waar de meeste mensen de fout ingaan.



Dat is volgens mij niet waar. Bij een auto met geel kenteken staat geen laadvermogen op het kentekenbewijs vermeld. Dat telt dan ook niet mee. Hoe zou de politie dat anders moeten controleren? Bij een grijs kenteken staat het er wel expliciet op. Dat is niet voor niets lijkt me.
[/quote]

Zo staat het wel in de theorieboeken voor E en dat je zelfs in de gebruiksaanwijzing van je auto (!) moet kijken hoeveel het laadvermogen is. Politie zal altijd wel navraag kunnen doen over het laadvermogen van een auto. Ze kunnen ook niet zien hoeveel het geheel werkelijk weegt zonder naar de weegbrug te gaan Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:23

Fitzroy"]
[quote="Coby10"][quote="Fitzroy schreef:
Laadvermogen van de auto telt ten alle tijde mee, ook bij geel kenteken. Dit is juist waar de meeste mensen de fout ingaan.



Dat is volgens mij niet waar. Bij een auto met geel kenteken staat geen laadvermogen op het kentekenbewijs vermeld. Dat telt dan ook niet mee. Hoe zou de politie dat anders moeten controleren? Bij een grijs kenteken staat het er wel expliciet op. Dat is niet voor niets lijkt me.
[/quote]

Zo staat het wel in de theorieboeken voor E en dat je zelfs in de gebruiksaanwijzing van je auto (!) moet kijken hoeveel het laadvermogen is. Politie zal altijd wel navraag kunnen doen over het laadvermogen van een auto. Ze kunnen ook niet zien hoeveel het geheel werkelijk weegt zonder naar de weegbrug te gaan Knipoog
[/quote]

Misschien gaan ze er in die boeken vanuit dat je met grijs kenteken rijdt, omdat je voor een gewone personenauto met geel kenteken wat een huis tuin en keuken aanhanger trekt geen E nodig hebt (en een zwaardere mogen ze vaak niet trekken volgens het kentekenbewijs).
Wij hebben het destijds expliciet gevraagd aan de dealer, trailerboer en politie hoe het presies zat.
Het heeft ook ergens gestaan op de site van de RDW of CBR, ik ben nog zoekende. Maar je laadvermogen mag NIET meegerekend worden bij geel kenteken (ivm technische specificaties en motorvermogen enzo).

Ik ga binnenkort aan mn E beginnen (nog 1.5 week geduld) omdat we een grotere auto gaan kopen en het totaalgewicht dan boven de 3500kg komt dus ik zal het even navragen bij de instructeur.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:50

Ik heb het ook van mijn instructeur gehoord toen ik voor mijn E-rijbewijs aan het lessen was. Ik heb er nog specifiek naar gevraagd omdat ik dus een auto met grijs kenteken heb en ik me afvroeg of ik al wel mocht gaan rijden met een trailer. Probleem voor mij was inderdaad ook de 3500kg-grens waar ik overheen zou gaan als het laadvermogen (bij mijn auto bijna 600 kg, dus dat telt flink aan..) bij het ledig gewicht moet worden opgeteld.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:52

En daar komt nog bij dat een 1 paardstrailer ook minder stabiel op de weg ligt, dus de vraag is of je dat wel wilt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:06

Wat een onzin dat je het laadvermogen van de auto alleen mee moet tellen als je een grijs kenteken rijdt!
Je mag gewoon theoretisch maximaal beladen in geen geval over die 3500 kg heen gaan zonder E rijbewijs, geel of grijs maakt niks uit.
Als je precies op 3500 komt als je het laadvermogen van je auto niet meetelt, dan ga je daar dus mooi overheen als je ook je vakantiespullen nog even in de auto stampt. Vette pech als je op de weegbrug moet, want dan ben je te zwaar!

Verder vind ik een Citroen Xsara met een trailer met onvoldoende laadvermogen en een chauffeur zonder aanhangerervaring totaal onverantwoord!

