rubbermatten(stalmatten)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

rubbermatten(stalmatten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 00:51

Naar het lezen van"wat voor bodembedekking"van Dennis
Kwam ik op de vraag,rubbermatten welke zijn er allemaal?
Wie heeft er ook rubbermatten in zijn stal(wat eronder) welke matten zijn dat(groote en soort) en wat is de ongevere prijs.
Ben je er tevreden over of juist niet en waarom?
Heb je ze van een leverancier die daar speciaal in handelt(paarden gedoe) of juist bij een gewone winkel vandaan?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:18

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar ik plant er maar meteen nog een eigen vraag bij.

Ik heb gehoord dat rubberen matten gevaarlijk kunnen zijn voor paarden. Even de uitleg:
Als ze op die mat staan, en ze willen opeens omdraaien, dan zou de kans kunnen bestaan dat de voet blijft staan, maar dat de knie dus wel gaat draaien. KNAK dus.

Waar of niet?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 07:14

dat kan ook gebeuren op een gewone stalvloer. mijnpaard staat op klinkers die heel gladkunnen worden. dus ik denk dat die matten niet gevaarlijker zijn

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:44

Wij hebben rubberen matten van 1x1 meter in de stal liggen, en onder de stal loopt een rioolbuis.
de matten hebben micro-gaatjes zodat alle urine er doorheen loopt het riool in, dus de stallen blijven mooi schoon.

In de zomer hebben we er geen stro oid inliggen, in de winter als het echt koud is dan wel maar in principe is dat niet nodig.

van dat gevaarlijk enzo geloof ik nix, want ze kunnen ook in de wei ofzo zich verdraaien, of op een gladde vloer uitglijden.....

in Belgie worden er veel vaker rubberen matten als stalvloer gebruikt, daar komen die van ons ook vandaan.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:48

Binnenkort kan ik een rubber mat overnemen van een stalgenootje voor in stal Lachen Zij had deze gekocht voor in de uitloop (beton), omdat anders de hoeven zo snel slijten. Echter zijn deze glad, dus als het regent echt spekglad, dus nu gaat zij ze vervangen door iets met een ribbeltje.. en deze gaan weg. Die gaat ik dus mooi netjes binnen in stal leggen... Het ligt dan regelrecht op klinkertjes, maar het blijft toch een stuk droger, en is ook een stuk warmer 's winters. Hopelijk zie ik mijn stro verbruik ook iets teruglopen Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:47

ik heb gebruikte koeienmatten erin liggen, en daarop gewoon strooisel, alleen niet zo veel,want het is een inloop stal, vandaar ook de rubberen matten, want anders lopen ze al het stro of zaagsel naar buiten, maar zo liggen ze tog nog zacht ,als ze willen liggen.
de prijs van die gebruikte matten is :0,0 euro,kheb ze meegenomen bij een boer waar ik voor me werk wat moest lossen Haha!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:50

Ik had hele dikke matten, speciaal voor paarden. Ze waren ong. 5 cm dik, met microgaatjes voor de urine. De maat was ongeveer 1 x 1 meter. Aan de onderkant van de matten waren noppen van ong. 2 cm, zodat de urine tussen de noppen door naar het putje kon lopen.

Echt ideaal hoor! Maar ik gebruikte er nog wel stro of zaagsel bij.

Mijn matten waren wel duur, maar niet glad, breekbaar of optilbaar door paarden. Waar ik ze gekocht heb, weet ik niet meer.

Neem nooit van die gladde of lichte matten. Een paard kan daarop uitglijden of ze optillen waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:47

Bij mij verzorpony hebben we ook rubbere matten in het schuilschuurtje, met ribbels erop. Wij hebben geen stro erin, omdat ze anders alles naar buiten lopen. Ik hoef het alleen maar te vegen, want ze lopen het hele jaar buiten en doen hun behoefte gewoon op het land die wij weer met een kruiwagen eraf halen. OK dan!

groetjes kim

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:07

Ik heb vochtdoorlatende rubber matten (met kleine gaatjes dus). Toendertijds gekocht bij Divoza. Ze zijn 2 a 3 cm dik, zonder noppen en ze kosten toendertijd Fl 95 per stuk.

