Vreemde hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Vreemde hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 13:54

Ik sta nu een paar maanden op een stal, en de hoefsmid daar doet het heel netjes, nu heb ik Sting alleen voor hoefijzers onder laten doen, omdat het achter niet nodig was.
Ik was op vakantie gegaan en 1 hoefijzer was toen al een beetje los. Toen heb ik tegen een meisje gezegd die haar paard daar heeft staan (die ook naar de hoefsmid moest) dat als de hoefsmid kwam dat hij ze er allebei maar af moest halen. Maar toen kwam ik woensdag terug van vakantie en toen bleek dus dat er 1 ijzer onder zat. Want ze was het vergeten (kan gebeuren) en toen had die hoefsmid er 1 ijzer (de losse) afgehaald. En niet eens de hoefnagels eruit of het anders ijzer eronder weg, dat maakte niet uit zei hij. Dat geloof ik dus niet, heb al een hele discussie met mn ouders achter de rug dat die hoefsmid het wel beter zal weten dan mij (op zich te begrijpen maar ik vond het niet logisch).
Is zoiets Logisch en is het een reden om een andere hoefsmid te nemen???? (we doen altijd de hele stal tegelijk dus dan moet ik er zelf voor zorgen)


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:03

het verhaal klopt niet echt , want ze zegt dat ze het vergeten was?? maar de smid heeft wel het ijzer eronderuit gehaald?????
klopt nie echt ,wel??

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 14:05

jha, maar ze was vergeten dat ze ze er allebei onder weg moest halen, en toen zeiden ze dat ze niet wisten of die andere er ook onder weg moets of een nieuwe eronder, dus toen zei de smid dat ze het maar zo moesten laten en dat het voor het paard niet uitmaakte

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:18

als dat meisje echt te vertrouwen is, dan zou ik de smid geloven, ooit laten smeden de hoefnagels zitten als het paard hele slechte hoeven heeft, dan zou je meer schade berokkenen als je ze eruit gaat peuteren, dan is het beter ze er uit te laten groeien nl.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 19:10

Ja, maar ik heb zoiets nog nooit gehoord, en het lijkt me niet lekker lopen. Sting heeft volgens mij ook geen extreem slechte hoeven, ze zijn niet helemaal goed en heel stijl maarja.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:51

maakt niet uit hoor. je hoeft echt niet het andere ijzer er dan ook onder uit te halen.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:34

Lijkt mij niet prettig lopen hoor , zo ongelijk...

Het lijkt me logisch om allebei de ijzers er onder vandaan te halen , nu loopt dat diertje scheef....

Tenzij het andere ijzer nog zo lang meekan dat je beter die kan laten zitten , en dan de hoef van het losse ijzer weer laten beslaan.

Ook de nagels er niet uit halen klinkt slordig , maar daar kan best een reden voor zijn....het klinkt mij iig in de oren als even snel dat losse ijzer er vanaf trekken en wegwezen

Ik zou mijn paardje er niet zo mee laten rondlopen , dus snel weer allebei
die hoeven met een ijzer , of allebei eraf.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 21:58

Zoals ik al dacht zijn de meningen flink verdeeld, ik heb de hoefsmid al gebeld maar ik w8 tot hij in eelde is (waar sting ook staat) anders moet je vreselijk veel voorrijkosten betalen, voor 1 ijzer Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:34

als je er zelf aan twijfed, en je wil een andere hoefsmid gewoon doen... zoveel moiete is het niet om de telefoon te pakken en zelf een hoefsmid te regelen!

Dag lieve mama...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:06

Nou , een andere hoefsmid vind ik ook niet meteen nodig , als je maar zorgt dat hij voortaan duidelijke instructies krijgt Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:21

Tsja, ik vind het geen lekker idee dat mijn paard op 1 hoefijzer rondloopt. Hij loopt dan toch ongelijk...
Als die smid verder net werk aflevert zou ik niet meteen een andere smid opzoeken, maar ik zou wel tegen hem zeggen dat hij in het vervolg de andere eraf moet halen. Of, in het ideale geval, meteen een nieuw ijzer onder slaan.

