is dit goed..? hooi ipv kuil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

is dit goed..? hooi ipv kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 08:12

Heey!

Luna staat nu dag en nacht gewoon buiten,en ze krijgen kuilgras bijgevoerd.Op de 1 of andere manier is ze toch best wel dun(vooral voor een fjord),en ze heeft een beetje diaree.Op me vorige stal had ze dat ook,waarschijnlijk door het kuil.

Laatst had ze last van der darmen,en moest ik dus rustig doen met rijden enzo.Nu rij ik niet zo actief,maar wel zodat ze gewoon in beweging is.Ik vind het best wel raar dat ze dan toch zo dun is,en ik had al aan die staleigenaar gevraagd wat hij ervan vond.''Ze is toch niet dun?'' zei hij. Rolleyes maar doordat ze dun is past het zadel ook niet goed meer en ze is best wel sloom(normaal best hyper) Scheve mond

Nu vroeg ik me af,als ik haar op een apart stuk gras zet en haar structuurvoer en hooi bijvoer,zal het dan beter kunnen gaan?Ik had laatst wel gehoord dat als een paard diaree heeft geen kuil moet eten,maar die baal staat gewoon in het land voor die andere paarden....dus kan het met hooi wel beter gaan?


HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:16

Ik denk dat het met hooi beter zou gaan, kluil kan idd diaree veroorzaken. Als ik jou was zou ik t toch met hooi proberen en jah als ze te dus in misschien toch wat krachtvoer...

Succes
Klaas

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:37

Wat voor kuil wordt er gevoerd? Paardenkuil of koeienkuil? Ik zou het met hooi proberen en wat bijvoeren, maar dat is wat lastig als ze in de groep staat en bij de baal kan. Apart zetten of binnen halen, en uitkijken wat ze eet. Als ze na een paar dagen geen diarrhee meer heeft als je haar geen kuil meer voert, dan weet je dat het daaraan heeft gelegen.

Je suis Charlie.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 08:38

Okee,bedankt!
Ik zal strakkies meteen een apart landje voor haar maken,en kijken of het dan beter gaat!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:07

ja ik geef goed kuilvoer en die van mij heeft nooit wat
maar ja je moet gewoon wat gaan proberen en kijken wat het beste is

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 02:04

Het broertje van mijn paard krijgt alleen nog maar hooi. Zodra Jilbo maar 1 plukje kuil krijgt is ie gelijk een maand aan de dunne. Hij is er gewoon super gevoelig voor en moeten we hem dus ook niet meer geven. Sinds hij hooi krijgt gaat het stukken beter met hem.

Succes ermee.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:34

Kuil is niet goed voor paarden, bevat o.a. te veel stikstof. Een koe heeft 4 magen om het te verwerken een paard maar 1. Bloos
Door de diarree neemt zij niet voldoende voedingsstoffen op en daar word je knap sloom van, ze heeft gewoo nniet voldoende energie.

Geef je paard hooi bij ipv kuil en je zal zien dat hij na een paar weken opgeknapt is.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:12

ik heb een keer gehad dat er een soort van virus in het kuilgras
en ik maar voeren biks en kuil
en de paarden werden alleen maar dunne

ik de dierenarts erbij gehaald
er zat dus een virus in het kuilgras
dat al hun eten inbeslag nam ofzo
ik weet niet precies wat ze zei het is ook al een paar jaar geleden

ik heb toen een soort poeder gehad dat ik in het eten moest doen
binnen 2 weken was het weg
maar ik kon ook gelijk 2 ronde balen weg gooien
dat was minder maar ja het beste voor de paarden Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:21

hmm, en ik zou willen overstappen van hooi naar kuil.
kan iemand me nog overtuigen het wel te doen ???
tegenwoordig hebben ze al pakjes van pakweg even groot als een normale bot stro.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:23

ik gebruik ookal had ik paar jaar een virus nog steeds kuilgras
je moet ook vragen of het kuil geschikt is voor paarden
je heb ook kuil wat niet geschikt is voor paarden

ik gebruik het al jaren ben even over gestapt naar hooi
maar mijn paard wil datr niet eten tenzij ik het heel nat maak

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:20

vera"]
Kuil is niet goed voor paarden, bevat o.a. te veel stikstof.
[/quote]
Even off-topic... Wanneer er gras van een flink be(kunst)mest land wordt gekuild dan is dat inderdaad niet goed voor paarden. Echter wanneer er gras gekuild wordt van een niet bemest land, dat tot bloei heeft kunnen komen (dus langstengelig gras met aren) dan is dat SUPERvoer voor paarden. Niet het proces van kuilen is slecht, maar het product WAT er gekuild wordt maakt uit of het geschikt is voor paarden of niet.

[quote="kattebeest schreef:
kan iemand me nog overtuigen het wel te doen???

Kattebeest, ik denkt dat je hier wel een antwoord in kan vinden?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:58

zeker. ik begon nou al te denken. zoveel mensen voeren kuil. het is natuurlijk de kwaliteit die het hem doet.
enkel bij hooi zie je't op het zicht, bij kuil moet je eerst de pak open doen voor je weet wat er in zit!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:50

Bij ons op stal krijgen de paarden ook kuil. Niks geen problemen mee, eten ze soms liever dan hooi. Alleen verschilt het wel vaak in kwaliteit, zoals kattebeest ook al zegt! Ene pak eten ze liever dan het andere (komt van verschillende landerijen vaak)

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:45

kattebeest schreef:
hmm, en ik zou willen overstappen van hooi naar kuil.
kan iemand me nog overtuigen het wel te doen ???
tegenwoordig hebben ze al pakjes van pakweg even groot als een normale bot stro.


Ik voer al jaren kuil, maar dan wel speciaal voor paarden gemaakt (pakken van 40kg) Hoe groffer de struktuur hoe beter. Het enige probleem met kuil is dat met dit weer je het, als je het pak openmaakt, uit elkaar moet schudden, anders gaat het broeien! s'winters is het geen probleem.
Het grote voordeel van kuil is (voor mij) dat ik het buiten op kan slaan en dat het sowieso minder plek inneemt dan hooi. Mijn paarden hebben geen last van de luchtwegen of zo dus verschil met hooi/hoesten merk ik niet.

Nooit koeien kuil aan paarden voeren ! is veel te nat en heeft te weinig struktuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kever, Pony2024 en 93 bezoekers