De Xsara Picasso 2.0 HDI (de zwaarste uitvoering) mag 1300 kg trekken, vind ik ook al niet echt ruim bemeten voor een trailer.
De 1.6i mag 900 kg trekken, dat is echt te weinig!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:20

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik die hele regeling gevaarlijk. Mensen zonder E kopen nu een zo licht mogelijk trailertje en een auto die het allemaal maar net mag trekken.

Ik heb geen E en zou in principe met een vrij lichte trailer en een auto die het allemaal net mag trekken, mijn paard kunnen vervoeren. Wat als ik even wat harder moet remmen? Geen fijn idee. Waarom niet zonder E met een behoorlijke 4 x 4 een zeer degelijke anderhalfpaardstrailer trekken? Lijkt mij een stuk veiliger, maar dat mag niet. Vreemde regeling hoor.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:39

Met een caravan of een karretje met meubels zal het allemaal best kunnen, maar met een paard ben ik er net als Corine ook niet zo kapot van, al die krap bemeten combinaties. Je ziet soms combinaties op de wedstrijdterreinen waarbij je je echt afvraagt of die nog wel veilig thuis komen. Maar het geluk is met de dommen zeggen ze he.

(Corine, als je een keer vervoer nodig hebt: Ik heb m'n E, een degelijke trailer en een auto die het goed kan trekken Knipoog )

Nulla tenaci invia est via

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:40

je berekening is juist, alleen zul jij geen trailers van 1100kg vinden, zonder dat er papieren trucs zijn uitgehaald en een paard van 500kg is maar een klein opdondertje, alles boven 1,55 gaat ook over 500kg, houd dat maar als vuistregel.
Laadvermogen telt altijd mee. De politie controleert niet aan de hand van je papieren maar op basis van hun databank, zijnde het kentekenregister. Dat uitgangspunt van altijd grijs vindt ik wel erg kort door de bocht. Het wemelt tegenwoordig van de Range Rovers en Discovery's op geel kenteken, om nog maar te zwijgen van de Range Rovers op old-timer kenteken (dus ook geel)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:03

Ik heb het dus als volgt geleerd: Voor je rijbewijs telt het 'papieren gewicht', dus het gewicht van je auto en bij grijs kenteken laadvermogen + het gewicht van je trailer en het laadvermogen daarvan. Als je op basis van de papieren niet met het juiste rijbewijs rijdt, wordt dat hetzelfde aangerekend als rijden zonder geldig rijbewijs. Betekent dat je niet verzekerd bent, dus als je dan een ongeluk krijgt ben je wel flink 'het bokje'

Als je je hele auto vol stouwt met vakantiespullen en 500 liter water meeneemt voor je paard, ben je misschien wel overbeladen en dan kun je daar een boete voor krijgen als je op de weegbrug moet.

Ik zal het voor de zekerheid ook nog eens navragen bij een kennis die bij de KLPD werkt, dus dit in de praktijk moet brengen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:03

Nou, Margreet, je kan best met een lichtere combi veilig de weg op hoor. De RDW is hier in nederland namelijk erg krap met het toekennen van trekgewichten. Kijk je op het papier van zo'n auto in het buitenland mag je er vaak honderden kilo's meer achter hangen. En die hebben dan ook nog eens bergen!

Wij hebben jarenlang met een Citroen BX 1.9 diesel (mocht 1300 kg trekken) een trailer +1 paard getrokken. Nooit een centje pijn, ook niet als hij ging staan springen (de ploert Boos! ).
En nu rijden we met een Seat Alhambra (mag 2000 kg trekken) en een 2-paardstrailer (max laadvermogen 2000 kg) en 2 x KWPN (oke, allebei niet zwaar aan de maat). We rijden zeker 1 a 2x per maand met deze combi en beide paarden en ook hier, zelfs met stevige wind, geen enkel probleem.

Ben met je eens dat zwaarder, veiliger is, maar dat het niet zou kunnen als het net aan is, ben ik zeker ! niet met je eens.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: araber, BingBot, joyce83, JudithDario, lovelance, Majestic-12, RoRo44 en 32 bezoekers