* To Belg, or not to Belg *

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 12:26

Jah, ze zaten er al een tijdje onder en ik heb hem liever niet op ijzers staan dus ze moesten er wel af Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:22

beetje vreemd gedoe.....ook dat de hoefnagels er niet uitgehaald worden, onze hoefsmid knipt deze altijd iets bij, voordat hij het ijzer er onder vandaan trekt! Als het los zittende ijzer nog goed is, zet hij deze er weer onder. In dit geval zou hij het denk ik zelfs gratis gedaan hebben en anders haalt hij beide ijzers er vanaf! Hij zorgt altijd dat de paarden op gelijke ijzers staan, zodat er geen hoogteverschillen zijn, dat lijkt me ook niet erg gunstig voor een paar zijn gewrichten en de groei voor jongere paarden!

Zou hem er zeker even over aanspreken! Al is het maar om erachter te komen waarom hij paarden op 1 ijzer laat staan, misschien heeft hij wel een goede reden, dan ben je weer wat wijzer!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:40

Zeer slordig, van jou, je vriendin en de hoefsmid!

Ik neem aan dat je wel weet wanneer de hoefsmid bij jouw paardje moet komen en dat je dan wel zelf de hoefsmid kan bellen, daar heb je volgens mij echt geen ander voor nodig.
Zeker als er een ijzer los zit, kan gevaarlijke situaties veroorzaken, ookal rijd je dan ff niet.

Ik neem aan dat je vriendin er ook wel wat van af weet, en anders had ze nog altijd contact met jou kunnen zoeken, jij had het beter kunnen doorgeven, opschrijven of zij het beter onthouden of logisch nadenken.
Misschien haar de volgende keer toch maar niet die verantwoordelijkheid geven, is ze misschien nog niet aan toe.

En dan de hoefsmid, zou zeggen dat hij wel beter had moeten weten, inderdaad, soms laten ze de nagels zitten om te zorgen dat de hoef niet nog slechter word, maar dan tenminste de nagels er zoveel mogelijk afhalen, vijlen, ombuigen oid.
En er dan een nieuwe onderzetten, of de andere ook weghalen.

Maargoed, kan ook slinksigheid zijn, nu moet hij nog een keer komen om de andere er ook af te halen en de hoeven bij te werken en dan verdient hij dus meer.
Neem toch wel aan dat hij weet dat het niet zo hoort, dat een paard goed en gelijk hoort te lopen, waar is anders een hoefsmid voor?
Hij is toch juist diegene die er verstand van hoort te hebben?
Of je vriendin heeft dingen tegen hem gezegd, maar dan had hij er wel tegen in kunnen gaan om het haar uit te laten leggen, laatste woord lag op dat moment wel bij haar, maar hij is diegene met de vakkennis, zij niet (zeker zij niet als je dit verhaal hoort) dus dan kan je dingen uitleggen en het dan alsnog aan haar overlaten.

Volgens mij is het gewoon slordigheid van hem, er snel klaar mee willen zijn, of vertelt je vriendin niet de waarheid en is de ijzer er gewoon ondertussen al afgevallen (maar dan moest hij nog steeds de andere eraf halen en de hoeven bijwerken).

Vaag verhaal, vraag je vriendin er nog maar eens over na, wat ze gezegd heeft tegen de hoefsmid en wat hij heeft gezegd, en hetzelfde aan de hoefsmid als hij langskomt (neem aan deze week/volgende week toch? of laat je dat beest nog langer zo lopen?).

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:00

Anders hang je in het vervolg een briefje op aan de stal als je er zelf niet bent als de smid komt dan weet hij precies wat hij moet doen.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:20

Waarom niet eerst aan de hoefsmid zelf vragen waarom hij doet wat hij doet?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:04

irish_lady schreef:
Waarom niet eerst aan de hoefsmid zelf vragen waarom hij doet wat hij doet?


Dat lijkt me idd wel zo menselijk en eerlijk.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dewindhoek, Ubermetrics en 72 bezoekers