Ze zijn niet glad want het oppervlak is niet glad want er zit een beetje profiel op.

Ze zijn wel behoorlijk zwaar. Heel af en toe gebeurd het dat als een paard gaat staan schrapen dat een mat van zijn plaats komt, maar dan maak je de ondergtond weer vrij van houtkrullen en leg ik hem weer op zijn plaats.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:43

ik heb wel eens gehoord van matten die warmte vasthouden, dus dan zou het lekker warm zijn voor de paarden!
maar ik zou er zelf niet aanbeginnen! die bezies moeten lekker liggen!

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:44

Rubber isoleert dus vandaar dat het altijd warmer is dan een betonnen vloer.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:34

Die van mij hebben ook rubber matten in de stal.
Dit zijn ook gebruikte matten -> mijn vader heeft ze ooit eens ergens van de bouw gehaald.
Ik vind het persoonlijk perfect werken. Nooit dat ze meer op het beton komen te liggen. Al hebben die van mij dan nog wel een laag zaagsel eroverheen en is het ook een schuilstal. Dus veel piezen doen ze er niet in.
Want dan krijg je dat het lastig is schoon te maken -> scheppen gaat veel lastiger. En als ze heel nat zijn worden ze glad.
Maar ik vind het ideaal werken!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:58

wij gebruiken al zeker 25 jaar rubber matten op de stalvloer! Het zijn gebruikte matten uit koeiestallen, ze zijn ongeveer 1m x 1m, over de matten gewoon lekker stro en 's zomers af en toe de matten omhoog, stallen uitvegen, uitluchten erg tevreden, minder schade aan hakken en benen etc. en lekker warm en droog!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:45

wij hebben rubber matten + een emmertje krullen. werkt prima al 3 jaar lang en matten slijten nauwelijks en heel fijn in onderhoud

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:27

En nu we toch on topic zijn... heeft iemand toevallig nog een 3x6 meter aan oude koeiemat liggen? Iets met een ribbeltje in ieder geval, want het is voor in de (betonnen) uitloop...

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:59

wij hebben in de stands en de buitenboxen rubbermatten.
aangezien een aantal in de stands nogal rotzooid met strooisel, zo kunnen ze lekker zacht liggen en het is warmer, nooit problemen mee.
wel paar x per jaar eruit en schoonmaken.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:25

In de box van Dikke, lagen toevallig al rubber matten toen wij er in kwamen (in de overige 5 boxen liggen ze niet !). Die matten die er in liggen zijn vrij groot (zo ong. 1 x 1.50 m) en 2 ervan zijn met een mes op de juiste maat gesneden (zodat de matten netjes aansluitend liggen).
Toen wij in die stal kwamen, wilde ik die dingen eruit halen om ze met een hogedrukspuit helemaal schoon te maken. Dit was onmogelijk om in m´n eentje te doen; die dingen zijn echt lood-zwaar !!! De kans dat Dikke ze door schrapen van z´n plek krijgt, is dan ook bijna 0 Knipoog !
Ik heb over de matten trouwens gewoon zaagsel liggen!
Op onze vorige stal, stond Dikke in een box met een gewone betonnen vloer erin en daar deed ik ´s winters vanaf ong. -4 C , altijd een dikke laag stro onder het zaagsel, voor de warmte. Dát doe ik nu dus niet meer Knipoog !!
(De stal waar we nu staan, is onderverdeeld in 3 partijen, maar is vroeger kompleet door 1 persoon gepacht, die QH fokte. In een aantal andere boxen liggen ook rubber matten en mij is vertelt, dat deze boxen bestemt waren voor de paarden die naar de shows gingen; het voorkwam dat de paarden bij het liggen, ontsierende schaafwondjes kregen. De matten diende bij hun dus vooral het "kosmetische" oogpunt Scheve mond !!)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 01-08-03 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:56

Mijn hengst krijgt dus wel die matten uit de "puzzel" Boos! ... dat beest slaat altijd in dingen waar een ander niet eens lijkt aan te denken Haha! ... mijn matten zijn 50x50 cm en LOODZWAAR. Ze zijn ongeveer 5/6 cm dik met een "rooster" van gangen in de onderkant die de urine wegvoert naar de het putje de riolen in. Ze zijn vochtdoorlatend. Ik ben er mee begonnen omdat m'n hengst gevoelig is aan rotstraal, en sinds de matten er liggen staat ie niet meer in nat strooisel wat anders wel gebeurde (hij morst vaak met water en plast met overgave Haha!) ... Hij staat nu even zonder strooisel, maar normaal is er wel stro in de stal. Moet een nieuwe lading gaan halen (morgen of overmorgen) en de baal die nog rest gebruik in nu met mondjesmaat omdat ze erook van eten ... Die matten zijn ideaal voor paarden die hun hele stal leegvreten . Moet wel opmerken als ie op de matten gaat liggen zonder strooisel dat ie "zwart" is s'morgens. Ze gaan dus waarschijnlijk ietsje af Clown
Oh, die van mij komen van bij MAKRO en waren aan 7 euro en enkele centen het stuk. Ik heb ze al in andere winkels gezien aan 9 euro ... !!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:51

sonjabelgium schreef:
Mijn hengst krijgt dus wel die matten uit de "puzzel" Boos! ... dat beest slaat altijd in dingen waar een ander niet eens lijkt aan te denken Haha! ... mijn matten zijn 50x50 cm en LOODZWAAR. Ze zijn ongeveer 5/6 cm dik met een "rooster" van gangen in de onderkant die de urine wegvoert naar de het putje de riolen in. Ze zijn vochtdoorlatend. Ik ben er mee begonnen omdat m'n hengst gevoelig is aan rotstraal, en sinds de matten er liggen staat ie niet meer in nat strooisel wat anders wel gebeurde
Oh, die van mij komen van bij MAKRO en waren aan 7 euro en enkele centen het stuk. Ik heb ze al in andere winkels gezien aan 9 euro ... !!!!


ik heb dezelfde maar dan 1x1 meter 5 cm dik en er zitten microgaatjes in die de urine doorlten het riool in.
en ze zijn niet te tillen!! paar x per jaar haal ik ze allemaal uit de stallen sn puit ik de onder&bovenkant schoon met de hoge druk spuit, en dan met 2 personen moeten we ze weer tetugleggen
en verder spuit ik ze soms schoon terwijl ze nog in de stal liggen, dan til ik 1 mat op e spuit ook gelijk ff hetriool weer schoon!

ideaal, ze hebben mooie droge hoeven, en in de zomer heb ik er dus geen stro/zaagel of wat dan ook opliggen!

en die matten van mij krijgen ze echt niet opgetild, maar ze liggen ook superstrak aangesloten, en ze zijn echt heel erg zwaar

ik ben er iig heel erg blij mee!

alleen waren ze een heel stuk duurder, en komen bij een stallenbouwer uit belgie vandaan.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 14:24

Klinkt handig allemaal,maar zo gruwelijk duur.
Zijn ze niet ook in een goedkopere versie?
Of een alternatief.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:04

holly schreef:
Klinkt handig allemaal,maar zo gruwelijk duur..

Je moet niet alleen kijken naar de prijs van de rubber matten (vochtdoorlatende), maar ook uitrekenen wat het je bespaart aan strooisel en het comfort voor de paarden niet vergeten Lachen

Plaats anders eens een advertentie voor 2e hands matten op Marktplaats (of op Bokt natuurlijk)